JÁTÉKRA FEL!

Lovas Mária: Mi a jeled?

  1. A játék neve, címe: Mi a jeled?
  2. A játék pedagógiai célja: Saját jel és keresztnév gyakorlása,társak nevének és jelének megismerése.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Óvodai játékeszközök elrakodása,szőnyegen a rend biztosítása.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Fejdíszek,melyeken a csoportba járó gyermekek óvodai jelei vannak,valamint fejdísz nekem,melyen egy maci látható.
  12. Technikai igény: Szőnyegen nagy körben ülőpárnák elhelyezése(annyi,ahány gyermek játszik,jelen esetben 14)
  13. Az előkészítés feladatai: Fejdíszek elkészítése(a fejdíszeket-mivel a gyermekek két és fél,három évesek-én készítettem el,de látták a gyerekek a munka menetét),párnák elhelyezése a szőnyegen körben.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Láthatták a fejdísz készítésének menetét,apróbb dolgokban segíthettek(papírszemét kukába vitele,filctollak,ceruzák asztalra kirakása,kész fejdísz méretre szabásánál próba-persze közben arról beszélgettünk,hogy ezekkel az eszközökkel játszani fogunk.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tízórai után,mire bejöttünk a mosdóból,a dajka nénink az előzetes megbeszélés szerint elhelyezte a párnákat a szőnyegen.Én átváltoztam „Mackó óvó nénivé”,a gyerekek voltak a kis bocsok.(feltettem a fejemre a macit ábrázoló fejdíszt).Mivel „öreg maci” voltam és nem emlékeztem a nevükre meg a jelükre,ezért a segítségüket kértem, mert játékból kirándulni mentünk, de amíg nem tudjuk, ki tart velünk, nem tudunk elindulni(Azért a macit választottam,mert ez az állat közel áll a gyermekekhez,ráadásul mi vagyunk a Maci csoport)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék első részében a kis bocsok leültek a párnákra(mohára),akinek a fejdíszét mutattam és mondtam a jelét,az a gyermek a nevét mondta hangosan.(pl:ki az esernyő?-Fruzsi! ki a létra? Lackó!..stb-így kiosztottam minden kisgyermeknek a fejdíszt) A második részben ezt játszottuk tovább,hogy akinek a jelét kiáltottam,az a kisgyermek tapsolt egyet és a nevét kiáltotta. A harmadik részben az volt a szabály,hogy két jelet mondtam,és akiknek a jele elhangzott,az a két kisgyermek helyet cserélt.
  18. A játék lezárása: Mikor már látszott,hogy picit fáradnak,akkor azt mondta „Mackó óvó néni”:Már sikerült megtanulnom a neveteket és a jeleteket,el is indulhatunk kirándulni.Körbe jártunk a szőnyeg körül a „sétálunk,sétálunk,egy kis dombra lecsücsülünk,csüccs” dalocskával.Ezt elénekeltük párszor,elértünk az erdőbe,ahol fújt a szél(„fújja a szél a fákat,letöri az ágat,reccs” mondókára magasra tartott karral hajladoztunk jobbra-balra,reccsnél guggolás),majd előhívtuk a napocskát(„süss fel nap”kezdetű gyermekdalt énekelve).Miután hazaértünk az erdőből,a két karomra felhúzhatták a fejdíszüket és elmehettek játszani
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mielőtt elmentek játszani,megdícsértem őket,hogy milyen jól megjegyezték a jelüket és megbeszéltük,hogy milyen jót kirándultunk az erdőben.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel ők még nagyon kicsik(a 14 gyermekből mindössze öt gyermek töltötte be a hármat,a zöme inkább két és fél körüli),több gyermeknek problémát okozott a helycsere fogalma.Legközelebb hajóval megyünk kirándulni,akkor székekre ülünk,mégpedig úgy,hogy a szőnyeg két szélén szembe egymással rakok le 7-7 széket és úgy próbáljuk meg a helycserét.) Ha a helycsere fogalmát már értik,akkor lehet különböző módokon helyet cserélni(futva,páros lábon ugrálva,négykézláb mászva,stb) Nagyon szeretném,ha elérnénk a gyerekekkel arra szintre,ahol már tudjuk játszani a „jelkereső” játékot,melynek az a lényege,hogy a fejdíszeket direkt rosszul adom ki a gyerekeknek-akik körben állnak-,mindeni más jelet kap,mint ami a sajátja.Egy kisgyermek elindul,odamegy ahhoz a gyermekhez,akinél az ő fejdísze van és fejdíszt cserélnek,meg helyet is.A második gyermek is megkeresi a saját jelét,és így tovább.Ezt a játékot ügyes nagycsoportosokkal már lehet időre is játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Tudni kell minden gyermek nevét és jelét,hogy szükség esetén segíteni tudjunk meg persze ellenőrizni,hogy az adott gyermeknek tényleg az-e a jele,amit választ.(fontos a bíztatás,bátorítás,megerősítés,dícséret,szükség esetén segítségnyújtás)
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezek a gyermekek nagyon picik még és mindössze három hete járnak óvodába,de nagyon élvezték a játékot,nagyon ügyesek voltak.A játék óta egyre többen mondogatják a csoporttársaik jelét vagy nevét(van olyan kislány,aki tíz társa jelét és nevét megmondta hibátlanul)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Lovas Mária