JÁTÉKRA FEL!

Lászlóné Mohácsi Alexandra: Ariadné fonala („Fonaljáték” –„Pókhálójáték „ továbbfejlesztett változata)

  1. A játék neve, címe: Ariadné fonala („Fonaljáték” –„Pókhálójáték „ továbbfejlesztett változata)
  2. A játék pedagógiai célja: az összetartozás érzésének átélése, csoportkohézió erősítése, érzelmi intelligencia, empátia, tolerancia fejlesztése. Mindezek mellett fejleszti a memóriát, a kommunikációt, ügyességet, fegyelmet és a figyelmet.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék során fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a gombolyagot próbálják a gyerekek kiválasztott társuk kezébe dobni, ha mégsem sikerül ne vetődjenek a gombolyagért, nehogy megüssék a mellettük ülőket.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: egy fonalgombolyag papír
  12. Technikai igény: nincs különösebb technikai igény, de ha tanteremben vagyunk a játékosoknak kényelmesebb, ha széken ülnek
  13. Az előkészítés feladatai: gombolyag beszerzése, elhelyezése a teremben, – (ha tanteremben vagyunk) a terem közepének szabaddá tétele: a padok fal mellé helyezése, a résztvevők számának megfelelő szék középre helyezése. (az én játékomban a ráhangolódás és kerettörténet miatt szükségem volt projektorra, laptopra)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a gyerekek segíthetnek a terem berendezésében a játék előtt a résztvevőket meg kell kérni, hogy előzőleg írják le a kedvenc együttesüket, zeneszámukat, amit a játékvezető táblázatba ír (név-zeneszám)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: ráhangolódásként össze lehet kötni a történet (Thészeusz és Ariadné mítosza – Ariadné fonala) rövid ismertetésével, a fonal most a közösség tagjai közötti összekötő kapcsot szimbolizálja. A saját csoportommal beszélgettem a közelgő karácsony kapcsán a szeretetről, az összetartozásról, a jó közösség jellemzőiről, összetartó erejéről , a saját osztályközösségükről.
  17. A játék menete, játékszabályok: Első kör A résztvevők körben ülnek. A csoport első tagja megfogja a pamutgombolyag kezdő szálát, és a gombolyagot átdobja az egyik társának. Figyelni kell arra, hogy a gombolyagot a fonalháló felett dobják a résztvevők. A társat nem lehet megnevezni, csak szemkontaktussal jelezheti, hogy rá gondolt. Közben ezt a mondatot mondja: „ Azt szeretem benned, hogy…..” A mondatot a társára jellemző jó tulajdonsággal kell folytatni. Ez lehet cselekvés, szokás is, de a mondat végén mindig egy jellemző tulajdonságnak kell szerepelnie. Pl.: Azt szeretem benned, hogy mindig előre engeded a lányokat az ebédnél, udvarias vagy. A gombolyag eldobásánál ügyelni kell arra, hogy egy kis darabot kezünkben tartsunk. Az a résztvevő, akinek a gombolyagot dobták elkapja azt és tovább dobja a következő társának, róla mondva valami jó tulajdonságot. Ez így megy tovább, amíg ilyen módon valamennyi tanuló részese lesz a gombolyag által összekötött csoportnak. Az így keletkezett hálót aztán le kell fejteni úgy, hogy fordított sorrendben dobja vissza mindenki a gombolyagot annak a társának, akitől eredetileg kapta. A visszadobásnál is jó tulajdonságot kell mondani arról, aki a gombolyagot elkapja. Figyelni kell arra, hogy csak olyannak dobjuk a gombolyagot aki még nem részese az így keletkezett hálónak. Második kör A következő körben a játékvezető irányítja a játékot oly módon, hogy a résztvevők által saját magukról megadott jellemzőket használja fel. (esetemben ez a gyerekek kedvenc zeneszáma volt, amit előre leírtak nekem. ) A játékvezető a kezdő játékos kezébe adja a gombolyagot és ezt mondja: Dobd annak a gombolyagot, akinek szerinted a kedvenc együttese(zeneszáma) a ……….. Aki elkapja a gombolyagot , elmondja, hogy valóban jól gondolta-e társa, hogy az említett jellemző rá illik (esetemben, hogy valóban az említett együttes a kedvence-e): – ha nem rá illik az állítás, akkor elmondja mit „szeret” ő és megpróbálja kitalálni, hogy az eredetileg elmondott jellemző szerinte kire illik(esetemben az említett zeneszámot, együttest ki szeretheti), – ha a kezdő játékos eltalálja a jellemzővel körülírt személyt (esetemben rájön, hogy az említett zeneszám , együttes kinek a kedvence lehet), akkor a gombolyagot elkapó játékos elismétli a rá jellemző tulajdonságot (esetemben kedvenc előadója nevét, zeneszáma címét) és a játékvezető neki mondja az újabb feladatot: „Dobd annak a gombolyagot, akinek szerinted a kedvenc együttese(zeneszáma) a ………..” Ez így megy tovább, amíg ilyen módon valamennyi tanuló részese lesz a gombolyag által összekötött csoportnak. A játékvezetőnek figyelni kell arra, hogy minden csoporttag sorra kerüljön, ebben lesz segítségére az előre leírt lista. Az így keletkezett hálót aztán le kell fejteni úgy, hogy fordított sorrendben dobja vissza mindenki a gombolyagot annak a társának, akitől eredetileg kapta, most már úgy, hogy maga mondja el, mi volt társa jellemző tulajdonsága ( esetemben kedvenc együttese).
  18. A játék lezárása: a játék akkor fejeződik be, ha a résztvevők sikeresen „visszafejtették a gombolyagot”.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: a játékban én a gyerekek kedvenc zeneszámait, együtteseit használtam arra, hogy „irányítsam „ a gombolyag útját és ezáltal jobban megismerhessék egymást. A játék elején megkértem őket arra, hogy jól figyeljenek egymásra, arra, hogy ki mit szeret, milyen együttes a kedvence. A játék végén arra kértem őket, hogy a következő együtt töltött délutánra ajándékozzák meg azt, akitől kapták a gombolyagot és azt, akinek dobták a gombolyagot annak az együttesnek egy általuk kiválasztott számával , amelyik társuk kedvence volt. Figyeljenek arra, hogy- ha lehet – ne az a zeneszám legyen , amit társuk a kedvenc együttesükkel kapcsolatban említett. A következő alkalommal ezekbe hallgatunk bele. Így mindenki megismeri egymás zenei ízlését és személyiségének egy részét is.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – a játékot bármilyen személyes jellemzővel játszhatjuk: kedvenc hobbi, kedvenc állat, kedvenc könyv, vers…stb. – akár tantárgyi alkalmazása is lehetséges például tananyag átismétlésénél: miközben a gombolyagot továbbdobjuk, mindenki mond egy-egy szót vagy információt az előző óra anyagából, az éppen aktuális témakörből, úgy, hogy az előző szót , akár szavakat elismétli és ő is hozzátesz valamit. Visszafelé, a felgombolyításkor is el kell ismételni a szavakat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az első körben segíteni lehet azoknak, akik megakadnak, és nem tudnak jellemző jó tulajdonságot kitalálni társukról (néha ez is előfordul sajnos). A második körben a játékvezetőnek figyelni kell arra, hogy minden csoporttag sorra kerüljön, ebben lesz segítségére az előre leírt lista.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szerették a játékot, a felgombolyításnál ügyesen mondták el társaik kedvenc együttesét. Volt olyan , aki meg is lepődött társa zenei ízlésén.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Lászlóné Mohácsi Alexandra