JÁTÉKRA FEL!

Lazics Mercédes: Erdei kisvasút

  1. A játék neve, címe: Erdei kisvasút
  2. A játék pedagógiai célja: 4/4 ritmusértékek tudatosítása, gyakorlása (ének óra)
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Padok sarkának kikerülésére figyelni kell.
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nincs. Esetleg síp a vonatok indításához, és dob a tempótartáshoz.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Tanteremben a padok elrendezése úgy, hogy a vonatok elférjenek közöttük.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segíthetnek a berendezésben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Emlékeztek, hogy utánoztuk az erdei állatkák járását? (Az állatok járását előző órán is utánozhatjuk – én így tettem. Ismétléskor tehetünk fel kérdéseket: melyik volt a leglassabb – leggyorsabb, vagy egyszerűen csak átismételjük.) Mackó: lépés + 3 rugózás mackós testtartásban (tá-á-á-á) -1 lépést tesz 1 ütemben. Farkas: lépés + 1 rugózás settenkedő, prédaleső testtartásban (tá-á) – 2 lépést tesz 1 ütemben. Őzike: lépés kecses testtartásban (tá) – 4 lépést tesz 1 ütemben. Nyulacska: ugrás “nyuszis” testtartásban (ti) – 8 ugrást tesz 1 ütemben. (A kerettörténet elmesélése.) Képzeljétek, ezek az erdei állatkák elhatározták, hogy kirándulni mennek a szomszédos erdőbe, de nem akárhogyan ám, hanem vonattal!
  17. A játék menete, játékszabályok: 1 vonatra csak egyféle állatka szállhat fel, ezért 4 vonattal fognak utazni. Ehhez szükség lesz 4 mozdonyvezetőre, aki összegyűjti az egyforma állatkákat, és elszállítja a szomszéd erdőbe. (Kiválasztok 4 gyermeket, magam mellé hívom.) Mindenki döntse el magában, hogy melyik erdei állatka szeretne lenni – mackó, farkas, őzike vagy nyulacska. Ameddig kigondoljátok, megsúgom a mozdonyvezetőknek, hogy melyik vonatot fogják vezetni. (Megsúgom.) A mozdonyvezetőknek maguk mögé kell gyűjteni a hozzájuk tartozó állatokat úgy, hogy körbe-körbe mennek a padsorok közt, az állatok pedig folyamatosan, a megfelelő járásmódban, vonatozva hozzákapcsolódnak, majd amikor megteltek a vonatok, leparkolnak a szomszéd erdei állomáson. Ott fogom őket várni. A mozdonyvezetők és az állatkák is akkor induljanak el, amikor mondom, hogy ‘Indulj!” (Vagy sípszóra, ami hasonlítható a vonatkürthöz.) Útközben mindenki vigyázzon, hogy ne menjen neki az asztal sarkának! ( Elindítom a vonatokat, egyenletes tá-kat tapsolok vagy dobolok, és átmegyek a terem másik pontjára. A játék közben folyamatosan hallják az egyenletes lüktetést, szükség esetén szóban is segítek az egyes csoportoknak. Ha látom, hogy megteltek a vonatok, kérem, hogy jöjjenek az állomásra.) Kérem a mozdonyvezetőket, hogy irányítsák a vonatokat ide, az állomásra!
