JÁTÉKRA FEL!

Meklerné Balogh Erika: teke, avagy ZOOlimpia

A játék neve, címe:

Párbaj – teke, avagy ZOOlimpia

. A játék pedagógiai célja:

 tananyag gyakorlása (fejszámolás)

 szem-kéz koordináció fejlesztése

 reakcióképesség fejlesztése

 emlékezet (tananyag) fejlesztése

 versenyszellem fejlesztése

 figyelem fejlesztése

 matematikai képességek fejlesztése

. A játék jellege:

A tananyag gyakorlására irányuló feladat szórakoztató formában.

. A baleseti kockázat szintje: alacsony/közepes/magas (húzd alá az egyiket)

. Szükséges biztonsági intézkedések:

Intsd óvatosságra a játékosokat! Hívd fel a figyelmüket, hogy a labda

elkapásánál ügyeljenek a maguk és társuk testi épségére (nehogy beüssék a

kezüket a padba, nehogy összeüssék a kezüket vagy a fejüket)!

A „teke” játékrészben gurítsák a labdát és ne dobják, a bábuknál ne álljon

senki!

. Résztvevők száma (minimum – maximum):

8-20 fő

. Résztvevők életkora (minimum – maximum):

8+

(A játék lehetséges variációinál feltüntetett változat akár óvodás

korosztállyal is játszható!)

Fontos, hogy viszonylag homogén legyen a csoport az életkort tekintve, így

egyenlő esélyekkel indulnak (pl.: egy 8 éves és egy 15 éves is tudhatja az

5+5=… eredményét, de nem azonos idő alatt „számolják ki” és itt fontos a

reakcióidő!).

. Játékidő: kb. 10 perc

Nagyban függ a játékosok számától (minél több párosnak kell párbajban

megküzdenie egymással, minél többen gurítanak a tekében, annál hosszabb a

játékidő).

. Helyszín, helyigény:

Inkább tanteremben játszható játék.

. Kellékigény:

 páronként 1 kislabda (pl.: teniszlabda)

 páronként 1 tekebábu (üres 0,5 l-es ásványvizes vagy üdítős palackkal

helyettesíthető)

 a tekebábuk helyének kijelölésére pl. hula-hopp karika

 esetleg 1 hajgumi (ebben megáll a kislabda, nem gurul le az asztalról,

és a labda elkapását sem akadályozza)

. Technikai igény:

 kényelmesebb, ha van szék minden játékosnak

 1 kisasztal vagy iskolapad (párbaj helyszíne)

. Az előkészítés feladatai:

Termet berendezni:

 székek

 párbaj helyszíne

 „tekepálya”

. Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 2 perc

. A résztvevők bevonásának lehetőségei az előkészítésbe:

A gyerekek instrukciók vagy rajz alapján berendezhetik a termet.

. A játék megnyitása, nyitánya:

A kerettörténet és a játékszabályok ismertetése:

Ráhangoló beszélgetés: Ki járt már állatkertben? Mit csináltak az állatok,

amikor ott jártatok? (lehetséges válasz: aludtak…) Akkor mit csinálnak

éjszaka?

Keretmese: Minden látogató hazament, bezárt az állatkert. Az állatgondozók

megetették és ellátták az állatokat, majd ők is hazamentek. Már csak az

állatkert igazgatója (=játékvezető) és az állatok (=játékosok) maradtak. De,

ha nappal is lustálkodtak és aludtak az állatok, akkor mit csinálnak éjjel? Az

igazgató bajnokságot rendez az állatok szórakoztatására. Ma gyorsaságban,

tudásban és ügyességben versenyezhetnek az állatok.

1) A játék menete, játékszabályok:

A) Gyorsaság és tudás versenye (=labdaszerzés)

 Az első párbajozók üljenek ide, a párbaj helyszínére! A kezeteket tegyétek a

pad szélére! (biztonsági intézkedések!)

 Mondok egy matematikai műveletet, pl.: 5+5=…, majd sorolok lehetséges

eredményeket (jelen esetben összegeket) is, pl.: 12, 15, 8, 10, 13, 9 stb. Ha a

helyes eredményt meghallod, kapd el a labdát!

 Aki előbb elkapja a labdát a helyes eredménynél, az magánál tarthatja a

labdát, vigye is magával, később még szüksége lesz rá egy újabb izgalmas

feladatban!

 Lejátssza az első páros, majd a széksor végére megy (egyikőjük viszi a

labdát is). Mindenki átül egy székkel a párbaj helyszíne felé → újabb páros

kerül a párbaj helyre.

 Minden páros lejátssza a párbajt (természetesen minden páros új kérdést kap)

→ valamilyen arányban a két csapat megszerzi a labdákat.

B) Ügyesség versenye (=teke)

 A játékosok felénél labda van (ők a párbajok győztesei).

 A többi játékos (a párbajok vesztesei) kap egy-egy tekebábut → fel kell

állítaniuk egy megadott helyre (pl.: egy hula-hopp karikán belülre, amit a

bábuk felállítása után leemelünk a bábukról, hogy ne akadályozza azok

feldöntését).

