JÁTÉKRA FEL!

Meisznerné Varga Erzsébet: Párgyűjtő

  1. A játék neve, címe: Párgyűjtő.
  2. A játék pedagógiai célja: Résztvevők vizuális memóriájának fejlesztése. A győzelem korrekt, sportszerű megélése, a vereség, a kudarcélmény nyugodt feldolgozása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymás biztonságára. Ne lökjék fel a székeket.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Legalább 4 szék, egy pakli állatképes vagy bármilyen páros képeket tartalmazó kártya. (Én a játék levezetésekor a Jégvarázs című mese szereplőit ábrázoló kártyákat használtam.)
  12. Technikai igény: Legalább négy szék, hely a székek körül.
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezni a termet, elhúzni középről a padokat és a székeket. Majd kirakni a székeket és a kártyákat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a terem előkészítésében, a székek és a kártyák kirakásában. Itt csak arra kell vigyázni, hogy vértelenül neki ne menjenek egymásnak, meg ne sértsék egymást a bútorokkal pakolás közben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Összegyűlnek a játék résztvevői, elmondom a játék szabályait.
  17. A játék menete, játékszabályok: Teszek ki székeket a terem közepére egy sorba. A székekre kirakom a kártyapárok egyik felét. A párok másik felét odaadom a résztvevő gyerekek felének. Egy székre négy darab kártyát rakok és egy gyereknek is ennyit adok. Majd elmondom a játékszabályokat. A játék alapja a kő, papír olló játék. (A csipeszgyűjtő játékot alakítottam át.) Elmondom a kő, papír, olló játék szabályait. A játékosok fele beáll a székek mögé, a másik fele megnézi a neki adott kártyákat, majd beáll azelé a szék elé, ahol a kártyája párja megtalálható. Ezután elkezdik a kártya párjára a kő, papír, olló játékot játszani. Aki nyer, az veszi fel a kártyapárt. (Az eredeti játékban megtalálható bal kézzel felvételt kihagytam mert, szerintem így már túl bonyolult lett volna ennek a korosztálynak. Így is elég volt nekik koncentrálni a játék szabályaira.) Aki a leghamarabb összegyűjti a legtöbb párt, az nyer.
  18. A játék lezárása: A játékot négyszer játszottuk végig, így több gyereknek is volt alkalma győzni és sikerélményt szerezni. Akkor hagytam abba, mikor azt láttam, hogy már nehezebben koncentrálnak, és kezdik unni a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végeztével megköszöntem a játékot, megdicsértem a résztvevőket. Megkérdeztem tőlük, hogy érezték magukat a játék közben és, hogy tetszett-e a játék?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehetséges variáció a játékra például, hogy a kártyákat csak bal kézzel lehet fölvenni győzelem után, az ellenfél pedig megpróbálhatja jobb kézzel eltakarni. Aki ügyesebb és gyorsabb, azé a kártya.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat pontról pontra sorrendben mondtam el. Először játszottunk egy próbajátékot, a játék minden mozzanatát lejátszottuk, hogy mindenkinek világos legyen minden. A játékvezetés közben figyeltem a gyerekek biztonságára, úgy irányítottam őket, hogy ne lökjék fel egymást és a székeket.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szerették ezt a játékot, lelkesek voltak, és azt mondták, hogy szeretnének még ilyet játszani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Meisznerné Varga Erzsébet