JÁTÉKRA FEL!

Maczelkáné Szabó Mária: Kedvenceink kedvencei

  1. A játék neve, címe: Kedvenceink kedvencei
  2. A játék pedagógiai célja: A tanórán elsajátított szóanyag (állatok és fő táplálékuk angol nevének) játékos gyakorlása, szókincsbővítés. Figyelemkoncentráció, gyors gondolkodás, reagáló képesség fejlesztése. A gyermekek természetes mozgásvágyának kielégítése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulók figyelmének felhívása a különböző utánzó mozgások szűk térben való bemutatásában rejlő balesetveszélyre.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 2 hulahopp karika, hívóképek, szókártyák
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Hívóképek alkotása szerkesztőprogram segítségével. Nyomtatás, nyírás, esetleg színezés. Helyszín berendezése (padok eltolása úgy, hogy a tanterem közepén egy nagyobb szabad terület keletkezhessen, ahol a játék biztonságosan levezethető). Karikák és hívóképek elhelyezése a játéktér közepén.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők segíthetnek a hívóképek és a szókártyák nyírásában, emellett ki is színezhetik a képeket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt közösen fel kell idézni a hívóképekhez kapcsolódó szavakat többszöri, kórusban történő elismétléssel. Ezt követően a játékvezető ismerteti a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosokat a játékvezető két csapatra osztja. A csapatok egymással szemben, egy vonalban felsorakoznak. A csapatok közötti üres részen – tőlük azonos távolságra- két, nagy méretű karika látható. Egyikben állatok képei vannak elhelyezve, a másikban pedig olyan élőlények képei, melyek előbbi csoport táplálékául szolgálnak (majom – banán, medve – hal, béka – légy, disznó – kukorica, nyúl –répa, kukac – alma stb.) Csak olyan képek helyezhetőek ki, melyeknek angol nevét az adott nyelvi csoport már jól ismeri (ellenkező esetben a játékosok tétovázása miatt a játék ritmusa megtörhet.) A játékvezető oldalt, minden játékos számára jól látható helyen áll. A játék három szakaszra osztható (minden szakaszban pontszerzés a cél, amely adott angol szónak megfelelő kép megszerzésével érhető el, de egyre nehezített formában): 1.A játékvezető angolul kimondja valamelyik állat vagy élelem nevét. Ekkor valamennyi játékos a karikákhoz futhat, s az a csapat kap pontot, amelynek egyik játékosa először emeli fel az angol szónak megfelelő képet (3-4-szer játsszuk le így, hogy mindenki ráhangolódjon a játéktevékenységre és biztosan alkalmazza a kijelölt szabályokat). 2.A játékvezető (angol) sorszámokkal jelöli a csapatok egymással szemben álló versenyzőit, s adott szó bemutatása után, már csak ezek a játékosok futhatnak a karikához. Ennél a fordulónál a játékvezető már nem ejti ki az adott angol szót, hanem szókártyán mutatja be a játékosoknak (kb. 6-szor játsszuk le, hogy mindenki sorra kerülhessen) 3.Továbbra is csak adott sorszámmal rendelkező versenyző mozdulhat, s még mindig szókártyáról kell értelmeznie a szavak jelentését. A nehezítés itt az, hogy a karikák közül egy kikerül a játéktérből, s vele együtt az állatok képei is eltávolításra kerülnek. Már csak a táplálékok képei közül válogathatnak a gyerekek: ezúttal adott állat kedvenc eledelét kell megszerezniük az állatra legjellemzőbb mozgást utánozva (pl: kukac – araszoló mozgás, béka –ugrándozás, medve – cammogás, méhecske – repdesés, majom –ágakon himbálózás, disznó – hempergés stb.) Ennek a fordulónak a megkezdése előtt minden állat mozgását közösen meghatározzuk, s a tanulók előre ki is próbálják, így a párosok tagjai egyenlő eséllyel közelíthetik majd meg a karikát (kb. 6-szor játsszuk le, hogy mindenki sorra kerülhessen).
  18. A játék lezárása: A csapatok által szerzett pontok összesítése után eredményhirdetéssel zárul a játék.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető értékeli a játéktevékenységet (hangulat, szabálykövetés, szóanyag ismerete stb.) alapján, majd megköszöni a játékosok részvételét és meghallgatja a játékról alkotott benyomásaikat (esetleg a játék továbbfejlesztésére tett javaslataikat.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető a játék úgy, hogy a szókártyákra tükörírással kerülnek fel az állatnevek ill. nem az állatnév, hanem a rá jellemző mozgásforma (ugrik/ cammog / repül / araszol stb.) angol neve kerül feltüntetésre.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ügyelni kell a szabályok fokozatos ismertetésére: csak akkor szabad a következő szintre lépni, ha már mindenki nagy biztonsággal alkalmazza az előzőleg meghatározott szabályokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék idegen nyelvet még nem beszélő, ill. olvasni még nem tudó kisebb gyermekekkel magyarul és szókártyák nélkül is lejátszható. A gyermekek nagyon szeretik az állatok mozgását imitálni, de ügyelni kell arra, hogy olyan állatokat válasszunk ki a játék tervezésénél, melyek mozgása bárki számára könnyen leutánozható.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:   www.jatekrafel.hu
  24. A Játékot lejegyezte: Maczelkáné Szabó Mária