JÁTÉKRA FEL!

Madarász Beáta: Szófajvár

  1. A játék neve, címe: Szófajvár
  2. A játék pedagógiai célja: A szófajok játékos gyakorlása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek párokban játszanak. A párok saját tetszés szerint alakulhatnak, nem megadott módon. Így szívesen bekapcsolódik mindenki.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: egy írólap páronként, egy dobókocka páronként, egy ceruza páronként, stopper a vezetőnek
  12. Technikai igény: páronként egy iskolai pad/asztal, minden résztvevőnek szék
  13. Az előkészítés feladatai: A szükséges kellékek kiosztása, a párok kialakítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Azok a párosok, amelyek felérnek a toronyba, kaphatnak órai dícséretet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai óra első felében meghívok mindenkit egy vár meghódítására! Ez a Szófajvár, aminek három szintje van. Az első az alkalmazottak helye, a második a várúr és családjának a helye, a harmadik pedig a torony. A cél a toronyba jutás.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az első szint teljesítéséhez az igékkel dolgozunk. A párosok a rajt elhangzására felváltva elkezdenek dobni a dobókocával. A feladatuk, hogy annyi betűre írjanak igét, ahányas számot dobnak. Ha egyest dobnak, tovább kell dobni, mert egy betűre nem tudnak igét írni. A kétjegyű betűk ennél a játéknál egy betűnek számítanak, viszont a hosszú mássalhangzók kettőnek. Minden szint eléréséhez öt percük van. Az a páros léphet az első szintre, aki húsz, vagy annál több igét ír öt perc alatt. Ha letelt az idő, összeszámolják az igéket. Akinek sikerült, felírja magának az egyest a lapra, és bekarikázza. Ezután folytatjuk a főnevekkel. A menet ugyanaz. Aki húszat, vagy annál többet ír, feljut a következő szintre, aki nem, marad ugyanott. Akinek az igékből nem sikerült szintet lépni, de a főnévből igen, fellép az elsőre. A toronyba a melléknevekkel lehet jutni. A menet ugyanaz.
  18. A játék lezárása: A stopra mindig leteszik a ceruzát, és megszámolják a szavakat. Ezután feljegyzik a szintlépést.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Akik a legtöbbet írták az egyes szófajokból, felolvassák az osztály/csoport előtt. Jöhet a megígért dícséretek kiosztása. Véleményezhetik az észrevételeiket. Nálam előfordult, hogy az egyik páros nem játszott becsületesen, és ezt a szemben ülők észrevették. Megegyezés alapján töröltük a szintlépést. Aztán játszottak tovább.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehetséges variáció például, hogy ha valaki egyest dob, hozzá kell számítani/adni a következő dobáshoz, így eggyel több betűre kell írniuk a megadott szófajt. Következő variáció lehet, hogy nem mérjük az időt, hanem megadott számú szófajt kell írni a szintek eléréséhez. Ha valaki leggyorsabban ér a toronyba, nyer.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az idő mérése, ügyelni a játék tisztaságára.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Madarász Beáta,