 Az egyik csapatból a labdát szerző játékosok egy bizonyos távolságról

(kijelöljük) elgurítják a labdát, céljuk minél több tekebábu feldöntése.

 A párbaj vesztesek újra felállítják a bábukat, a másik csapat labdát szerző

játékosai is gurítanak.

 Az a csapat győz, amelyik több tekebábut feldönt.

. A játék lezárása:

Minden állat menjen vissza a ketrecébe (üljön vissza mindenki a saját

helyére, a padjába)!

 további kihívások várnak rátok (folytatódik a tanóra). vagy

 pihenjetek le, mindjárt reggel lesz és jönnek az újabb látogatók

(szünet következik)!

. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás:

A jutalom maga a teke gurítás, minél több labdát szereztek, annál többen

guríthattok.

A győztes csapatot tapsoljuk meg.

Aki a legtöbb bábut feldöntötte (vagy ha több kérdést is kap egy-egy páros,

akkor aki a legtöbb helyes választ felismerve labdát szerzett), a játék nevére

visszautalva „olimpiai” elismerésben részesülhet (pl.: padokból és / vagy

székekből összeállított dobogó legfelső fokára felállhat, „aranyérmet”

akaszthatunk a nyakába, amit jelképezhet akár egy nyaklánc vagy kulcstartó

is, elénekelhetjük neki a „himnuszát” = kedvenc dalát stb.).

. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:

Egy-egy páros akár több kérdésre is válaszolhat, pl.: minden páros 5 kérdést

kap → aki többször kapta el az 5 alkalom során a labdát, az nyeri a párbajt, ő

viheti magával a labdát.

Minden korosztályra és minden tantárgyra kiterjeszthető → a

labdaszerzéskor a kérdéseket az adott életkornak és tantárgynak megfelelően

kell előkészíteni. Például:

 óvodásoknak

Kapd el a labdát, ha…

– meghallod a tárgyak között elbújt állat nevét!

(asztal, ceruza, roller, róka, szék stb.)

– piros színű gyümölcs nevét hallod!

(citrom, kivi, eper, narancs, szilva stb.)

– a télre jellemző szót hallod!

(meleg, fürdőruha, szüret, szalmakalap, hóember stb.)

 iskolásoknak

Kapd el a labdát, ha…

Matematika:

– 5-tel osztható számot hallasz!

– konvex sokszöget mutatok (kis képek!)!

Környezetismeret:

– az erdőben élő állat nevét hallod!

– növényevő állat nevét hallod!

Nyelvtan:

– főnevet hallasz!

– olyan szót hallasz, amit „ly”-nal kell írni!

Angol nyelv:

– a szó jelentése: „macska”!

– tárgyat jelentő szót hallasz!

Irodalom:

– Petőfi Sándor verscímet hallasz!

– Jókai Mór életútjának fontos helyszínét hallod!

Történelem:

– a nándorfehérvári diadal évszámát hallod!

– Árpád-házi király nevét hallod!

Kémia:

– nemesgáz vegyjelét mondom!

– szilárd halmazállapotú elem nevét hallod!

stb., stb., stb.

Folytathatnám a sort, de minden szaktanár tud kitalálni olyan

felsorolást, amiben a helytelen válaszok között egyszer csak

felhangzik a helyes válasz (a szaktanárok sokkal változatosabb,

hasznosabb kérdéseket is ki tudnak találni, hiszen ők sokkal jobban

ismerik a saját tantárgyukat, az adott célcsoporthoz tartozó

tananyagot, nehézségi szintet stb.).

. A játékvezető speciális feladatai:

 A szabályokat fokozatosan, lépésenként magyarázd el (1.

labdaszerzés, 2. a labdákkal még lesz egy érdekes feladat,

igyekezzetek minél több labdát szerezni)!

 Figyelj arra, hogy mindig mindenki a megfelelő kéztartásból indítsa a

játékot (hajlamosak a játékosok szinte már-már előre megfogni a

labdát)!

 Hívd fel a figyelmet arra, hogy a labda azé a játékosé, aki jó válasz

esetén először elkapja a labdát (nem szabad a másik kezéből kiütni,

kivenni stb.)!

 Figyelj arra, hogy ha valaki rossz válasznál kapja el a labdát, akkor a

másik játékosé lesz a labda, a tévesztő játékosnak (hiába szerezte

meg) át kell adnia a labdát a párbaj ellenfelének! (így elkerülhető az

is, hogy a játékosok tippelgessenek)

. Egyéb/megjegyzés:

A játék beindítja a versenyszellemet, a birtoklási vágyat. A játékosok

hajlamossá válhatnak túlzásba vinni a versengést, azt kontrollálni kell

(verseny legyen, de ne harc!)!

A játék végig izgalmas, mert akár az a csapat is nyerhet, aki kevesebb labdát

szerzett, ha ügyesen gurítanak (igaz, kevesebb az esély, de nem lehetetlen →

nem dől el a végeredmény a játék felénél).

. A játékot lejegyezte (Név):

Meklerné Balogh Erika

1. Elérhetőségek:

8330 Sümeg, Bem u. 8.

baloghe@citromail.hu

30/410-4192

2. A játék leírásának dátuma:

2016. 08. 31.