JÁTÉKRA FEL!

Mányi Beatrix: Játéksor. Kajacsata, avagy az ételek háborúja

  1. A játék neve, címe: Játéksor. Kajacsata, avagy az ételek háborúja
  2. A játék pedagógiai célja: A szeptember elsejei tanévkezdés megkönnyítése, visszatalálás egymáshoz és az iskolához új közös élményekkel, önfeledt játék, a három új osztálytárs végett névtanulás.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel betonos játéktéren játsszuk, kényelmes, telitalpas cipő.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Lufik, plüss ételfigurák, síp, kötél.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A játéktér elfelezése kötéllel, lufifújás. A csapatok elosztása változatainak kijelölése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kitehetik a kötelet, fújhatnak lufit, hozhatják a plüssöket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mai játékaink az ételek jegyében telnek. Találkozhattok minden kedvencetekkel: pizza, hot-dog, spagetti, gombóc. Hol el kell kapnotok a kajákat, hol pedig ti változtok azokká. Minden játék előtt el fogom mondani a szabályokat, s egy-egy próbát is játszunk. Lesz, ahol csapatban, hármasával, illetve az egész osztály együtt is fog játszani. A 4. játék kerettörténete: Mindannyian szeretitek a hot-dogot. Mire van szükség az elkészítéséhez? Sok kiflire, friss virslire és ketchupra. A virslik igen frissek, gyorsan tudnak szaladni. Ahhoz, hogy megtölthessétek a kifliket, három-három gyereknek össze kell fogóznia, úgy kergethetik, s bekeríthetik a virslit. Ha megvan, ő már nem játszhat tovább, de a kiflik új portyára indulhatnak. Azonban a virslik is megmenekülhetnek: ha két virsli összetámasztja a tenyereit és a homlokát és hangosan kiáltja, hogy ketchup, a kifliknek tovább kell állniuk. A játéknak akkor van vége, ha az összes virsli elfogyott.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1.Bemelegítő-játék. Mard el a menüt! A plüsselkapó változata, melyben nem egy, hanem sok-sok ételfigurát kell számok szerint a vonalról a két csapatnak megszereznie. Ezeket nem is tesszük vissza, hanem a játék végén számoljuk össze a csapatoknál lévőket. A 0-s számjegyet a 30 résztvevőre való tekintettel kihagyjuk. Játékidő 6-8 perc. 2. Rendelj az étlapról. Körben állunk. Minden gyermek választ magának egy, a keresztnevével megegyező kezdőbetűjű ételt /pl. Zöldborsós Zoé/. Ezeket hangosan kimondják, igyekeznek minél többet memorizálni. Majd egy plüss hot-dog dobásával rendelnek: Rántott sajt Roland kéri Dinnye Dávidot – Dinnye Dávid kéri Májkrém Marcellt, stb. Játékidő 10 perc. 3. Gombócröptető. Névtanuló játék. Egy lufit alulról felütve a játékos kiáltja annak a nevét, aki tovább üsse a lufigombócot, s így tovább. Mindenki csak egyet üthet bele, ha leesik, a hívott indítja újra. Ha már megy, még két lufit indítunk, így keményen koncentrálni is kell. Játékidő max. 5 perc. 4. Készítsünk hot-dogot! A kerettörténet fentebb látható. Kiválasztás: mivel virsliből van kevesebb, vagy minden 4. gyermek virsli lesz, vagy, mint a mi esetünkben, akinek a keresztneve 4, vagy annál kevesebb betűből áll, azok a virslik/így lettek nyolcan/. Játékidő kb. 6 perc. 5. Spagettibontó. Körben állunk. Sípszóra mindenki becsukja a szemét és kinyújtott kezekkel elindul a kör közepe felé. Megfog két kezet és nem engedi el /figyelni, hogy két külön játékost fogjon, e cél érdekében újra is lehet indítani. Majd szintén sípszóra kinyitják a szemüket, s megpróbálják kibogozni az osztályból lett csomót úgy, hogy nem engedhetik el a kezeket, de szabad átlépni, átbújni, tekeredni. Cél, hogy végül mindenki a körben állva a kör belseje felé nézzen. Spagettis kerettörténettel tálalható. Játékidő: max. 10 perc, utána érdemes lefújni a játékot, ha nem mutatkozik megoldás; de kérésre újrakezdhető.
  18. A játék lezárása: Remélem, mindenki talált kedvére való finom falatot, s különösen jólesett a spagetticsomózás. Emlékként mindegyikőtök kap egy lufit, amit akár alá is írathattok egymással. Most pedig irány az ebédlő! /Pontosan ebédidő előtt negyven perccel kezdtük a játéksort./
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékelhetnek smile-jelekkel minden játéknál külön; a játék közbeni boldog mosolyok vagy éppen visszahúzódás maga is jelzésértékű. Emlékként kaptak egy-egy lufit.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármelyik játék játszható új kerettörténettel, akár az egész sor is, kisebbeknek például állatossá alakítható. A csomózódáson kívül minden játék játszható több változatban is, új tematikával.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezentúl mindig játéksorral kezdjük a tanévet, a sok unalmas adminisztráció közben lesz egyórai játék is!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Mányi Beatrix