A játék neve, címe: Gyilkos barlang
A játék pedagógiai célja: Csapatépítő, bizalom fejlesztő játék. Gyerekekenél térérzék-fejlesztő. Jobb és bal irányok gyakorlása.
A játék jellege: Bizalmi
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Zárt, lapos cipőben végezzük a játékot! Aki pánikol a sötétben, illletve, akinek komoly légzési problémája van, ne végezze!
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Négyzet alakú szőnyegdarabok(de bármilyen anyag megfelelő, akár papír is), szembekötő sál, kalap
Az előkészítés feladatai: Önkéntes alapon Indiana Jones-t választani, bekötni a szemét. Miután már nem lát, a szőnyegdarabok elhelyezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mielőtt a helyszínre érünk beszélgessünk Indiana Jones filmekről. Mutassuk be Harrison Ford karakterét!
A játék megnyitása, nyitánya: Most egy Indiana Jones filmbe képzeljük bele magunkat. Jones és történész hallgatói egy expedíción, Erdélyben vannak a Gyilkos barlang bejáratánál. A céjuk eléréséhez muszáj átvágniuk a picike barlangon.. Ebben a barlangban kénes gázok törnek fel. Ha bemész a barlangba nem nyithatod ki a szemedet és levegőt sem vehetsz. Tehát a csapat tagjainak egy levegővétellel kell, csukott szemmel átvágniuk a barlangon. És mindez még nem elég megpróbáltatás a csapatnak! Nem mindegy, hogy hová lépsz! Szakadékokkal van tele az út, csak a biztonságos kövekre lehet lépni. Ezek a kövek, ha egy ember átmegy rajtuk, azonnak helyet változtatnak, tehát a következő embernél már máshol lesznek a kövek. Egyedül Jones-nak van olyan speciális szemüvege, amivel lát a kénes gázban, vagyis ő kinyithatja a szemét, látja hová kell lépnie. A csapat úgy dönt, hogy Jones megy át először a picike barlangon és miután a kijáratnál ő már tud lélegezni, irányítani fogja a csukott szemű társakat. Mindenkinek át kell jutnia a barlangon.
A játék menete, játékszabályok:Indianan Jones kiválasztása önkéntes alapon, ha ez nem megy, ki húzza a legrövidebbet alapon. Jones, vagyis az irányító fejére teszünk egy kalapot. Megkérdezzük ki szeretne az első lenni, neki bekötjük a szemét. Az irányító szóbeli irányítása alatt, ha lehet egy levegővétellel, de, ha az nem megy, akkor lehet nyugodtan lélegezni, végig kell menni mindenkinek a pályán(barlangon), de csak úgy, hogy a szőnyegdarabokra(helyváltoztató kövekre) lehet lépni. Aki mellélép, az kiesik. Miután végigment egy ember, választunk következő embert. Bekötötjük a szemét, és azonnal megváltoztatjuk a szőnyegek helyét. Változatok: -lehet végig ugyanaz a személy az irányító -lehet mindig más az irányító, amikor átért a barlang kijáratához, átveszi Jones szerepét és a kalapot -lehet időre, gyorsaságra mérni(itt számít az 1 levegővétel) -lehet 2 csapatban játszani, 2 irányítóval. Ilyenkor az a csapat győz, akiknél több ember átért. Ha ugyanannyi ember ért át, akkor melyik csapat volt a gyorsabb. Ha egy csapatban játszatjuk, az a győztes, aki legrövidebb idő alatt ér át. Én egy csapattal játszattam, a játék öröme, az egymásba vetett bizalom volt a célom egy csapatépítő tréning során. Mindenki kipróbálta magát mindkét szerepben. A játék után megbeszéltük érzéseinket.
A játék lezárása: A játék akkor fejeződik be, amikor mindenki átment a barlangon. Jones és hallgatói folytathatják az expedíciót.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén jutalom színes kövecske jár a gyilkos barlangból emlékbe. A játék során a tréner/tanár rengeteg információt kap a csapatról. Kik alkotnak egymással jó párost, ki az energikus, ki a megfontoltabb és inkább lassabb, mennyire van egymásba vetett bizalom, mit kell fejleszteni. Gyerekeknél kommunikációs készséget, irányok készség szintű ismeretét mérhetjük a játékkal. Bármelyik korcsoportnál a játék végén megbeszélni a játék közbeni érzéseket. A játék után kitérni a tanulságokra, miben kell még fejlődni.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Változatok: -lehet végig ugyanaz a személy az irányító -lehet mindig más az irányító, amikor átért a barlang kijáratához, átveszi Jones szerepét és a kalapot -lehet időre, gyorsaságra mérni(itt számít az 1 levegővétel) -lehet 2 csapatban játszani, 2 irányítóval. Ilyenkor az a csapat győz, akiknél több ember átért. Ha ugyanannyi ember ért át, akkor melyik csapat volt a gyorsabb. Ha egy csapatban játszatjuk, az a győztes, aki legrövidebb idő alatt ér át. Én egy csapattal játszattam, a játék öröme, az egymásba vetett bizalom volt a célom egy csapatépítő tréning során. Mindenki kipróbálta magát mindkét szerepben. A játék után megbeszéltük érzéseinket.
A játékvezető speciális feladatai: Ha valaki rosszul érzi magát, vagy képtelen továbbhaladni bekötött szemmel, azonnal közbe kell lépni! Nem szégyenülhet meg! Adjunk neki más feladatot! Neki pl. kétszer kelljen irányítónak lennie.
Egyéb/megjegyzés: Pozitívan csalódtam a játékban. Olyan izgalommal játszotta felnőtt csapatom, mintha gyerekek lettek volna. Ők maguk fogalmazták meg a fejlesztendő területeket.
A játékot lejegyezte: Márton-Szikora Polett