A játék neve, címe: Bika, nagymamama, szamuráj
A kő, papír, olló változata
A játék pedagógiai célja: A játék során megtanulják a győztes és vesztes szerepét. Megtanulják elviselni a kudarcot. Mozgás és a beszéd összehangolása. Figyelem, memória fejlesztése.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A csipeszek biztonságos használata.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Csipeszek
Technikai igény: Nincs szükség technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Az 5 db csipeszt a ruhájukra teszik és a helyszínről a felesleges akadályokat elteszik.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kő, papír, olló játékot már ismerik, ennek egy változatát a sárkány király, királylány változatát már szintén játszottuk, ezért nem szükséges.
A játék megnyitása, nyitánya: Egyszer volt , hol nem volt, volt egyszer egy nagymama, aki a mezőn sétált a botjával. Hirtelen ott termett egy bika, aki meglátta a nagymamama piros botját és üldözőbe vette. De a nagymama nem egyedül sétált ám a mezőn, vele volt a hőn segítője, egy szamuráj, aki a kardjával mindenkitől megvédte a nagmamát.
A játék menete, játékszabályok:2. Háromféle kézjelzést kell megjegyeznetek a nagymamamájét, egy remegő kezet, a szamurájét, aki a két kezét összekulcsolja, mintha kardot fogna és a bikáét, aki a szarvát mutatja, úgy, hogy a mutató és a kisujjatok ki van nyújtva 3. Ki kit tud legyőzni: A nagmamama nagyon fél a bikától, tehát a bika erősebb, mint a nagymama. A szamuráj a kardjával legyőzi a bikát, vagyis a szamuráj erősebb a bikánál. A nagymama tud ám nagyon szigorú is lenni és néha összeszidja a szamurájt, akkora szamuráj nagyon fél, tehát a nagymama erősebb,mint a szamuráj. 4. Mindenki felvesz 5 csipeszt és a pulcsija, a pólója aljára csipeszeli. 5. Járkáltok a teremben,amikor tapsolok mindenki keres egy párt és1-2-3-számolás után mindenki mutat egy jelet, vagy a bikáét, vagy a magymamamájét vagy a szamurájét. Aki a gyengébb az mindig átad egy csipeszt az erősebbenek. 6. 3-szor vagy 5-ször fogunk játszani. Mindig mást kell választanod, ugyanazzal nem harcolhatsz. 7. Az lesz a győztes, aki a legtöbb csipeszt gyűjti össze.
A játék lezárása: A játék végén mindenki megszámolja a csipeszét, és akinek a legtöbb van az a győztes, és megtapsoljuk. Ha döntetlen, akkor vagy elfogadják, hogy két győztes van, vagy még egy utolsó párbajt játszhatnak.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ügyesen játszotattok! Senki sem keseredett el, ha nem ő volt az erősebb.Úgy láttam, hogy mindenki nagyon igyekezett legyőzni a másikat.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet majd két csapatban is játszani. Ha csipeszek nélkül játszunk, akkor az első párbajnál már ki lehet esni és a játék végén már csak két páros marad, akiből a győztes kerül ki. Másik három kitalált szereplővel is lehetne játszani.
A játékvezető speciális feladatai: Figyelni arra, hogy a csipeszt minden kör után átadják egymásnak, és csak úgy kezdődjön a következő kör. Segíteni annak, aki nem tudja a csipeszt magára tenni. Segíteni abban, hogy ki az erősebb, ki-kit győz le.
Egyéb/megjegyzés: Mindegyik kő-papír-olló játékvariációt szerették a gyerekek.
A játékot lejegyezte: Lévai Marianna