JÁTÉKRA FEL!

Lowack Tamásné: SMS-távirat- Titkosírás

  1. A játék neve, címe: SMS-távirat- Titkosírás
  2. A játék pedagógiai célja: Mondatalkotási készség fejlesztése. Kezdőbetűk használatának helyes alkalmazása. Anyanyelvi kompetenciák fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az elkészült feladvánnyal egy kijelölt tanuló szalad a postára, táviratot feladni. Postáról a mobilosokhoz is egy kijelölt tanuló fut.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: papír, ceruza, esetleg filctoll
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen technikai kellékre, de mivel a játék során írni fognak a gyerekek, így szükséges egy tanulópad, hogy olvashatóan tudjanak írni, illetve a csoport létszámának megfelelő szék, hogy le is tudjanak ülni.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha 8 tanulóval fogjuk játszani a játékot, akkor a két tanulópadot megfelelő távolságra helyezzük el egymástól. A székeket is úgy rendezzük el, hogy jól lehessen közlekedni a két csapat között.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulók segítségével berendezzük a termet, 2 padot és nyolc széket helyezünk el.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ma már természetes, hogy rövid üzenet sms formájában gyorsan tudunk üzenetet küldeni barátainknak, ismerőseinknek. DE!! Nem volt ez mindig így. Régebben a fontos közléseket, ha gyorsan akartuk, hogy célba érjenek, távirat formájában adtuk fel a postán. Hamarabb ért célba, mint a levél, de mivel minden szóért külön kellett fizetni, mindenki igyekezett tömören megfogalmazni az üzenetét.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az üzenetek felelhetnek a következő kérdésekre: Ki? Mikor? Hol? Meddig? Kivel? Mit csinált? A téma mindig egy adott olvasmány cselekménye. Jelen esetben Szepes Mária:Kezdődik az iskola Az egyik csapat a postán várakozik. Megérkezik a távirat a következő szöveggel: Jenő unott, tapintatlan,kacagásával ámította Valit, Attila leszidta. A táblán a következő kérdés szerepel: Kivel ment iskolába a főszereplő? Szalad a kijelölt játékos, oda ahol a telefonos csapat van. Összeolvassák a mondat szavainak kezdőbetűit, és megkapják a kérdésre a válasz: JUTKÁVAL Új kérdés a táblán: Hol van az iskola? Megy a küldönc a postára. Már a postán található gyerekek alkotnak mondatot a szavak kezdőbetűjével. Természetesen a játékhoz jól kell ismerni az adott olvasmányt, mert különben nem tudnak üzenetet írni. Egyik csapat tehát mondatot alkot a postán, a másik pedig a választ keresi meg a kezdőbetűk összeolvasásával. Később lehet cserélni. Postás csapatból lesz az sms-t író, és fordítva. A téma lehet egy adott olvasmány, és annak szereplői. Ugrálnak a jelen kommunikációs rendszere, és múlt között. Lefordítják egymás üzenetét. Hosszú mondatot szavakra, majd a szavakat mondatra egészítik ki. Szabály: Halkan beszéljetek egymás között, nehogy a postán már meghallják előre az üzenetet, mielőtt még odaérne vele a küldönc. Vigyázzatok a mondatkezdő nagybetűre! Ügyeljetek a helyesírásra, nehogy a régi korok emberei megbotránkozzanak rajta! Figyeljetek munkátok olvashatóságára is, nehogy a postán legyen szükség hosszas magyarázkodásra!
  18. A játék lezárása: Ha már a táblára felírt minden kérdésre megkapták a választ a csoport tagjai, akkor zárul le a játék.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék értékelése minden üzenet után megtörténik. Valóban az olvasmány tartalmának megfelelően válaszoltatok a kérdésekre?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Még eddig csak a leírt formában játszottuk a gyerekekkel a játékot. A tanulók 2. osztályosok, tehát 7-8 évesek. Ahogy egyre több ismeretük lesz valószínűleg szükség lesz a játék továbbfejlesztésére is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nem igényel a játék speciális feladatot a játékvezetőtől, de figyelni kell arra, hogy a táblára felírt kérdéseket sorban válaszolják meg a csapatok, mert különben felborul az időrendi sorrend, ami az olvasmányban volt.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezik a játékot. Először nagyon szokatlan volt számukra a távirat feladása. Magát a fogalmat is el kellett nekik magyarázni. Hiszen ma már nem ilyen formában írjuk a sürgős, fontos üzeneteket. Számukra ez a dolog teljesen ismeretlen volt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Lowack Tamásné