JÁTÉKRA FEL!

Méder Zoltánné: Jenga-építő

A játék neve, címe: Jenga-építő

A játék pedagógiai célja: Csapatmunka fejlesztése, kudarctűrés, egymásra figyelés, empátia.

A játék jellege: Csoport- vagy párképző

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Az osztályterem berendezése, hogy a gyerekek szabadon mozoghassanak. Asztalok, székek a terem szélére rendezése.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Minden résztvevőnek jusson két Jenga. Ceruza, radír minden gyereknek.

Az előkészítés feladatai: Az eszköz előkészítése, az osztály, terem, átrendezése.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyereke segíthetnek a székeket, padokat az osztályterem falaihoz tolni, rakni.

A játék megnyitása, nyitánya: Köszöntés. Asszociációs játék: Ez nem egy Jenga ez egy…. A gyerekek, résztvevők körben állnak. A játékvezető beáll a kör közepére, és azt mondja, „Ez nem egy Jenga ez egy…. „ és kitalál valamilyen más tárgyat, eszközt, melynek használatát be is mutatja.

A játék menete, játékszabályok:A játékvezetőtől ezután bárki elveheti a Jengát, és folytatja, „ Ez nem egy…, hanem ez egy….” Addig megyünk ameddig mindenki sorra nem került. A játékban való részvétel legyen önkéntes. Nem kell mindenkinek mindenáron szerepelnie. Ezek után minden gyerek kap két Jengát. Az egyiket leteszik. A játék vezető elmondja, hogy egy olyan játékot fognak játszani, amiben minden Jengára szükség lesz. Mindenkinek bele kell tenni a saját két elemét. Egy építményt kell elkészíteni. Az egyik Jenga hosszabbik, szélesebbik oldalára írják rá (ceruzával), hogy mi kell ahhoz, ez az építmény sikeresen elkészüljön. (Csapatmunka, egymásra figyelés, egymás meghallgatása, odafigyelés, stb.) Ha ez kész mindenki elmondhatja, megmutathatja a sajátját. Ezekből készítsenek a résztvevők egy tornyot, építményt. Olyat, amilyet ők szeretnének. Nézzék meg közösen az építményt, beszélgessenek róla, majd mindenki vegye el a sajátját, és vegye fel a másikat is. Így mindenkinek két Jenga lesz már a kezében. A játékvezető ezek után ismerteti a következő játékot. Építsenek belőle egy olyan építményt, aminek, ha meglöki a játékvezető az első elemét az sorban felborítja a többit, még az utolsó is eldől. Legyen valami forma, alakzat. A játékvezető hívja fel a figyelmét a résztvevőknek, hogy a Jengára írt szavakat alkalmazzák a feladat végrehajtása közben. Ha a gyerekek kézen vannak a játékvezető indítsa el a sor ledöntését. Fontos: A feladat végrehajtása nem akkor sikeres, ha minden Jenga felborul, hanem akkor, ha a gyerekek tudták alkalmazni azokat, amiket ráírtak a Jengára. A feladat értékelésénél ez legyen a főszempont. Ezzel segíthetjük a feladattól való eltávolodást, és a játék céljára fókuszálhatunk.

A játék lezárása: A Jenga sor elborítása. Taps a végén.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Széken,körbe ülve az építmény, ha erre van lehetőség. Ki hogy érezte magát? Sikerült-e a feladatot megoldani? Ha igen, miért? Ha nem, miért? Sikerült-e alkalmazni azokat, amiket felírtak a Jengára?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Időre építés, szabályok szigorítása, az építményt egy adott tereptárgyon átvezetve kell megépíteni.

A játékvezető speciális feladatai: : Folyamatos figyelés, jegyzetélés, hogy a feldolgozás során tudjon visszajelzést adni, kérdezni.

A játékot lejegyezte: Méder Zoltánné