JÁTÉKRA FEL!

Marcisné Ináncsi Mária: ” Somozás” című fogójáték

  1. A játék neve, címe: ” Somozás” című fogójáték
  2. A játék pedagógiai célja: Az órák közötti szünetekben kulturált fogójátékot játsszanak. Kikapcsolódnak és egyúttal a mozgás is biztosítva van számukra. Fejleszti koncentrációs készségüket, gyors cselekvésre ösztönöz. Egészséges izgalom tölti el a játékosokat.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékot szabad téren ajánlott játszani. Lehetőleg egyenletes legyen a talaj, fűcsomó vagy egyéb tárgy ne akadályozza a gyors forgásban a játékosokat. Ha tehetjük, a játék előtt seprűvel portalanítsuk a játékteret a csúszásveszély elkerülése céljából. arra is ügyelni kell, hogy fa, bokor vagy egyéb tárgy ne legyen a közelben, mert heves forgás közben nekivágódhatnak a játékosok. Fel kell hívni a figyelmüket arra is, hogy a pörgetést követően ne nagy lendülettel „dobjuk le” a pörgetett játékost, mert az balesetveszélyes lehet. Eső után sem ajánlott füves területen játszani, mert nagy a csúszásveszély.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: söprű
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A játéktér kiválasztása, kialakítása: kavics, egyéb tárgyak összesöprése, eltávolítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéktér közös kialakítása, rendbetétele.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kézfogással kör kialakítása. Keretmese: Tudom, hogy nagyon szerettek fogócskázni, ezért választottam nektek erre az óraközi szünetre ezt a játékot. Ismeritek Piroska és a farkas című mesét. Piroska nagymamájához menet az erdőben találkozik a farkassal. A gonosz ordas el akarja kapni a kislányt, ő azonban a fák törzsét megfogva pördül a fák körül, -„az erdő fáit” a többi játékos képezi – így ha gyors meg tud menekülni támadójától. Ha nem elég gyors Piroska, elkapja a farkas. Ekkor szerepet cserélnek. Akkor is, ha 10-szer perdült és még nem sikerült elkapnia. Közben Piroska számolja a pörgéseket: „Som egy, som kettő….” Kezdődjön a játék, lássuk ki lesz a legügyesebb Piroska, akit nem kap el a gonosz farkas?
  17. A játék menete, játékszabályok: A somozás lányoknak és fiúknak egyaránt kedvelt játéka. Főleg meleg időben jó, amikor nem esik nekik jól szaladgálni. Ekkor valaki elkiáltja magát: „Ki akar somozni? A játszani akarók- számuk akár 10-14 is lehet- körbe állnak, jó kartávolságnyira egymástól, kézfogás nélkül. A közepén áll egy játékos, körön kívül a fogó. A körön belül lévő valakihez gyorsan odaszalad, derekát két kézzel elkapva perdül vele egy teljes fordulatot. Akihez odaszalad, az is készül a perdülésre, ő is elkapja a forgató derekát, segít a perdülésben, hiszen neki is érdeke, hogy a fogó perdülés közben meg ne érintse valamelyiküket! A körben állók számolják a perdüléseket így: „Som egy! Som kettő!” jó hangosan, közben biztatják a fogót, vagy a perdítőt. A belső természetesen mindig az ellenkező oldalon igyekszik megpörgetni valakit a körben állók közül, mint ahol a fogó van! Ha a fogó ügyes, még tízig sem számolnak,s máris elkapja valamelyik perdülő párt, ilyenkor van a váltás, csere. ez abban áll, hogy a fogó bemegy a körbe perdítőnek, a belső annak a helyére áll, akivel utoljára megperdült, ez pedig az új fogó lesz. Ha a fogó a „Som tíz”-re sem tudja elkapni a perdülő párokat, 10-nél is megtörténik a csere, vagyis aki kint volt fogónak, az bejön, a benti annak a helyére áll, akit „Som10”-re megpergetett, s az illető lesz az új fogó. A játék mindkét esetben elölről kezdődik, tehát som egynél. https://kephost.com/images/2017/09/06/abra.png
  18. A játék lezárása: A tízperces szünet végén leállítom a játékot. Úgy látom kellemesen elfáradtatok, majd a legközelebbi alkalommal ismét játszhatjátok ezt a fogójátékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Sok ügyes, cseles” Piroska” van közöttetek, sportszerűen játszottatok, megdicsérlek titeket! Megnevezem a legügyesebb „Piroskát”, akinek jutalma: „Tűzijáték taps”, valamint a következő játékban ő választhat magának szerepkört.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet változtatni a kerettörténeten: más mesét véve alapul- mivel alsó tagozatos kisdiákok a célcsoport tagjai-pl.: „Hófehérke és a hét törpe” stb. Lehet változtatni a játékszabályon: kevesebb lehetőséget adunk, mint 10 a pörgetésnél, vagy nem pörgetünk, hanem kezüket keresztezve lábukkal oldalazva forognak, vagy nehezítésként a pörgés vagy forgás végén leguggolnak stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha azt veszem észre, hogy mindig ugyanazok a játékosok pörögnek, vannak, akik nem kerülnek sorra, unatkoznak, akkor megállítom a játékot és felhívom erre a figyelmet, mert akkor lesz jó és élvezetes a játék, ha mindenki aktív részese a játéknak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék nagyon kedves számomra, mert gyerekként tanultam egy népi tánccsoport tagjaként, amit időnként motiválásként a foglalkozás elején játszottunk. Azóta is sok-sok tanítványommal megismertettem ezt a népi játékot, amit a gyerekek koruktól függetlenül szívesen játszanak. 
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Marcisné Ináncsi Mária