A játék neve, címe: Napocska barátai
A játék pedagógiai célja: Képzelet, figyelem fejlesztése. Türelem fejlesztése. Társas kapcsolatok alakítása, fejlesztése. Közösségi érzék fejlesztése. Térbeli tájékozódás fejlesztése a közös játék során. Nagymozgások fejlesztése futással, járással. Szerezzenek ismereteket a naprendszerről, bolygókról. Bolygók neveinek megismerése. Számlálás gyakorlása.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A gyermekek vigyázzanak saját és társaik testi épségére. Futás közben óvatosak legyenek, ne lökdösődjenek. Friss levegő biztosítása szellőztetéssel.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Nap és a naprendszer bolygói- összesen 9 db- nyaklánc (fonal). Egy-egy nyakláncon 1-1 bolygó képe. Számkártyák 1-8-ig.
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség speciális technikai kellékre. De a teremben oldalt kisszékeket készítünk ki, hogy a játék alatt vagy egy-egy játék végén a játékosoknak lehetőségük legyen leülni.
Az előkészítés feladatai: A nyakláncok és a számkártyák elkészítése, előkészítése. A csoportszobában az asztalokat a fal mellé helyezzük, hogy minél nagyobb terület legyen a gyermekeknek a mozgáshoz.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a gyülekezési időben kezdtem el kivágni a nyomtatott bolygók képeit. Rögtön jött néhány érdeklődő gyermek, hogy megnézzék mit készítek. Bevontam őket a munkába, először a képeket fehér kartonra ragaszthatták fel. Majd miután kilyukasztottam, mindegyik képre a gyermekek befűzhették a fonalakat, így készültek el a nyakláncok. Munka közben átismételtük a naprendszerben található bolygók neveit. Szinte igazi verseny alakult ki a gyermekek között, hogy ki lesz az aki helyes sorrendben tudja felsorolni a bolygók neveit. A mostani csoportunk nagyon érdeklődő és kíváncsi a különlegesebb témák iránt.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt mint játékvezető ismertetem a játék szabályait. Kiválasztom ki lesz a napocska, átadom a gyermeknek a napot jelentő nyakláncot. A többi nyakláncot könnyen elérhető helyre helyezem el.
A játék menete, játékszabályok:Gyerekek, tudom, hogy nagyon érdekel benneteket a naprendszerben található bolygók. Ezért készítettem el ezt a játékot. Kiválasztok egy napocskát, aki az űrben nagyon egyedül érezte magát ezért barátokat, játszópajtásokat keresett magának. A játékosok szabadon helyezkednek el a csoportszobában a mozgáshoz előkészített területen. Én mint játékvezető a terület széléről segítem a játékot. A kiválasztott napocska a fogó. Szaladgálás közben akit a napocska megérint, megfog, bolygós nyakláncot kap a nyakába. Akinek nem jutott nyaklánc az leül a terület szélén elhelyezett kisszékeken, ők lesznek a távoli csillagok. Aki viszont kapott nyakláncot a terem közepén a napocskával együtt kört alakítanak és körben járással eléneklik a Hold, hold c. dalocskát. A napocska már nem szomorú, mert sok barátot szerzett magának. Egy másik napocskával újra kezdődhet a játék.
A játék lezárása: Ha a napocska az összes játszópajtását megtalálta és elénekelték a dalocskát akkor a játéknak vége. Továbbfejlesztett változatnál, amikor helyes sorrendben állnak és meg is számláljuk a bolygókat, akkor van vége a játéknak. A napocska, aki megtalálta a barátait választhat maga helyett egy újabb napocskát.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat a játék végén, megköszöni a részvételt. A játék utáni kérdések: Hogyan éreztétek magatokat? Ki mi szeretett lenni: napocska, bolygó vagy csillag? Miért? Ki mit tanult a játékból?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha csak kisebbek játszák a játékot, egyszerű fogó játékként lehet játszani: a napocska keresi a barátait. Továbbfejlesztés lehetősége: A dalocska eléneklése után a szabad tér szélén 1-8-ig számkártyákat helyezünk el, majd a napocska és a játékvezető segítségével a bolygókat helyes sorrendben állítjuk a számkártyák mögé. Megszámlálhatjuk a bolygókat, felsorolhatjuk, hogy melyikük hányadik a sorban (sorszámnév). Az ügyesebbek felsorolhatják a bolygó szomszédjaikat is.
A játékvezető speciális feladatai: A játék során folyamatosan figyelek a játékosok testi épségére. A nagyobbakat kérem, hogy óvatosak legyenek a társaikkal. Ha esetleg nagyon hangosak és gyorsan futnak – mivel a rossz idő miatt bent játszunk – megállítom a játékot és megbeszélem a gyermekekkel a kialakult helyzetet.
Egyéb/megjegyzés: A gyermekek örömmel és izgatottan játszották a játékot. Több forduló lejátszása után eljátszottuk a továbbfejlesztett változatot is, mert nagyon érdekelte a gyermekeket a téma és türelmesek voltak egymással.
A játékot lejegyezte: Megyerei Annamária