JÁTÉKRA FEL!

Leiterné Riczu Erika: Bízom benned és segítségeddel hazajutok.

A játék neve, címe: Bízom benned és segítségeddel hazajutok.

A játék pedagógiai célja: Egymás iránti bizalom erősítése, mássággal élők mindennapi rutinjába való betekintés, tapintás érzékszervének fejlesztése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a figyelmet, hogy a vezetők olyan útvonalon közlekedjenek, ahol két ember is elfér egymás mellett és kerüljék az esetleges gödröket, kiemelkedéséket..

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: kendők, papírlapok a játékosok neveivel

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai eszközre.

Az előkészítés feladatai: Megfelelő helyszín kiválasztása, azon belül a játéktér nagyságának kijelölése. A játékosok helyszínre való vonulása.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Maguk készítik el a névkártyáikat azonos színű és azonos méretű papírlapokra.

A játék megnyitása, nyitánya: Irányított beszélgetés a mássággal, különösen a látássérüléssel élőkről. Visszautalni (ha volt ilyen) az érzékenyítő óra tapasztalataira. Személyes tapasztalatok, élmények felidézése. Kerettörténet: Egy erdei iskolában vagyunk, ahol az egyik gyerek vak. Elfelejtette, hogy hányas számú faházban lakik. Csak a faház előtt álló fa/bokor/növény törzsét/levelét/illatát ismeri fel. Segíts neki hazajutni!

A játék menete, játékszabályok:A névkártyák segítségével párokat sorsolunk ki. A sorsolás után a kártyákat visszatesszük a kalapba, mivel siker esetén több sorsolásban is játszhatjuk. A kisorsolt párok közül az egyik játékos szemét bekötjük, ő lesz az eltévedt gyerek. A másik játékos lesz a vezető. A vezető feladata, hogy a játéktéren 1-2 percnyi kacskaringózást követően egy növényhez vezesse a társát. Az ő feladata az, hogy minél több információt gyűjtsön a növényről tapintással és szaglással. Erre 1 perce van. Ezután újabb 1-2 percnyi kacskaringózás következik, majd leveszik a kendőt. Nyitott szemmel meg kell találnia a korábban, bekötött szemmel megvizsgált növényt. Ha jó növényt jelöl meg, akkor hazaért és szerepcserével folytatják a játékot. Akiknek nem sikerül jó növényt megjelölnie, azok között újabb sorsolással folytatódik a játék. Jó tanácsok a játék elindítása előtt: Érdemes a „vak” játékos kezét a vezető vállára tenni, mert így könnyebben tudja követni a talaj egyenetlenségeit. Szóval is segíthet a vezető: balra fordulunk, gödör jön stb.

A játék lezárása: A játék nem kiesésre, nem versenyre megy. A cél, hogy több emberrel kerüljenek párba, több emberre bízzák rá magukat és beszélgessenek a játék közben. A játék végét optimális esetben az jelenti, ha mindenki volt mindenki párja, de ezt a játékosok létszám nagyban befolyásolja. Ebben az esetben akkor van vége, ha elfárad a játék.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok értékelik először a játékot, mondják el, hogy mit éreztek vezetőként és mit vezetettként. Kivel és miért érezték magukat biztonságban. Sikerült-e olyan témáról beszélgetniük, ami mindkettőjüket lekötötte. Másodszor értékel a játékvezető külső szemlélőként.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Korcsoporttól függően több érzékszervet is ki lehet zárni fokozatosan. Lehet csendben játszani vagy akár orrcsipesszel is.

A játékvezető speciális feladatai: Az előkészítő beszélgetésnél van fontos szerepe a játékvezetőnek, hogy kellően ráhangolja a játékosokat erre a tevékenységre és a végén, hogy rögzítse a megszerzett tapasztalatokat.

Egyéb/megjegyzés: Tapasztalataim alapján a felső tagozatos gyerekek egy része elbohóckodja a játékot, de szerencsére sokakban gondolatokat ébreszt.

A mellékelt képeken a saját gyerekeim szerepelnek, így nincs szükség hozzájárulói nyilatkozatra.

A játékot lejegyezte: Leiterné Riczu Erika