A játék neve, címe: Hajótörés
A játék pedagógiai célja: Együttműködés, nonverbális kommunikáció fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a gyerekek a játék közben székeken állnak, megbeszéljük, hogy nyugodtan, hirtelen mozdulatok nélkül kommunikáljanak. Olyan tanteremben tartom a játékot, ahol padló/linóleum van, nem pedig kövezet. Kellően nagy teret alakítunk ki a játéknak, miközben figyelek arra, hogy ne kerüljenek túlságosan messzire egymástól a gyerekek, hogy ne kelljen túlságosan nyújtozkodva elérnéiük egymást – ezzel is csökkentve a székről való leesés veszélyét. A teremben az egyéb balesetforrásokat (felesleges székek, asztalok) úgy és olyan távol helyezzük el, hogy a székekről való véletlen lelépés esetén se okozhassanak balesetet. Fontos: a játék nem időre megy, felesleges kapkodni.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Színes csipeszek: – kék, piros, zöld, sárga, natúr színekben – mindegyikből legalább annyi, ahány résztvevő van (de tartalék csipeszeket is viszek, ha valamelyik menet közben eltörne) – annyi kis papírzacskó, ahány játékos van
Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.
Az előkészítés feladatai: A terem berendezését a gyerekekkel együtt oldjuk meg a játék megkezdése előtt. Ez jó alkalom egyúttal az esetleges baleseti lehetőségek, és azok megelőzési módjainak megbeszéléséhez.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezésében a gyerekek segítségét veszem igénybe. A terem berendezése során már ügyelünk arra, hogy: – a fenti biztonsági követelményeknek megfeleljen a bútorok elhelyezése; – a székek szabálytalanul legyenek elhelyezve (ne sorokba és oszlopokba, de akár egymásnak háttal is); – úgy helyezkedjenek el, hogy a székekről kényelmesen elérjék egymást, de nem tolhatnak össze székeket.
A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet elmesélésekor megkérem a gyerekeket, hogy üljenek le a székekre. Felhívom a figyelmüket, hogy a helyükön a játék során nem fognak tudni már változtatni! Megkérem őket, hogy képzeljék el, hogy a háborgó tengeren vannak egy kicsi hajón.
A kerettörténet: A csoport hajókiránduláson vesz részt. Egy hirtelen vihar alkalmával hajótörést szenvednek, és szétszóródnak a tengeren. Sikerül mindannyiuknak egy deszkába kapaszkodni, vagy egy-egy mentőcsónakot, esetleg mentőövet szerezni. Szerencsére néhányuknak volt annyi lélekjelenléte, hogy a túlélésükhöz szükséges eszközöket, hozzávalókat is magukhoz ragadjanak. Ezeket a csipeszek fogják jelképezni: kék= édesvíz, piros=eszközök tűzgyújtáshoz, zöld=ételek, sárga=mentőmellény, natúr=kenyér. A cél az, hogy mindenkihez jusson mindenből, ha szétszóródnátok, akkor is legyen esélyetek a túléléshez. A vízbe ejtett dolgok sajnos kárbavesznek. Teljes csöndben kell eljuttatnotok egymáshoz a tárgyakat (azaz a csipeszeket), hogy ne vonjátok magatokra tengeri ragadozók figyelmét. Ha esetleg vki megteszi, 30 mp-ig nem adhatnak át semmit egymásnak, mert feszültelten figyelik, észerevette-e őket egy ragadozó… Ha valaki elneveti magát eközben, sajnos nem élte túl a hajótöést, elragadja egy cápa… (=én) Nem szabad elengednetek a deszkátokat/mentővöketet (azaz nem hagyhatjátok el a széket), mert elsodródhattok. A székeken állva tudjátok ezt megoldani. A leesett tárgyat sajnos elveszítettétek, felvenni nem lehet. Ha ez létfontosságú volt (édesvíz vagy tűz), valaki nem éli túl a hajótörést – akihez nem jut el a megfelelő csipesz…
A játék menete, játékszabályok:Szabályok: 1. A csipeszek kis papírzacskókban vannak. Természetesen vannak üres zacskók is. 2. A játék indulásakor mindenki megszerez egy papírzacskót, és felmászik egy székre. (Balesetveszélyről megbeszélteket tartsák szem előtt!) 3. A csipeszeket jól láthatóan fel kell csíptetni a ruhájukra. 4. Mindenki láthatja, sőt, látnia kell, kinél melyik csipesz van már meg, és mi hiányzik még. 5. A csipeszek egymáshoz juttatása során tilos hangokat kiadni (ld. kerettörténet). Ha esetleg vki megteszi, 30 mp-ig nem adhatnak át semmit egymásnak. Eközben aki elneveti magát, kiesik a játékból. (ld. kerettörténet). 6. A lesett tárgy elvész. 7. Aki lelép a székről, elsodródik, és nem éli túl a hajótörést.
A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha már minden csipesz célba ért (esetleg elveszett belőlük néhány…) Ha vannak esetleg olyanok, akik nem úszták meg a hajótörést, őket megsiratjuk (idézőjel) A túlélőkért jön egy nagy hajó (=én), és megmenti őket. Vonatozva (idézőjel, illetve kis képzavar 😀 ) megyünk ki a tenger területéről.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után megbeszéljük, ki milyen érzésekkel állt neki a játéknak, illetve, hogyan alakultak közben az érzéseik. Idézzenek fel olyan pillanatokat, ami nagyon kellemes / kellemetlen / meglepő érzéseket keltettek bennük. Mit gondolnak: szeretnék-e még játszani ezt a játékot? Ha igen, miért, ha nem, miért nem? Ha igen: mit csinálnának másképp?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ötlet a továbbfejlesztésre: a gyerekek véleményét megkérdezem, hogyan lehet a játékot úgy alakítani, hogy az esetleges vízbe esetteket megmenekítsük.
A játék eszköztárát fejleszteném még: pl. mentőmellényt, mentőövet, deszkát, stb. jelképező eszközök segítségével.
Variációk:
A játékvezető speciális feladatai: Nagyszerű lehetőséget ad arra, hogy a gyerekeket szokatlan tevékenység közben is megfigyeljem: Ki lesz vezető, ki az, aki a többiek segítését is magára vállalja. Van-e esetleg közöttük olyan, aki félénk, nem mer kérni, olyan, aki gondoskodó, a többiekre is figyel, vagy épp önző, csak a saját érdekét nézi.
Egyéb/megjegyzés: Várakozáson felül jól sikerült! 🙂
A játékot lejegyezte: Megyesi Ilona