JÁTÉKRA FEL!

Madarász Éva: Játékfűzér a mezőn

  1. A játék neve, címe: Játékfűzér a mezőn: 1. Lepke, lepke….katica 2. Szálljunk a virágra! 3. Gyűjtsünk virágport!
  2. A játék pedagógiai célja: A nyári óvodában azok a gyerekek, akik különböző csoportból érkeztek, de egy osztályba fognak járni az iskolában mélyítsék a kapcsolatukat, ami a nyár elején már kialakult, együttműködésüket, figyelmüket fejlesszem.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az udvaron egy megfelelő egyenletes terület kiválasztása. A játékok előtt felhívom a figyelmüket a hely- /helyzetváltoztatásnál figyeljenek, vigyázzanak egymásra. Az összeszalagozott lábaknál még fokozottabban figyeljenek a társukra.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Ujjbáb, virág formájú babzsák, kék-zöld-sárga-piros karika, kék-zöld-sárga-piros labda, kék-zöld-sárga-piros szalag, egy csésze méz, 8 db kiskanál
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Az óvoda udvarán kijelölöm a játék területet, előkészítem az eszközöket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tervezett játékokat megelőzően összeültünk és ujjbábokat készítettünk (katica, méhecske. lepke). Közben énekelünk, verselünk ezekkel kapcsolatosan.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténetemmel elkezdem a játékomat: „Elkészültek a kis bábok, most képzeljük el hogy mi kis lepkék leszünk és kirepülünk a mezőre.”
  17. A játék menete, játékszabályok: 1.) Lepke , lepke…..katica: „ Repülés közben alakítsunk ki egy kört a virágok körül a kis lepkék játszani fognak itt a virágok körül, de közéjük téved egy kis katicabogár, akivel versenyezniük is kell!” Szabály ismertetés: Kiválasztok egy gyermeket ő lesz az egyik lepke. A körön kívül sétál és a gyermekek fejét megérinti az ujjbábbal. Közben minden érintésnél azt mondja, hogy „lepke”. Annak a gyermeknek, akinél az mondja , hogy „katica” azzal versenyeznie kell. Ellentétes irányba futás a körön kívül. Az nyer, aki hamarabb visszaér és beáll az üres helyre. Játékismétlés: 4-5 alkalom 2.) Szálljunk a virágra!: „ Válasszon mindenki egy párt magának! Minden párt elvarázsolok! „ 1. pár: katica 2. pár: méhecske 3. pár: lepke 4. pár: szitakötő Szabály ismertetés: Annak a párnak kell az előtte levő virágért versengeni, akinek a nevét mondom. Az nyer, aki a saját nevénél indul a virágért és megszerzi a párja elől. Játékismétlés: 8-10 alkalom 3.) Gyűjtsünk virágport! : „ Kis méhecskék lettünk, kiknek a kaptárjukba virágport kell gyűjteni minél gyorsabban. Nehezíti a méhecskék dolgát, hogy a kaptárban a méztől összeragadt a lábuk, így együtt kell kirepülniük és gyűjtögetniük.” Szabály ismertetés: Olyan karikába=kaptár kell állnotok, amilyen színű szalaggal össze van kötve a lábatok. Csak azt a színű labdát = virágpor foghatjátok és vihetitek a kaptárba, ami azonos a saját kaptárotok színével. Egyszerre csak egy labdát lehet bevinni a karikába.. Azok a méhecskék nyernek, akik hamarabb összegyűjtik a saját színű labdájukat.
  18. A játék lezárása: Minden gyermeket megvárunk, míg befejezi a játékot, legyen meg az örömük a közös játékuknak. Addig közösen szurkolunk a méhecske társainknak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: „ Nagyon szorgalmas kis méhecskék voltatok! Ügyesen tudtatok együtt gyűjtögetni és figyelni. Itt van a kis munkátok eredménye a csészében, a kész méz. Kóstoljuk meg!”
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1.játéknál: lehet több nevet sorolni a fej érintésénél, pl: lepke, méhecske vagy lepke, méhecske, szitakötő és a katicára a kiválasztott, akivel verseng. Így még nagyobb figyelem kell a gyermekek részéről. 2.játéknál: A távolságot lehet növelni a babzsák ás a párok között. A verseny feladat örömének növelését fejlesztem. 3.játéknál: Még több labdával lehet nehezíteni vagy „kakukktojás” –más színű labdákat, (mint a karikák) helyezek az eredeti színek közé. A figyelmüket, a közös együttműködést fejlesztem jobban.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékok szabályát az életkoruknak megfelelően mondom el, mivel náluk a szemléltetés még hangsúlyos, ezért próbajátékot játszatok el velük. Szükség esetén megállítom a játékot. Minél több motivációs buzdítást teszek bele.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Madarász Éva