A játék neve, címe:
Párbaj – teke, avagy ZOOlimpia
. A játék pedagógiai célja:
tananyag gyakorlása (fejszámolás)
szem-kéz koordináció fejlesztése
reakcióképesség fejlesztése
emlékezet (tananyag) fejlesztése
versenyszellem fejlesztése
figyelem fejlesztése
matematikai képességek fejlesztése
. A játék jellege:
A tananyag gyakorlására irányuló feladat szórakoztató formában.
. A baleseti kockázat szintje: alacsony/közepes/magas (húzd alá az egyiket)
. Szükséges biztonsági intézkedések:
Intsd óvatosságra a játékosokat! Hívd fel a figyelmüket, hogy a labda
elkapásánál ügyeljenek a maguk és társuk testi épségére (nehogy beüssék a
kezüket a padba, nehogy összeüssék a kezüket vagy a fejüket)!
A „teke” játékrészben gurítsák a labdát és ne dobják, a bábuknál ne álljon
senki!
. Résztvevők száma (minimum – maximum):
8-20 fő
. Résztvevők életkora (minimum – maximum):
8+
(A játék lehetséges variációinál feltüntetett változat akár óvodás
korosztállyal is játszható!)
Fontos, hogy viszonylag homogén legyen a csoport az életkort tekintve, így
egyenlő esélyekkel indulnak (pl.: egy 8 éves és egy 15 éves is tudhatja az
5+5=… eredményét, de nem azonos idő alatt „számolják ki” és itt fontos a
reakcióidő!).
. Játékidő: kb. 10 perc
Nagyban függ a játékosok számától (minél több párosnak kell párbajban
megküzdenie egymással, minél többen gurítanak a tekében, annál hosszabb a
játékidő).
. Helyszín, helyigény:
Inkább tanteremben játszható játék.
. Kellékigény:
páronként 1 kislabda (pl.: teniszlabda)
páronként 1 tekebábu (üres 0,5 l-es ásványvizes vagy üdítős palackkal
helyettesíthető)
a tekebábuk helyének kijelölésére pl. hula-hopp karika
esetleg 1 hajgumi (ebben megáll a kislabda, nem gurul le az asztalról,
és a labda elkapását sem akadályozza)
. Technikai igény:
kényelmesebb, ha van szék minden játékosnak
1 kisasztal vagy iskolapad (párbaj helyszíne)
. Az előkészítés feladatai:
Termet berendezni:
székek
párbaj helyszíne
„tekepálya”
. Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 2 perc
. A résztvevők bevonásának lehetőségei az előkészítésbe:
A gyerekek instrukciók vagy rajz alapján berendezhetik a termet.
. A játék megnyitása, nyitánya:
A kerettörténet és a játékszabályok ismertetése:
Ráhangoló beszélgetés: Ki járt már állatkertben? Mit csináltak az állatok,
amikor ott jártatok? (lehetséges válasz: aludtak…) Akkor mit csinálnak
éjszaka?
Keretmese: Minden látogató hazament, bezárt az állatkert. Az állatgondozók
megetették és ellátták az állatokat, majd ők is hazamentek. Már csak az
állatkert igazgatója (=játékvezető) és az állatok (=játékosok) maradtak. De,
ha nappal is lustálkodtak és aludtak az állatok, akkor mit csinálnak éjjel? Az
igazgató bajnokságot rendez az állatok szórakoztatására. Ma gyorsaságban,
tudásban és ügyességben versenyezhetnek az állatok.
1) A játék menete, játékszabályok:
A) Gyorsaság és tudás versenye (=labdaszerzés)
Az első párbajozók üljenek ide, a párbaj helyszínére! A kezeteket tegyétek a
pad szélére! (biztonsági intézkedések!)
Mondok egy matematikai műveletet, pl.: 5+5=…, majd sorolok lehetséges
eredményeket (jelen esetben összegeket) is, pl.: 12, 15, 8, 10, 13, 9 stb. Ha a
helyes eredményt meghallod, kapd el a labdát!
Aki előbb elkapja a labdát a helyes eredménynél, az magánál tarthatja a
labdát, vigye is magával, később még szüksége lesz rá egy újabb izgalmas
feladatban!
Lejátssza az első páros, majd a széksor végére megy (egyikőjük viszi a
labdát is). Mindenki átül egy székkel a párbaj helyszíne felé → újabb páros
kerül a párbaj helyre.
Minden páros lejátssza a párbajt (természetesen minden páros új kérdést kap)
→ valamilyen arányban a két csapat megszerzi a labdákat.
B) Ügyesség versenye (=teke)
A játékosok felénél labda van (ők a párbajok győztesei).
A többi játékos (a párbajok vesztesei) kap egy-egy tekebábut → fel kell
állítaniuk egy megadott helyre (pl.: egy hula-hopp karikán belülre, amit a
bábuk felállítása után leemelünk a bábukról, hogy ne akadályozza azok
feldöntését).
Az egyik csapatból a labdát szerző játékosok egy bizonyos távolságról
(kijelöljük) elgurítják a labdát, céljuk minél több tekebábu feldöntése.
