JÁTÉKRA FEL!

Mák Rita: Megy a gőzös

  1. A játék neve, címe: Megy a gőzös
  2. A játék pedagógiai célja: Tananyagrészek átismétlése, begyakorlása, sikerélményhez juttatás, motiválás.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A helyszíntől függően a tanulók figyelmének felhívása az esetleges baleseti lehetőségekre. Pl.: ha az osztályteremben játszunk, akkor figyelni kell a padok, székek, táskák okozta baleseti lehetőségekre, azok elkerülésére.
  6. Résztvevők száma: 30+
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Kormánykerék, ami szimbolizálja a vonat vezetését, valamint egy zöld-piros színű tábla a forgalomirányítónak.
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Tábla elkészítése a forgalomirányító számára, kormánykerék beszerzése, amennyiben osztályteremben játszunk, úgy a tanterem biztonságossá tétele a vonatozáshoz. A játékvezetőnek szempontok gyűjtése a vonat úticéljához, szállítmányához stb., attól függően, hogy mely anyagrészt szeretné gyakoroltatni, átismételni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanterem biztonságossá tételéhez tudnak bekapcsolódni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmondja a játék célját, azt, hogy mely tananyagrészeket fogják a játékkal átismételni, begyakorolni. A játék menetének, játékszabályoknak ismertetése. Amennyiben nem ismerik a tanulók a „Megy a gőzös” kezdetű dalt, úgy annak megtanulása.
  17. A játék menete, játékszabályok: A forgalomirányító a vonat mellett áll, a zöld jelzés /tábla feltartása/ megadásával elindítja a vonatot. A vezető kormánnyal a kezében indul, utána a gyerekek vállfogással összekapaszkodva, mindenki énekel. A dal végén a vonat megáll, majd a játékvezető kérdésére a leggyorsabb tanuló bekiált egy megoldást. Ha jó a felelet, akkor ez a tanuló lesz a következő körben a vonat vezetője, előre megy, átveszi a kormányt, a masiniszta is átadja a táblát egy általa választott tanulónak, majd ismét indul a vonat. A tábla átadásakor a masiniszta lehetőleg olyan tanulót válasszon, aki még nem volt sem vezető, sem irányító szerepben. Ha több tanuló is kiált egyszerre, és a játékvezető nem tud egyértelműen dönteni abban, hogy ki legyen a következő kör vezetője, akkor dönthet, segíthet a masiniszta. Cél: minél több tanulóra jusson valamelyik szerepből, jó hangulat alakuljon ki, sikerélményhez jussanak a gyerekek, merjenek válaszokat adni. Lehetséges szempontok, kérdések, feladatok, melyek a tananyagnak megfelelően bővíthetők. Pl.: Hangok, betűk átismétlése: – Hova megy a vonat B-vel? stb. / Pl.: Budapestre/ – Ki utazik a vonaton Z-vel? stb. / Pl.: Zita/ – Ki utazik a vonaton 4 hangból álló névvel? /Rita/ – Ki utazik a vonaton hosszú mássalhangzóval? /Emma/ Szótagolás gyakorlása: – Ki utazik a vonaton 3 szótaggal? /Pl.: O-li- vér/ Helyesírás gyakorlása: ly-j, hosszú-rövid hangok, betűk: – Mit visz a vonat „ly”-vel? / Pl.: gólyákat/ – Mi a vonat rakománya „í”-vel? / Pl.: nyíl/ Betűrend gyakorlása: – Ki ül előrébb a vonaton? / Zoli vagy Sára?/ stb. Matematika: számköri ismeretek, műveletek: – Hányan utaznak a vonaton? 20-18-an! – Hányan utaznak? 18 kisebb szomszédjánál 2-vel kevesebben! stb.
  18. A játék lezárása: A játék öröméért és a játszva tanulásért játszunk, így nem kiesős a játék, például rossz válaszadás esetén. Lehetőleg olyan hosszan játsszuk, hogy minél többen valamilyen szerephez, sikerhez jussanak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatos dicséret, tapasztalatok, tanultak összegzése a játék végén.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Különböző mozgásformákkal halad a vonat, melyeket a masiniszta javasolhat, pl.: terpeszben, hátrafelé, guggolva, bokafogással, fülfogással, 1 láb felemelésével szökdelve stb., minél viccesebb, annál jobb. Ha valakinél elszakad a vonat, vagy rossz választ ad, az a sor végére áll, úgy halad a vonattal. Ha már a játék jól begyakorolt, akkor egy ügyes masiniszta is adhat feladatokat, mondhat szempontokat a vonat vezetőjének kiválasztásához, a továbbhaladáshoz.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Alapos felkészülés a szempontokból, hogy tempósan, gördülékenyen haladjon a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Mák Rita