JÁTÉKRA FEL!

Liebe Nóra: HANGNEMRABLÓ

  1. A játék neve, címe: HANGNEMRABLÓ
  2. A játék pedagógiai célja: A hangnemek játékos gyakorlása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 1 plüss figura, felezővonalnak – kötél, vagy pad…
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: a pálya kijelölése (mivel foglalt volt a sportpálya, ahol adva lett volna még a felezővonal is) egy hosszú alacsony paddal jelöltük a pálya közepét.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel zongorista növendékeim utolsó közös óráján fagyizással egybekötve zenei játékokkal töltöttük el az időt, mindenki felszabadultan és nagy kedvvel állt a feladatok elé… pl. ők hozták a plüss figurát. (de a többi játék kellékeinek előkészítésében is segítettek )
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A hangnemek birodalmában lovagi tornát hírdetnek. A keresztes lovagok címért kell megbírkózni a csapatoknak.
  17. A játék menete, játékszabályok: 2 (jelenleg) 6 fős keresztes ( #-es ) csapat választása – csapatkapitányok által. Mindkét csapat lovagjai 1-6 -ig elosztják egymás között a számokat – így lesz mind a két csapatban 1#-es, 2#-es, 3#, 4#-es, 5#-es és 6#-es lovag. A játékvezető elhelyezi a plüssfigurát középen, a két csapattól kb. 2 nagy lépés távolságra. ezért a plüssfiguráért kell megmérkőzniük a lovagoknak, méghozzá úgy, hogy a játékvezető a keresztek számának megfelelő hangnemet kikiáltva a megfelelő lovagok megpróbálják egymás elől elkapni a plüssfigurát. ( vagyis – G-dúr- nál az 1#-es lovagok, D-dúrnál a 2#-es lovagok, Á-dúrnál a 3#-es lovagok….mérkőznek egymással). C-dúrnál – ahol nincs # (vagyis 0 az előjegyzés), ott az összes lovag futhat a plüssért.
  18. A játék lezárása: A pontok alapján kihírdettetik a lovagi torna győztes csapata. (A nyertes csapat – dupla adag fagylaltot kaphatott)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ez csak a közös óránk egyik játéka volt, de menet közben még alakítottuk a játékszabályokat, mert láthatóan nagyon élvezték. A jutalom jelen esetben a fagylalt volt, ami a nagy melegben (28C) jól is esett a gyerekeknek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Nehezítésként először a Dúr hangnem párhuzamos molljait is bevettük a játékba – (vagyis pl. az 1-es játékos, már nem csak a G-dúr hallatán, hanem az e-moll hallatán is futhatott. Ráadásul minden játékosnak a saját 2 hangnemén kívül, még a C-dúr párhuzamos a-moll -jára is figyelni kellett. (így már 4 dologra) 2. Mivel ez is jól ment: A Bés hangnemeket is kipróbáltuk… 3. Harmadik variációként azt is kipróbáltuk, hogy nem a számok alapján, hanem bárki megszerezheti a figurát, ha tudja a hangnemhez tartozó keresztek, vagy bék számát. Ha mégis rosszat mond, kiesik a játékból. Itt nem csapatként, hanem önállóan versenyeznek és még több dologra kell figyelni! (6 kereszt- 6 bé + párhuzamos moll hangnemek = 24 hangnem!)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az eredeti játéknál figyelni kell a játékvezetőnek, hogy tényleg a megfelelő játékos szerezte e meg a plüsst.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezzel a játékkal még azok a gyerekek is észrevétlenül begyakorolják a hangnemeket, akiknek ehhez kevesebb az affinitása. Mindezt mozgással összekötve, jó hangulatban…
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Liebe Nóra