JÁTÉKRA FEL!

Magyar-Oravecz Judit: Vendégségbe várlak

  1. A játék neve, címe: Vendégségbe várlak
  2. A játék pedagógiai célja: – közös pontok keresése a csoportban (azonos érdeklődési terület illetve hasonló külső és/vagy belső tulajdonságok fellelése) – a résztvevők önmagukkal is szembesülnek, állításokat fogalmaznak meg magukról, vagy felteszik maguknak a kérdést: Én ilyen vagyok?
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: a terem akadálymentesítése
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: toll és papír minden résztvevőnek, valamint n(n-1) db (18 játékos esetén 18-szor 17 db) egyforma korong/kupak/érme (én a „színes rudakban” található kiskockákat osztottam ki, mivel matektanár vagyok, és abból tudtam 306 db-ot előállítani) a B verziónál lehet ugyanennyi kis névjegykártyát legyártani, ez sokkal egyszerűbb, amire majd a nevüket felírják
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: székekből kört alkotni, esetleg mindenkinek előre leszámolni és odakészíteni a kockákat, ha a játékra nincs sok idő (én mindenkinek a kezébe adtam egy marokkal, és mindenki kiszámolta magának a 17 darabot, ha kevés volt, amit kapott kért még, ha sok, a felesleget visszadobta a dobozba, így egy perc alatt megtörtént a kellékek kiosztása)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: az előbb érkező kíváncsiskodók segítettek átrendezni a termet / a B verziónál a játékosok megírhatják maguknak előre a névjegykártyát
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet és a szabályok ismertetése után mindenki kapott egy tollat és egy darab papírt, majd kaptak néhány percet, hogy kigondolják és leírják a tulajdonságokat. Nekem ebbe az időbe belefért a kockák kiosztása is, így nem volt senkinek „tesztet írunk” hangulata, de a rend sem borult fel tőle. Kerettörténet: Sokan szeretik a nagy vendégséget, nagy baráti köröket. Ti most ilyen vendéglátók –vendégvárók lesztek, akik szeretnének minél több embert meghívni vendégségbe, de csak olyanokat, akikkel van bennük valami közös. Közös tulajdonság, közös jellemvonás vagy érdeklődési terület.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden játékos gondoljon ki és írjon le magáról minél több jellemzőt, tulajdonságot vagy érdeklődési területet, de legyen az is szempont, hogy ezekkel a csoport minél több tagja rendelkezzen. (Pl. imádom a lovakat, két testvérem van, novemberben születtem, szeretek gitározni, sértődős vagyok, gyakran elkések, farmert viselek stb.) Ezután indulhat a gyűjtögetés. Első játékos: "Vendégségbe várok mindenkit, aki …" Ekkor mindenki, akire jellemző a leírás, „vendégségbe megy” az első játékoshoz azáltal, hogy ad neki egy kockát. Aztán a mellette pl. jobbról ülő folytatja és így tovább. A vendégektől kapott kockákat másik kupacba gyűjtsék, mint az eredetit, hiszen a megmaradt kockákat is össze fogjuk számolni. Már elhangzott jellemzőt nem lehet mondani. (Ezért írjanak fel minél többet, hogy ne kelljen közben gondolkodniuk, ha valamelyik szempont már elhangzott.) Aki rá igaz jellemzőt hall, annak oda kell adnia egy kockát, visszafogni nem lehet. (Ez persze nem mindig egyértelmű, attól is függ, hogy melyik verzióval játsszuk a játékot. Például a külső tulajdonságoknál ellenőrizhető, a belsőnél nem mindig, de akár kisebb vita tárgyát is képezheti. Ami építő is lehet.) Olyan tulajdonságot, ami egyértelműen mindenkire jellemző, nem lehet mondani (pl. Vendégségbe várok mindenkit, aki beszél magyarul.), ugyanis mindenki nem fér be a házba, így ilyenkor mindenki otthon marad és nem kap egy kockát sem a meghívó. A játékot az „nyeri” aki a legtöbb vendéget tudja meghívni, tehát a legtöbb kockát kapja a többiektől.
  18. A játék lezárása: Az utolsó játékos után mindenki megszámolja, hány kockát kapott, vagyis, hogy hány vendég jött el hozzá, és azt is, hogy a saját kockáiból hány fogyott el, tehát, hogy ő maga hány helyen vendégeskedett.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Következtetések levonása abból, hogy mik voltak a leggyakoribb tulajdonságok (nálunk a gyermekcentrikusság és a vidámság jött ki), és a leginkább jellemző érdeklődési körök, tevékenységek, hobbik (nálunk az állatok szeretete és a zene kedvelése). Valamint annak megbeszélése, hogy kik voltak a legtöbbet "vendégségbe járók", és újabb beszélgetést vethet fel, hogy ezek a személyek a csoport központi tagjai e vagy nincs összefüggés.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A feladat megadásánál – teljes szabadságot adhatunk a jellemzők felsorolásánál, vagyis bármit írhat, akár külső tulajdonságot (pl. akik sportcipőt viselnek), – vagy sorolhatnak érdeklődési köröket, adhatnak meg egyéb általános jellemzőket (pl. akik szeretik a rockzenét, vagy akiknek van otthon macskája), – de egészen személyessé válhat a játék, ha csak belső tulajdonságokat engedünk felsorolni (pl. akik haragtartók, vagy akiknek folyamatos bátorításra van szükségük) B verzió: nem csak a vendégek száma számít, hanem mivel a kártyák nevesítve vannak, így mindenki megnézheti, hogy kikkel került közös csoportokba, és beszélgetés témája lehet, hogy ezek az emberek a hétköznapokban is baráti kapcsolatban vannak e a közös vonások miatt, vagy nincs összefüggés.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelemmel kísérni a felsorolt jellemzőket, kiszűrni az esetleg nem odavalókat. Ismerni annyira a résztvevőket, hogy ha valaki ötlettelen és a kör megakad, segítő kérdéssel támogassa az illetőt, hogy ne legyen kínos csend, és a játék gördülékenyen haladjon.
  22. Egyéb/megjegyzés: 7. osztályos osztályfőnöki órán játszottuk, ahol idén két csoportból alkottak egy osztályt, tehát nem egy összeszokott társaságról van szó, ezért is tartottam fontosnak egymás kicsit jobb megismerését, közvetett módon is. Másrészt pedig a saját tulajdonságokkal való szembesülést. Kb. 20 percet játszottunk, az óra második felét. Két kör ment végig, mindegyiket összegeztük pár szóban. Az első körben úgy adódott, hogy mindenki az érdeklődési köröket sorolta, ill. néhány családdal kapcsolatos adat merült fel (pl. akinek két testvére van), a második körben csak belső tulajdonságokat engedtem mondani, ettől a játék még izgalmasabbá és személyesebbé vált. Bár a feladat kísérleti jellegű volt, hiszen most próbáltuk ki először, meglepően nagy érdeklődés és abszolút pozitív hozzáállás kísérte minden diákom részéről, a játéknak csak a kicsengetés szabott határt. Kifejezetten jó élmény volt! 🙂 a képeket az utolsó beérkezett levélre való válaszhoz csatoltam, utólag sajnálom, hogy nem videót készítettem 🙁
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Magyar-Oravecz Judit