JÁTÉKRA FEL!

Kürtiné Szőke Viktória Krisztina: Fordulj kisszék!

A játék neve, címe: Fordulj kisszék!

A játék pedagógiai célja: Szociális kapcsolatok megismerése csoporton belül, figyelem, koncentráció és számolási készségek fejlesztése

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Legalább egy szék, ami központi helyen van, hogy mindenkit jól lásson a szereplő.

Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A játék megnyitása, nyitánya: A játék eredeti változatát a fonóban játszottak, célja párválasztás volt. A módosított játéknak pedagógiai feladatai vannak. A játék nyitása során felkérem a gyerekeket, hogy foglaljanak helyet szemben a központban elhelyezett székkel. Az első szereplő kiszámoló útján választható ki. Miután mindenki megtalálta a helyét, a játékszabály ismertetése és a játék menetének bemutatása vagy bemutattatása történik. Kerettörténetként elmesélem a gyermekeknek, hogy aki a kisszéken ül, rossz kedvű, nincs kedve semmihez. Mi nagyon sajnáljuk, azt aki bánatos, ezért együtt felvidítjuk és teljesítjük egy kívánságát.

A játék menete, játékszabályok:Egy gyermek elhelyezkedik közepén, a kihelyezett székre. A többiek felszólítják: -Fordulj kisszék! Azt feleli rá: -Nem fordulok! Újból kérdezik: -Mit kérsz? Erre a kiválasztott gyermek választhat, hogy tapsot, simogatást vagy dobbantást kér. Újból kérdezik a többiek, hogy -Kitől? Itt pedig szabadon megnevezheti az egyik társát. Ez a gyermek odaáll a kisszéken ülő elé és kérdezi tőle:-Hányat? A választott gyermek korosztályától függően mondd egy számot. (Kisebb gyermekek esetében 5-ig, középsősök esetében 10-ig, iskolába készülők esetében, akár 20-ig is lehet számot mondani.) Ezek után a szólított gyermek teljesíti a kívánságot és annyit tapsol, dobbant, vagy simogat, amennyit feladatul kapott. Ha sikerült, a leül a kisszékre (a másik gyermek beül a többiek közé) és most neki mondjuk, hogy Fordulj kisszék! és kezdődik elölről a játék. Ha nem sikerül, segítséget nyújtunk neki.

A játék lezárása: A játék a rendelkezésre álló ideig, vagy a gyermekek aktuális hangulatától függően bármeddig játszható. A játék lezárásakor együtt örülünk annak, hogy most már senki sem szomorú azok közül, akik kisszéken ültek. Akire esetleg most nem került sor, megnyugtatom, hogy később lesz lehetősége szerepet kapni.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék során folyamatosan történik a gyermekek dicsérete, bátorítása és szükség esetén hibajavítás. A játék végén megkérdezem a gyermekektől hogy érezték magukat az egyes szerepekben, illetve, hogy tetszett-e nekik a játék, szeretnének-e később is ilyet játszani.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyobb gyermekek esetében lehetőség van a megszokott mozgásformák helyett újabbakat kitalálni, tehát nem csak tapsolás, simogatás, dobbantás kérhető. Így a kreativitásuk is fejlődik. Természetesen csak kivitelezhető, balesetmentes mozgások kerülhetnek megvalósításra. A számolási készségük is fejleszthető nehezített feladatokkal: pl: kettesével való számolást kérni; két szám összegét kell tapsolni, stb.

Egyéb/megjegyzés: Olyan óvodai csoportban játszottuk a játékot, melyben vegyes korosztályú gyermekek járnak, ezért figyelembe vettük a korosztályukra jellemző képességeket és ahhoz mérten kaptak feladatot. Ennek a játéknak nagyon jó fejlesztő hatásai vannak, minimális eszközigénnyel, ugyanakkor jól lehet benne differenciálni. Ha már ismeri a játékvezető (jelen esetben az óvodapedagógus) a csoportot. Ha még nem, jól fel lehet vele mérni, milyen a gyermek számolási készsége, mennyire magabiztos, van-e elegendő önbizalma, szívesen szerepel-e.

A játékot lejegyezte: Kürtiné Szőke Viktória Krisztina