JÁTÉKRA FEL!

Lévainé Kis Adrienn: Nosztalgia

  1. A játék neve, címe: "Nosztalgia"
  2. A játék pedagógiai célja: -A fogalmazási készség fejlesztése. -Az emlékezet, türelem, tolerancia és empatikus képesség fejlesztése a játék során. -A lényegi információk kiemelésére való ösztönzés. -A résztvevőkben a játékot megelőzően együtt töltött idő során felgyülemlett feszültség oldása. -Az elmúlt évek során a gyermekeket érő pozitív és negatív ingerek feldolgozása. -A kellemes emlékek újraélése, a lezáratlan rossz érzések feldolgozásának elősegítése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék nem igényel biztonsági intézkedéseket, csupán a megfelelő helyszín megválasztására kell odafigyelni a résztvevők számától függően.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Szőnyegek vagy székek, írólap, toll.
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: Megfelelő méretű hely előkészítése, székek vagy szőnyegek elhelyezése kör alakban, hogy minden játékos láthassa egymást, megtalálják egymás között a szemkontaktust.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevő tízéves gyermekeket egy héttel a játék lebonyolítását megelőzően megkértem, hogy gondolják át, milyen fontos, emlékezetes események, ingerek érték őket az elmúlt négy tanév során, ezeket jegyezzék le vázlatosan, néhány címszóval a játék kezdetéig.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ismertettem a játékszabályokat, kiemelt hangsúlyt fektettem az empatikus képességek gyakorlásának fontosságára. Megkértem a gyermekeket, hogy a korábban felírt vázlatpontokat fejtsék ki néhány mondatban, melyekből társaik fel tudják idézni az adott eseményt.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok kör alakban foglalnak helyet, székeken vagy szőnyegeken, de mindenképpen kényelmes testtartásban úgy, hogy mindenki szemkontaktust tarthasson az összes játékossal. Meghitt, barátságos hangulat kialakítására törekszünk a játékot megelőzően. A játékvezető a szabályok ismertetését követően elmesél egy, a csoporthoz köthető személyes emléket, eseményt, melyet pozitívan élt meg. (Idősebb korosztály esetén nem szükséges, hogy a játékvezető kezdje a játékot, azonban a tízéves gyermekeknek, akikkel kipróbáltam a játékot, még szüksége volt a mintakövetésre.) A játékosok kötetlenül, de egymásra odafigyelve, egymást türelmesen meghallgatva kiegészíthetik a történetet, hozzátehetnek személyes gondolatokat, érzéseket. A játékvezető kijelöli, hogy melyik játékos folytassa a beszámolót a saját élményeivel. A kiválasztott játékos felolvassa/elmeséli az általa lejegyzett eseményt, emléket. Amennyiben egy játékos pozitív és negatív élményt is szeretne megosztani a többi játékossal, mindig ügyeljünk rá, hogy pozitív élménnyel zárja a beszámolót, hogy az maradjon hangsúlyos számára! Ezután a játékosok egymás történeteire reflektálnak szóban vagy gesztusokkal. Addig tart a játék, amíg minden résztvevő elmeséli a saját pozitív és negatív élményeit, és minden történetre sikerült megfelelően reflektálni. (A negatív események feldolgozásában a játékvezető személye kiemelkedően fontos.)
  18. A játék lezárása: A játékot követően visszarendeztük együtt a tantermet, majd felkészültünk a játék közös értékelésére, a kitűzött célok megvalósulásának vizsgálatára.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékot követően megkérdeztem a gyermekektől, hogy mit gondolnak, mi lehetett ennek a játéknak a célja. A legtöbb gyermek helyesen és pontosan fogalmazta meg az általam korábban kitűzött célokat. Megállapítottuk, hogy a játék minden részvevő számára tartogatott új információkat még négy év után is a társairól, illetve segített rendezetlen konfliktusok lezárásában.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Fiatalabb gyermekek esetén megvalósítható a játék úgy is, hogy nem írják le korábban az élményeiket, ebben az esetben a játékidő valószínűleg jelentősen növekedni fog.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető kiemelten fontos feladata a játék során felmerülő problémák, korábbi rendezetlen konfliktusok kezelése, mindeközben törekedjünk arra, hogy elsősorban a résztvevők maguk keressenek megoldást a konfliktusra, ne a játékvezető domináljon!
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék saját, egyéni elképzelés alapján, a mindennapi tanítás során kialakult tapasztalat és igények alapján fogalmazódott meg bennem. Az osztályom negyedikes, egy hét múlva kirepülnek az oltalmazó „szárnyaim” alól, ezért adta magát a játék ötlete, hogy nosztalgiázzunk az elmúlt évek eseményeiről játékos formában. A játék során azt tapasztaltam, hogy tanítványaim szívesen vettek részt a játékban, örömüket lelték benne.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Lévainé Kis Adrienn, (kisadrienn89@gmail.com)