JÁTÉKRA FEL!

Kun Ágnes: Gyarmatosítók

  1. A játék neve, címe: Gyarmatosítók
  2. A játék pedagógiai célja: figyelem fejlesztése, mozgáskoordináció fejlesztése, egymásra figyelés
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: balesetvédelmi szabályok tudatosítása (nem szabad a másikat lelökni a székről)
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: székek, csipeszek
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: tanterem átrendezése, padok elhelyezése a terem szélein, székek elhelyezése a terem közepén
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék lebonyolí- tását megelőzően egy közös foglalkozás keretében átismételni a korábban ta- nultakat a gyarmatosításról. (Ez az én esetemben azért különösen fontos, mert tanulásban akadályozott gyerekeket tanítok.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékhoz tartozó kerettörténet elmesélése: Gyarmatosítók vagyunk a 17. században a Karib-tenger térségében. Két csapat- ban fogunk játszani. Az egyik csapatban spanyol, a másik csapatban francia gyarmatosítók lesznek. A két csapat célja a sziget elfoglalása. A szigetet a szé- kek fogják jelképezni. A két vezért (csapatkapitányt) és a katonákat (csapattagokat) ebben az esetben én választom ki.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok a körben elrendezett (mint a székfoglalós játékban) székek előtt állnak. ( Eggyel kevesebb szék van, mint játékos.) A vezérek pólójára 5, a katonák pólójára 3 csipeszt erősítünk, ezek 1-1 matrózt jelölnek. A székfoglaló szabályai szerint fogunk játszani. ( Itt felhívom a figyelmüket arra, hogy székfoglalás közben tilos a másikat lelökni a székről!) A gyarmatosítók elindulnak, hajóznak a sziget körül. Amikor ágyúlövést (taps) hallanak, mindenki igyekszik biztonságba vonulni, vagyis leülni egy székre. A játékos, akinek nem sikerült helyet találni, elveszíti egyik matrózát, vagyis leveszi az egyik csipeszét és felcsípteti a másik csapat csapatkapitányára. ( Itt kiemelem, hogy felcsipeszelésnél óvatosan járjanak el, vigyázzanak társaik testi épségére!) Kb. 10 kört játszunk ebből. ( Menet közben, ha valakinek elfogynak a csipeszei, az kiesik és kiveszünk egy széket.)
  18. A játék lezárása: A játék végén összeszámoljuk a csapatkapitányokon lévő csi- peszeket. Amelyikükön több van, az a csapat nyert, ő gyarmatosította a szige- tet.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, ha betartották a szabályokat, figyeltek egymás testi épségére. Megkérdezem tőlük, hogyan é- rezték magukat a játék során, esetleg van-e valami, amit változtatnának a játé- kon.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A következő játékban marad a gyarmatosítás, mint kerettörténet. A játék neve: Hajózás. Eszközigénye:a játékosok számánál eggyel több papírlap a földön, csipeszek. Továbbra is két csapatban fogunk játszani. Minden gyarmatosító rááll egy szigetre (papírlap). A játék során hajózni kell a szigetek között. Mindenkinek 4 csipesz van a ruhájára felcsíptetve, ezek matrózokat jelképeznek. A játékvezető állításokat mond, egyszerűekkel kezdve (pl. : Induljon elaz, aki ma reggel busszal jött iskolába, Induljon el az, akin van kék ruhadarab, stb. ) Aki úgy gondolja, hogy igaz rá az állítás, az áthajózik egy másik üres szi- getre. Néhány bemelegítő feladat után jöhet a nehezítés: tantárgyi témakörből veszünk állításokat. ( Én magyart tanítok, ezért a tanult irodalomi tananyag témájában mondok állításokat. Pl.: Induljon el az, aki szerint a Szózatot Vörös- marty Mihály írta, Induljon el az, aki úgy gondolja, hogy A kőszívű ember fiai c. regényben Ödönt végezték ki, stb.) Ha valaki akkor is áthajózik egy szigetre, ami- kor hamis állítást mondok, vagy igaz állítás esetén a helyén marad, az elveszíti az egyik matrózát (csipeszét). A játék végén összeszámoljuk, hogy a két csapat közül, melyiknek maradt több matróza, ez lesz a győztes csapat. Befejezhetjük úgyis a feladatot, hogy a csapatok visszaszerezhetik az elveszett matrózokat különböző feladatok teljesítésével. (a zálog kiváltás mintájára) A játék alkalmas sokféle tananyag óra eleji átismétlésére.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A gyarmatosítók c. játékban nagy figyelmet i- gényel a balesetveszély elkerülése, az esetlegesen rendbontó tanulók egymástól távol állítása. A Hajózás c. játékban fontos a gyerekek korcsoportjához, tudás- szintjéhez igazodó állítások jól átgondolt összeállítása.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot nyolcadik osztályos tanulásban akadályozott gyerekekkel játszottam. A szabályokat könnyen megértették, élvezték a játékot. Kérték, hogy játszuk máskor is. a fotókat az info@jatekrafel.hu e-mail címre küldöm
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kun Ágnes