A játék neve, címe: TAVASZTÜNDÉR, A NAGY VARÁZSLÓ
A játék pedagógiai célja: • Ráhangolódás, • Meglévő ismeretek gyakorlása • Figyelem fejlesztése • Feszültségoldás • Csapatépítés
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A székek és az újságpapír a csoportszoba szőnyegén vannak elhelyezve, így a csúszásveszély lehetősége minimális.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: szék, újságpapír
Technikai igény: magnó vagy laptop
Az előkészítés feladatai: Székek elrendezése a gyerekek bevonásával, eszközök előkészítése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székek elhelyezése
A játék megnyitása, nyitánya: • Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én nem hiszek a csodákban. Most mégis érzem, hogy valami történt tegnap éjszaka. Amikor reggel az ágyamban feküdtem, és még a szememet sem nyitottam ki, azt éreztem, hogy kinn az udvaron valami különös van a levegőben. Próbáljátok ki! Hátha ti is érezni fogjátok! Feküdjetek le a szőnyegre, a szemeteket csukjátok be, de a fületeket jól nyissátok ki! Képzeljétek el, hogy varázslat történt körülöttünk! 1. Mit hallasz? (csicseregnek a madarak, fúj a szél, fűnyíró hangja…) 2. Mikor kinyitod a szemedet, mit látsz, ha kinézel az ablakon? 3. Milyen körülötted a világ? (A Tavasz jellemző jegyei) Én is ugyanezt éreztem ma reggel: Megérkezett a Tavasztündér közénk! Ő a nagy varázsló!
A játék menete, játékszabályok:1.Szeretnétek kitalálni, hogy közülünk ki a Tavasztündér? Egyvalaki kimegy a csoportból. Mi, akik benn maradtunk, körbe ülünk a székeinken és kiválasztjuk a Tavasztündért, aki varázsolni fog. Méghozzá úgy, hogy mozdulatokat vagy mozdulatsorokat mutat, amelyeket a többiek valamennyien utánozni fogtok. A Tavasztündér megfelelő időközönként változtat a mozdulatsoron, ti pedig ezt mindig követitek. A kiküldött kisgyermek visszatér, és a csoportot figyelve megpróbálja kitalálni, ki lehet a Tavasztündér. 2.A Tavasztündérnek nagyon nehéz dolga van még így március végén, április elején. A zord, morcos Télkirály vissza akarja venni a hatalmat magának, mindenáron le akarja győzni a Tavasztündért. Küld még nekünk hideget, havat, jeget és nagy, erős szelet. – Ti szeretitek a havat? (igen! Szánkózás, hógolyózás, hóember építés…) – És a jeget, szeretitek? (Igen! Csúszkálás, korcsolyázás) – És a szelet? (Nem! Milyen a szél hangja? Hogy hívják a gyenge, tavaszi, simogató szelet?) Gyertek gyerekek, játsszuk el a Nagy szél fúj játékot! Üljetek körbe a székeitekre! A körben egy játékoson kívül mindenkinek van széke. Ő a nagy szél, aki azt mondja, hogy: Nagy szél fúj mindazokra, akik… és hozzá kell tenni, például farmert viselnek, vagy mindenkire, akinek két füle van, vagy, akiknek jó kedvük van. Akire illik a meghatározás, annak fel kell állnia, és helyet kell cserélnie valakivel. Senki nem ülhet vissza ugyanarra a székre, amelyikről felállt és a mellette levőre sem szabad leülni. Ha azt mondja a játékos, hogy hurrikán, akkor mindenkinek helyet kell cserélnie. Az állva maradt játékosnak meg kell próbálnia helyet találni magának, s aki állva marad, az lesz a következő nagy szél. Természetesen vigyázni kell a saját és egymás testi épségére is!
3.A Tavasztündér sok-sok virágot varázsol a kertekbe, rétekre. Segítsünk neki! Ültessük be a virágoskerteket! Elhelyezünk a földön 4-5 szétterített újságpapírt, ezek a kertek. (Molnár Orsi: Tavasztündér című dala szól) https://www.youtube.com/watch?v=gWsuVj5FNd8&ab_channel=OrsolyaMoln%C3%A1r Mindenki mozog, táncol a papírok között. Ha leáll a zene, mindenki az újságpapír-szigetre, azaz a virágoskertbe lép. Már aki ráfér. A lemaradók kiesnek a játékból. Eggyel kevesebb papír marad a földön. Ismét megszólal a zene, majd ismét csend. Újból ugrás a papírra. Addig folyik a játék, míg csak egy papír marad. Vigyázz, ahogy ugrasz az újságpapírra, el ne csússz!
A játék lezárása: • Ha látom, hogy fáradtak a gyerekek és csak egy papír maradt, megtapsoljuk a rajta álló gyerekeket, a győzteseket! • Beszélgetés: Szerinted milyen a Tavasztündér ruhája, varázspálcája…? Aki szeretné, lerajzolhatja!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: • Milyen érzés volt a győzteseknek a játék végén, amikor megtapsoltuk őket? • Beszélgetés az egymás segítéséről • Melyik játék tetszett a legjobban? Melyikben érezted a legjobban magad?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A keretmese alapja a varázslat, ami nagyon közel áll az óvodás és kisiskolás korosztályhoz. A téma évszakonként változtatható: Ősszel a Kis huncut szélgyerek varázsolhatja át a környezetünket, télen a Hótündér érkezhet hozzánk…
A játékvezető speciális feladatai: A gyerekek 5-6 évesek. Életkorukból adódik, hogy még nem igazán tudnak együttműködni egymással.
Egyéb/megjegyzés: A játék elején a keretmesével sikerült motiválnom a gyerekeket, majd a keretmese tovább szövésével végig fenntartottam a figyelmüket, érdeklődésüket, jó kedvüket. Játszottunk, tanultunk, jól éreztük magunkat. A gyerekek életkorából adódik, hogy még nem igazán tudnak együttműködni egymással. Legközelebb az együttműködés fejlesztése lesz a következő játékfűzésem központi célja, mert a virágoskertes játéknál azt tapasztaltam, hogy mindegyik kisgyermek csak a saját érdekét nézte, egymást nem segítették.
A játékot lejegyezte: Mátyási Sándorné