A párbaj vesztesek újra felállítják a bábukat, a másik csapat labdát szerző
játékosai is gurítanak.
Az a csapat győz, amelyik több tekebábut feldönt.
. A játék lezárása:
Minden állat menjen vissza a ketrecébe (üljön vissza mindenki a saját
helyére, a padjába)!
további kihívások várnak rátok (folytatódik a tanóra). vagy
pihenjetek le, mindjárt reggel lesz és jönnek az újabb látogatók
(szünet következik)!
. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás:
A jutalom maga a teke gurítás, minél több labdát szereztek, annál többen
guríthattok.
A győztes csapatot tapsoljuk meg.
Aki a legtöbb bábut feldöntötte (vagy ha több kérdést is kap egy-egy páros,
akkor aki a legtöbb helyes választ felismerve labdát szerzett), a játék nevére
visszautalva „olimpiai” elismerésben részesülhet (pl.: padokból és / vagy
székekből összeállított dobogó legfelső fokára felállhat, „aranyérmet”
akaszthatunk a nyakába, amit jelképezhet akár egy nyaklánc vagy kulcstartó
is, elénekelhetjük neki a „himnuszát” = kedvenc dalát stb.).
. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
Egy-egy páros akár több kérdésre is válaszolhat, pl.: minden páros 5 kérdést
kap → aki többször kapta el az 5 alkalom során a labdát, az nyeri a párbajt, ő
viheti magával a labdát.
Minden korosztályra és minden tantárgyra kiterjeszthető → a
labdaszerzéskor a kérdéseket az adott életkornak és tantárgynak megfelelően
kell előkészíteni. Például:
óvodásoknak
Kapd el a labdát, ha…
– meghallod a tárgyak között elbújt állat nevét!
(asztal, ceruza, roller, róka, szék stb.)
– piros színű gyümölcs nevét hallod!
(citrom, kivi, eper, narancs, szilva stb.)
– a télre jellemző szót hallod!
(meleg, fürdőruha, szüret, szalmakalap, hóember stb.)
iskolásoknak
Kapd el a labdát, ha…
Matematika:
– 5-tel osztható számot hallasz!
– konvex sokszöget mutatok (kis képek!)!
Környezetismeret:
– az erdőben élő állat nevét hallod!
– növényevő állat nevét hallod!
Nyelvtan:
– főnevet hallasz!
– olyan szót hallasz, amit „ly”-nal kell írni!
Angol nyelv:
– a szó jelentése: „macska”!
– tárgyat jelentő szót hallasz!
Irodalom:
– Petőfi Sándor verscímet hallasz!
– Jókai Mór életútjának fontos helyszínét hallod!
Történelem:
– a nándorfehérvári diadal évszámát hallod!
– Árpád-házi király nevét hallod!
Kémia:
– nemesgáz vegyjelét mondom!
– szilárd halmazállapotú elem nevét hallod!
stb., stb., stb.
Folytathatnám a sort, de minden szaktanár tud kitalálni olyan
felsorolást, amiben a helytelen válaszok között egyszer csak
felhangzik a helyes válasz (a szaktanárok sokkal változatosabb,
hasznosabb kérdéseket is ki tudnak találni, hiszen ők sokkal jobban
ismerik a saját tantárgyukat, az adott célcsoporthoz tartozó
tananyagot, nehézségi szintet stb.).
. A játékvezető speciális feladatai:
A szabályokat fokozatosan, lépésenként magyarázd el (1.
labdaszerzés, 2. a labdákkal még lesz egy érdekes feladat,
igyekezzetek minél több labdát szerezni)!
Figyelj arra, hogy mindig mindenki a megfelelő kéztartásból indítsa a
játékot (hajlamosak a játékosok szinte már-már előre megfogni a
labdát)!
Hívd fel a figyelmet arra, hogy a labda azé a játékosé, aki jó válasz
esetén először elkapja a labdát (nem szabad a másik kezéből kiütni,
kivenni stb.)!
Figyelj arra, hogy ha valaki rossz válasznál kapja el a labdát, akkor a
másik játékosé lesz a labda, a tévesztő játékosnak (hiába szerezte
meg) át kell adnia a labdát a párbaj ellenfelének! (így elkerülhető az
is, hogy a játékosok tippelgessenek)
. Egyéb/megjegyzés:
A játék beindítja a versenyszellemet, a birtoklási vágyat. A játékosok
hajlamossá válhatnak túlzásba vinni a versengést, azt kontrollálni kell
(verseny legyen, de ne harc!)!
A játék végig izgalmas, mert akár az a csapat is nyerhet, aki kevesebb labdát
szerzett, ha ügyesen gurítanak (igaz, kevesebb az esély, de nem lehetetlen →
nem dől el a végeredmény a játék felénél).
. A játékot lejegyezte (Név):
Meklerné Balogh Erika
1. Elérhetőségek:
8330 Sümeg, Bem u. 8.
baloghe@citromail.hu
30/410-4192
2. A játék leírásának dátuma:
2016. 08. 31.