A játék neve, címe: Ugri-bugri kő-papír-olló
A játék pedagógiai célja: Figyelem, emlékezet, együttműködési készség, kivárásra, türelemre nevelés, kudarctűrő képesség fejlesztése, a játék örömének megélésével érzelmi nevelés
A játék jellege: egyuttmukodesi
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A szükséges eszközöket (karikákat) az életkornak és a játékosok képességének megfelelő távolságra helyezem ki. A haladási mód alternatíváit is ezek mentén kínálom fel. Szobában bútorokat, egyéb tárgyakat kellő távolságba helyezem. Ha udvaron játszanának, felkutatnám megbújó a gödröket, buckákat, nehogy rátegyem a karikákat.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5+
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: barhol
Helyigény: ter
Eszközigény: Kártyák, karikák
Technikai igény: Nincs
Az előkészítés feladatai: A teremben, szobában a bútorokat biztonságos távolságra teszem a játék helyszínéről. A karikákat cikk- cakkban végigrakom a játék megkezdése előtt.
Az előkészítéshez szükséges idő:0-5
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terepet közösen rendezhetjük, a karikákat együtt helyezhetjük el, igény szerinti mennyiségben, színben. A gyümölcsös kártyákat közösen választjuk ki. A kártyákhoz tartozó mozgástartalmakat együtt találhatjuk ki.
A játék megnyitása, nyitánya: Kíváncsi vagyok, ki a legmázlistább közületek.Hm?Mindannyian ismeritek a Kő-papír-olló játékot? Szuper! Most megmutatom nektek ennek a játéknak az ugri-bugri változatát. Lássunk is neki!
A játék menete, játékszabályok:Jelen esetben a játékvezető én vagyok, a játékosok pedig, a kialakult rendkívüli helyzet miatt, a saját gyermekeim, 13, 11,és 5 évesek. Négy-ötféle gyümölcsös kártyát megfigyelünk, megnevezünk, majd megbeszéljük, melyik, milyen mozgást jelent (páros lábon, fél lábon, váltott lábbal, oldalazva, háttal) Ezáltal fejlődik a kooperatív készségük, figyelmünk, emlékezetük. Ezután a játékosok húznak egy-egy lapot, a legfiatalabb kezdi a húzást. A karikasor végein helyezkednek el a játékosok (több játékos esetén arányos létszámban). Jelzésemre (taps) kezdetét veszi a játék. Egy-egy játékos elindul egymással szemben, a megbeszélt mozgással halad karikáról karikára. Amikor találkoznak, lejátszanak egy klasszikus Kő-papír-olló játékot. Aki erősebbet mutat, az folytathatja útját a karikasoron, aki veszít, annak vissza kell mennie a kiinduló pontra (több játékos esetén beáll a sor végére). Ekkor indulhat a következő játékos szemben az előző nyertessel. A játékot az nyeri végül, aki leghamarabb végigér a karikasoron, és gyorsan mond 5 állatot, virágot, színt, ételt, egyebet, amit mondok neki az adott pillanatban 10 másodperc alatt (kezemmel mutatom vagy hangosan számolok, differenciáltan)
A játék lezárása: A játék nyertese, aki végig tud menni a karikasoron és a végén teljesíti az általam kért felsorolást.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A nyertest az általa kért módon megtapsoljuk:tapsvihar, tüzijátékos, színpadi bohócos.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az eszközökön lehetne változtatni:karika helyett szabad téren krétával jelölni a teljesítendő szakaszokat. Menet közben felvehetnének előzetesen kikészített kavicsokat, babzsákokat,melyeket a sikeres végighaladás után kosárba, tálba, egyéb helyre célba dobhatnák. Jutalom lehetne akár egy előzetesen elkészített Mázli király korona. A kártyák is lehetnének más motívummal ellátottak, a csoport érdeklődésének megfelelően.
A játékvezető speciális feladatai: Fontos a célcsoport értelmi és mozgásos képességeinek pontos ismerete az eszközök elhelyezése és a haladási módok meghatározása miatt. Fontos a játékosok érdeklődési körének ismerete (állatos, dínós, autós, mese figurás, virágos, egyéb) kártya felkínálásával az érdeklődés felkeltése, a motiváltság fenntartása érdekében.
Egyéb/megjegyzés: A nagyobb (13,11 éves) gyermekeim számára is érdekes volt, remekül tudtak a kisebb testvérükkel (5 éves) együtt játszani. Tervezem, hogy majd az óvodai csoportommal is eljátszom, mivel lehet, több gyerekkel még izgalmasabb lesz.
A játékot lejegyezte: Légrádiné Uzonyi Szilvia