  18. A játék lezárása: Megérkeztünk a szomszéd erdőbe, véget ért az erdei utazás. Az erdei állatkák hazamennek. (Mindenki a helyére megy.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyon ügyesen vezették a masiniszták a vonatokat, és az erdei állatkák is nagyon ügyesen követték őket! Tegye fel a kezét, aki kíváncsi arra, hogy mit is csináltak ezek az állatkák a szomszédos erdőben, ezért szíveden vonatozik velem a következő órán is! (Ezzel a kéréssel nyilván kiderül az is, hogy tetszett vagy nem tetszett a játék.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel a ritmusértékek nagyon sok gyakorlást igényelnek, így rengeteg a lehetőség. Néhány példa: 1. A szomszédos erdőből haza is kell szállítani az állatkákat. A mozdonyvezetők minden erdei állatkát szállítsanak a helyére! Elfáradtak az erdei állatkák 2. Erdei mulatság: A szomszéd erdőben az állatkák esznek-isznak, jól érzik magukat, olyannyira, hogy táncra is perdülnek. Ehhez a “Hopp Juliska …” kezdetű dalocskát költöttem át egy kicsit. (3. osztályos tananyag, de általában már az óvodában megtanulták. Azért választottam ismert dalt, hogy a ritmusra összpontosítsanak.) Hopp őzike, hopp nyulacska, Így kell járni, úgy kell járni, hej gyere vélem egy pár táncra, farkas, mackó tudja, hogy kell járni, hej gyere vélem egy pár táncra. farkas, mackó tudja, hogy kell járni. Az állomásra érve körbe állunk, és amelyik állatcsoportot szólítom, az a kör közepén mulat egyet a saját járásában. Közben mi többiek énekeljük nekik a talpalávalót, és tapsolunk is hozzá. Amikor mind a 4 állatcsoport kimulatta magát, elfáradtak, és hazavonatoznak. (Vonatozás nélkül, önmagában is játszható változat.) 3. Amikor már sokat gyakoroltuk így a rítmusokat, lehet nehezíteni a vonatozást: Ha nem tartod a ritmust, akkor ki kell szállnod a vonatból, és gyalog kell eljutnod a szomszéd erdőbe. (Saját járásával, mert visszafelé újra beszállhat a vonatba, addig gyakoroljon!) 4. Vonatverseny: Én jelölöm ki, hogy melyik kisgyerek melyik állatot utánozza, a létszám alapján egyforma taglétszámú vonatokat alakítunk. A kimaradó játékosok kalauzok lesznek, akik ellenőrzik az utasokat, és leszállítják azt az utast, aki nem tartja a ritmust. Kijelölöm, hogy ki melyik vonatot ellenőrzi. (Ha a létszám 4-gyel osztható, akkor mind a 4 vonathoz tudok kalauzt rendelni; ha 3-an maradnak ki, akkor én leszek a negyedik kalauz; ha ketten maradnak, én 2 vonatra figyelek; ha csak 1 kisgyermek marad ki, akkor szúrópróba-szerűen hol egyik, hol másik vonatra figyelünk.) 3x elénekeljük a Hopp őzikét, addig mennek körbe a vonatok. Akit leszállítanak, le kell ülnie. Az éneklés végén a vonatok megállnak, és az a vonat nyer, amelyikben a legtöbb utas maradt. 5. Erdei táncverseny: Ehhez már eszközt is használok, 4 kártyát készítek, amelyeken a 4-féle ritmus kottaképe szerepel, és amelyiket felmutatom, annak az állatcsoportnak kell a kör közepében táncolni, amelyik annak a ritmusnak megfelelő járásmódot utánozza. Aki figyelmetlen, kiesik. Ezt a változatot természetesen megelőzte ezeknek a füzetbe írása, a kottaképekkel való megismerkedés. Ez a játék nagyon jól segíti, hogy a gyerekek a ritmusértékek érzékelt hosszúságát és a ritmusneveket összekapcsolják a kottaképpel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mindig érdemes átismételni a járásmódokat. Az első alkalommal azt is tisztázzuk, hogy melyik állatka mennyit lép egy ütemben (ezt is becsempészhetjük néha az ismétlésekbe). A játékmenetet és szabályokat állomásonként, szakaszosan mondom el (főleg amikor továbbfejlesztett változatot játszunk), mert egyébként túl sok lenne nekik az információ.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek rögtön megkedvelték ezt a játéksorozatot, nagyon várják, hogy mi fog történni az erdei állatkákkal. A szereplőket mindvégig meg tudom tartani, de rengeteg a lehetőség mindig egy picit hozzátenni, változtatni, spontánkodni. A játékok alatt nagyon sokat gyakoroljuk a ritmusértékeket, és így legalább nem “száraz” az ismétlés. A pedagógus számára is sokkal élvezetesebb. A mellékelt nem túl profi videón az erdei mulatsággal és a hazautazással bővített változatot játszottam a gyerekekkel.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Lazics Mercédes