JÁTÉKRA FEL!

Lévai Dorottya: Dzsungel labirintus

  1. A játék neve, címe: Dzsungel labirintus
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció, logikus gondolkodás, emlékezőképesség (memória) fejlesztése a megfelelő kijutással a lépegetések során.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok figyelmének felhívása, hogy lassan lépegessenek a lapokon, az esetleges csúszkálások megelőzésének érdekében.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: A4-es papírok a labirintus méretétől függően (pl. 6×5), ezek közül 1 db „Út kezdete” és 1 db „Kiút” feliratú papír; a játékvezetőnél levő térkép a kiúttal, amin követni tudja a játékosok helyes haladását.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A4-es papírok elhelyezése a földön 6×5 felállásban, egymástól kb. 5 cm-re, a két feliratú papír egymással ellentétes sarokban lehet lerakva.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Akár a játékosok is elhelyezhetik a lapokat a földön a megbeszéltek szerint.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok a labirintus köré állnak, a játékvezető pedig úgy helyezkedik, hogy ne lássák a térképet, a helyes úttal a kezében, viszont figyelemmel tudja kísérni a játék menetét. Ezután egy kerettörténettel lehet indítani, mely meghatározza a játék lényegét és szabályait. „Álomba merültél… hirtelen egy dzsungelben találod magad. Különféle zajokat hallasz, nem tudod, hogyan juthatsz ki. Egy megoldásod van, végig kell menned, és megtalálnod a helyes kivezető utat. Azonban vigyáznod kell, hogy hova lépsz, mert ha letérsz a helyes útról, számos veszélyes meglepetés érhet.” (pl. kaktuszba estél, mérgező bogyót ettél, papagájok útbaigazításának hittél, megkergetett egy gorilla, beleestél a folyóba, a vízben elektromos angolnával találkoztál, megszúrt a tüskés rája, indiánok fogságba ejtettek stb.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető rámutat egy játékosra, aki elsőként indul el, majd az illető addig haladhat a labirintusban, amíg rossz helyre nem lép, ekkor a soron következő játékos jön. Minden játékosnak mindig az „Út kezdete” feliratú papírról kell indulni, és megpróbálni minél tovább eljutni hibázás nélkül. A haladás során mindkét lábbal rá kell lépni az adott papírra. A várakozó játékosok nem segíthetnek az éppen haladó játékosnak. Kizárólag előre-jobbra-balra lehet haladni, átlósan nem.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha egy játékos kitalált a labirintusból, azaz rálépett az utolsó lapra, amin a „Kiút” felirat található. A játékot nem muszáj akkor befejezni, amikor egy valaki kijutott, mivel nem mindenki tudja egyből megjegyezni a helyes utat. Akár addig is játszható, amíg ki nem jutott minden egyes résztvevő a labirintusból.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok dicsérete, megfigyelések, tapasztalatok, élmények meghallgatása.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A labirintus mérete variálható korosztálynak megfelelően. Tananyagokba beépíthető, akár egy összefoglaló órán, a kérdések helyes megválaszolásával haladhatnak tovább.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A labirintusban levő játékos pontos figyelemmel kísérése a helyes térkép alapján. Nem megfelelő lapra való lépéskor, kitalált elemek megemlítése, mely fokozza a játék hangulatát, pl. a majmok magukkal ragadtak a dzsungel mélyébe, beleakadtál az indákba, stb. Ezután pedig a következő játékos felkérése a helyes kiút megtalálására.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/open?id=0B3IFU7zvZeytS2pVVVMySHo3Yzg
  24. A Játékot lejegyezte: Lévai Dorottya, (doti0701@gmail.com)