JÁTÉKRA FEL!

Mánts Zsuzsa Anna: Székfoglaló

  1. A játék neve, címe: Székfoglaló
  2. A játék pedagógiai célja: Versenyhelyzet teremtése; koncentráció növelése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy mozgáskor (leülés, felállás) figyeljenek egymásra, ne tapossák le egymást, ne lökjék le egymást a székekről.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: nincs
  12. Technikai igény: Székekre van szükség, illetve magnóra (a zenéhez), de megoldható nélküle is.
  13. Az előkészítés feladatai: Átrendeztünk egy nagyobb osztálytermet úgy, hogy a padokat kitettük a szélekre, a székeket betettük középre, a támlájuk összeért és kifele fordítottuk őket, és annyi helyet biztosítottunk, hogy a diákok körbe tudtak sétálni, akadálymentesen.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulóknak sikerült ráhangolódni a játékra, mivel a hét utolsó napjának utolsó óráján játszottuk, ezért feszültségoldónak és a heti munka levezetésének is jó módja volt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt körbeálltak, a székek mellett és én elmondtam a játékszabályokat. A kerettörténetem az, hogy földrajz órán addig utazunk a szelek szárnyán, amíg egy trópusi lakatlan szigetre nem érkezünk. A szigeten az élet nem egészen biztonságos, figyelni kell az erősödő hullámokra, a cunami érkezésére. Úgy lehetnek biztonságban, ha leülnek a székekre, de nem mindenkinek jut hely és figyelni kell arra is, hogy a hullámok milyen irányból érkeznek, sőt az is előfordulhat, hogy hamis riasztás van. Közben meg a szél dallamára állandó mozgásban kell lenniük, mert ha nem, akkor a forró homok megégeti a talpukat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az alapjátékot nem én találtam ki, de a saját elképzelésem szerint alakítottam, meg a kerettörténet is saját elképzelés. A tanulók alkotnak egy nagyobb kört a támlájukkal érintkező, kifele fordított székek körül. A feladatuk az, hogy sétáljanak a székek körül és megpróbáljanak elfoglalni egy széket úgy, hogy közben nem tesznek kárt egymásban és magukban. Mindig eggyel kevesebb szék van, mint ahány játékos. Elindul a zene és amikor a zene elhallgat (megkértem az egyik tanulót, hogy kezelje a magnót), akkor, ha nem történik semmi, újra indul a körben sétálás. Minél kevesebb a játékos, annál pörgősebbé válik a játék ritmusa. Ha egyet tapsolok akkor megváltoztatják a menetirányt, ha kettőt tapsolok akkor megpróbálnak leülni. A játékszabályokat fokozatosan ismertettem, mindig kipróbáltuk előtte a lépéseket. A játék végére jutottunk el odáig, hogy már nem tévesztettek. Akinek nem jutott szék, vagy aki tévesztett és a menetirány változtatás helyett leült, az kiesett a játékból. Nem meglepő módon, a győztes játékos a legaktívabb és legvállalkozóbb kedvű fiú lett.
  18. A játék lezárása: A játék célja a versenyhelyzet és koncentráció fokozása volt, ezért a tévesztő, hibázó játékosok kiestek. A játék úgy ért véget, hogy egy tanuló maradt csak a játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megköszöntem a résztvevőknek a játékot, a nyertes tanuló kapott egy kis jutalmat. Megkérdeztem, a tanulókat, hogy hogy tetszett a játék. A mosolygó arcok és szemek elárulták a véleményüket, de mondták is, hogy máskor is legyen osztályfőnöki órán hasonló játék (ez már előzőleg is elhangzott, amikor a tanfolyam folyamán megismert játékokat bemutattam nekik). Arra a kérdésemre, hogy mit tanultak játékból, az volt a válasz, hogy jobban odafigyelni egymásra.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthető a játék úgy, hogy a játékosoknak maguknak kell énekelni és odafigyelni a tapsolásra is. Vagy még nehezíthető a játék úgy is, hogy számolásra kell irányt változtatni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékot fokozatosan kell nehezíteni és fokozatosan lehet gyorsítani a ritmust. Ez már abból is adódik, hogy minél több játékos kiesik, annál több hely marad a többiek számára.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék hasznos lehet a feszültség levezetéséhez, feltölti a résztvevőket és jó hangulatot teremt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Mánts Zsuzsa Anna