JÁTÉKRA FEL!

Markotán Mónika: Matekos kő- papír – olló (más néven: 1; 2; 3)

  1. A játék neve, címe: Matekos kő- papír – olló (más néven: 1; 2; 3)
  2. A játék pedagógiai célja: Az eddig tanult matematikai műveletek elmélyítése, gyakorlása játékkal. Az ismeretek élményszerű alkalmazása.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: • A játék helyszínének biztonságos berendezése • A tanulók figyelmének felhívása az esetleges veszélyforrásokra (a terem más pontjain található padok, székek elhelyezkedésére) • A játék közben végzett mozdulatok erejének és irányának szabályozása
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs szükség kellékre. (Esetleg lehet olyan verziót játszani, ahol számkártyákkal játszanak, de nem szükséges.)
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: A kő- papír- olló nevű játék felelevenítése, a tanterem átrendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A pakolás során segíthetnek a gyerekek. A játék után ők is gondolkodhatnak, hogyan fejlesszük még tovább a játékot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Keretsztori: Miután elutaztunk Logi királyfi birodalmába, mi magunknak is részt kell venni az Ezerarcú boszorkánnyal vívott nehéz csatában. Fontos, hogy minden eddig megszerzett matekos tudásunkat előhívjuk, hiszen csak így szerezhetjük vissza az ellopott matekos kincseket. Egy olyan fegyverrel lephetjük meg a boszorkányt, amire nem számít: A kő- papír- olló nevű játék alapján egy matekos csellel sarokba tudjuk szorítani őt.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. A játék menetének bemutatása, a játékszabályok ismertetése, 2. Szabad mozgás a térben. 3. Tapsra elő kell venni a matekos tudást, és párba állva kell játszani egyet az 1; 2; 3- ból. Aki hamarabb mondja az eredményt, az egy sikerponttal tovább áll, s újabb partnert keres magának. Aki lassabb volt, az felveszi a képzeletbeli mindentudó köpenyét, és újult erővel nekiveselkedik a csatának. 4. A játék addig tart, amíg a tanulók élvezettel játszanak, de nem több 5 percnél. Fontos, hogy az ujjképek mutatása közben a tenyér párhuzamos legyen a padlóval, mert így látható egyértelműen, amit mutat a gyermek. 3-ra mindenkinek mutatnia kell egy számot, amit nem módosíthat már.
  18. A játék lezárása: Miután sikerült minden matekos eredményt visszaszerezni az Ezerarcú boszorkánytól, a tanulók visszatérhetnek az iskolába. Logi királyfi köszöni a segítségüket, ha bajba kerül, számít rájuk legközelebb is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Azok a tanulók, akik legalább 5-ször gyorsabbak voltak a társuknál, és legalább öt dicsőségpontot begyűjtöttek, kapnak egy-egy matekos szívet a füzetükbe. Megköszönöm mindenki aktív részvételét. (A játék időtartama miatt nagy valószínűséggel mindenkinek lesz sok helyes találata, így garantált a sikerélmény.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Hagyományos kő- papír- olló 2. Az a tanuló nyer, aki hamarabb mondja a mutatott számokat 3. Az a diák szerez pontot, aki hamarabb mondja a látott számok eredményét 4. Az a gyermek lesz a sikeres, aki gyorsabban mondja a két szám különbségét 5. Az a pontszerző, aki hamarabb mondja a két szám szorzatát. Más variációja lehet még az evolúciós 1; 2; 3, amikor a gyerekek babából kisgyerekké, kisgyerekből felnőtté, felnőttből szuperhőssé változnak minden egyes jó válasz után egy-egy lépcsőt megugorva. Izgalmasabbá teszi a játékot, hogy a tanulók csak a velük azonos fejlettségi szinten lévő gyermekkel csatázhatnak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni arra, hogy mindenki jól érezze magát a játékban. Fontos, hogy sose maradjon senki sem pár nélkül. Aki kevésbé motivált, annak lehet alternatívát ajánlani.
  22. Egyéb/megjegyzés: Imádják a gyerekek. 
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/0Bx-paJCWPs1-REJYWkNWNHlka28?usp=sharing
  24. A Játékot lejegyezte: Markotán Mónika