JÁTÉKRA FEL!

Marton Boglárka: Pletyka

  1. A játék neve, címe: Pletyka
  2. A játék pedagógiai célja: Ráhangolódás, téma felvezetése, beszéltetés (felolvasni szöveget a társak előtt)
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helyszín biztosítása: elég hely kell 2 sor gyerekhez. Szükséges min. 2 ember: valaki, aki a szobában marad a gyerekekkel, és valaki, aki kimegy a szobából két gyerekkel.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Előre kigondolt (a témához illő) leírás, amit továbbsúghatnak a gyerekek.
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: Végiggondolni a helyszíni adottságokat, elrendezni a termet a foglalkozás előtt, a gyerekek életkorának és érdeklődésének megfelelő leírás kitalálása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítséget lehet kérni a terem elrendezéséhez (ezt mi már előre megtettük, mivel a disputa-kör ráhangolódó feladata volt a játék, és mindig előkészített teremmel várjuk őket).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt elhangzott, hogy abban a témában tartjuk a vitafoglalkozást, amit ők kértek: sztárok, modellek. Ezután mindenkinek el kellett képzelni, hogy egy igazi sztár, és éppen várják a fotó-válogatás eredményét, hogy vajon ki nyerte meg a fotózás lehetőségét. Azonban nem mindig terjed a modellek közt az információ pontosan, ezt prezentálva pedig megnéztük, hogy mennyi infó jut el az emberekhez, ha csak egymás között susmorognak. Kérdés: Vajon melyik csapatnak sikerül több infót átadnia suttogással az utolsó embernek?
  17. A játék menete, játékszabályok: Két önkéntes résztvevőt kellett találni, akik szívesen kezdték a pletykát. (Több jelentkező volt, kő-papír-ollóval dőlt el, hogy kik lesznek a pletyka-indítók.) Őket másik terembe vezettem, és egy viszonylag hosszú, összekeverhető mondatot olvastam fel nekik azzal kapcsolatban, hogy ki fogja megnyerni a fotózást. A terembe visszatérve a két csapatnak egymás mögé kellett felállnia. Ezután halk súgással kellett az információt az utolsó emberig eljuttatni, aki leírta azt, ami eljutott hozzá.
  18. A játék lezárása: A játék végén felolvastuk azt, ami eljutott az utolsó emberekig. Az eredeti szöveget pedig ezután olvastuk fel. A játékot az a csapat nyerte, akiknek sikerült a legtöbb infót továbbadnia.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosoknak nem kellett reflektálniuk a játékban átélt élményeikre, mivel ebben az esetben nem ez volt a pedagógiai cél. A nyertest ők maguk hirdették ki, és örültek annak, hogy sikerült néhány információt eljuttatni a sor végén álló gyerekhez. A mókás ráhangolódás után kezdetét vette a vita a modellekről, a modellek világáról, fotókról, photoshopról.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen témát lehet választani a játékban, ami jobban illeszkedik a keretsztorihoz.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A gyerekek nagyon izgatottak lettek, többször is figyelmeztetni kellett őket, hogy nem gyorsasági versenyről van szó, és hogy hangosan kezdenek beszélni.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek vitakultúra-fejlesztő foglalkozására vittem ráhangoló játékként. Ez egy nemrég alakult csoport, szeptemberben kezdtünk foglalkozni velük, és próbálunk olyan játékokat vinni, amiben ki kell fejezniük magukat vagy prezentálniuk kell. Ez egyelőre még nehezen megy nekik, de ez a játék annyira oldotta a bennük levő feszültséget azzal kapcsolatban, hogy fel kell olvasni szöveget mások előtt, hogy egyáltalán nem ellenkeztek!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Marton Boglárka