A játék neve, címe: Káposzta őr
A játék pedagógiai célja: Nagymozgások, szem-kéz, szem-láb koordináció, figyelem.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos felhívni a játékosok figyelmét, hogy akik a pályán, a kifeszített fonalak alatt kúsznak, másznak, azok figyeljenek egymásra.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Fonalgombolyag a kifeszítéshez, kis méretű zöld műanyag labdák.
Technikai igény: Székek, asztalok, bútorok.
Az előkészítés feladatai: Ehhez a játékhoz egy fonalgombolyagra van szükség. A fonalgombolyagot a székek, asztalok és a bútorok között különböző magasságban rögzítjük, így egy pókhálószerű labirintust hozunk létre.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen megtervezzük a pályát, mivel ezt a játékot már nagycsoportos óvodásokkal játszom.
A játék megnyitása, nyitánya: A nyuszik (a játékosok) nagyon fenik a fogukat az őr (játékvezető) káposztáira (labdák). A káposztákat (labdákat) úgy kell átvinniük a káposztaföldön, hogyne érjenek a kifeszített fonalakhoz (lézeres mozgásérzékelőhöz) és az őr (játékvezető) fel ne ébredjen. Két csapat van, 2-2 fővel. Mindkét csapatból egyszerre csak egy gyerek kúszhat, mászhat, a kifeszített fonalak alatt, ha átjutott, akkor indulhat a csapattársa. Az a nyuszi csapat nyer, akinek sikerül átvinni a túloldalra a káposztát, úgy hogy nem ér hozzá a kifeszített fonalakhoz (lézeres mozgásérzékelőhöz). Az őr (játékvezető) kerettörténetet mesél, közben úgy csinál, mintha aludna. Hmm, de szépet álmodom! Amikor felébredek, majd készíteni fogok egy fazék finom káposztafőzeléket a szép fej káposztáimból. Már alig várom, hogy főzhessek! A nyusziknak (játékosoknak) a történet ideje alatt kell átjutniuk a túloldalra. Az őrnek (játékvezető) nincs teljesen csukva a szeme, hunyorogva látja, hogy ki az, aki hozzáér a kifeszített fonalakhoz, (lézeres mozgásérzékelőhöz). Ilyenkor sopánkodik egyet vagy hangot ad. (figyelmeztető jelzés) Amikor valaki hozzáér a fonalhoz, az őr (játékvezető) teljesen felébred, keresni kezdi a káposztáit. Hozd csak vissza a káposztámat! Erre annak a nyuszinak (játékosnak), aki hozzáért a fonalhoz, (lézeres mozgásérzékelőhöz) vissza kell vinnie a káposztát a kiindulási pontra.
A játék menete, játékszabályok:A játék szabálya, hogy a gyerekeknek úgy kell az egyik oldalról a túloldalra eljutni – kúszva vagy mászva – a fonalak alatt, a kis labdával, hogy közben nem érhetnek hozzá a kifeszített fonalakhoz. (lézeres mozgásérzékelőhöz).
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor az egyik csapatnak sikerül a káposztát (labdát) átvinni a túloldalra, úgy, hogy nem érnek hozzá a kifeszített fonalakhoz.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, megkérdezem, hogy mi tetszett a legjobban a játékban, mi volt a legnehezebb. Legközelebb hogyan lehetne ugyanezt játszani, milyen történetet találnának ki.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot kétféleképpen játszhatjuk, az egyik verzió, hogy a kifeszített fonalak alatt átkúszva, átbújva kell átjutni az akadálypályán. (Én ezt a verziót játszottam a gyerekekkel) A másik lehetőség pedig az, hogy a gyerekeknek a kifeszített fonalak felett kell átlépkedniük. Itt a cél az lehet, hogy ne érjen a pókhálóhoz, vagyis a kifeszített fonalhoz.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai biztonságára, valamint a fusztrációs tolerencia növelése is cél lehet! Biztosítani kell az egészséges versengést, de arra is figyelni kell, hogy a végén legyen egy feloldás annak a csapatnak, akik nem az elsők lettek. Pl. Közös káposzta főzés. A győztes csapat meghívja vendégségbe a másik csapatot.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szeretik ezt a játékot. Szívesen játszották, sőt további ötletek is felmerültek. Pl. katonai kiképzés, űrhajósjáték…
A játékot lejegyezte: Lukács Diána