JÁTÉKRA FEL!

Krnájszki Gréta : BABSZÁM dobókockás számolós játék

A játék neve, címe: BABSZÁM dobókockás számolós játék

A játék pedagógiai célja: A játék célja, hogy a résztvevők játékosan megtanulják, begyakorolják az összeadás-kivonást a 12-es számkörben, hiszen két dobókockával csupa fordulatos, izgalmas a játék

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékokosok figyelmét, hogy ha nem lapon asztalnál zajlik a játék, hanem egy nappaliban puzzle játékszőnyegeken, akkor helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: játékosonként 2-2 dobókocka, 20-20 babszem vagy Jenga építőkocka, 1-1 A4 lap 12 mezőre bontva vagy 12 puzzle-szőnyeg összeillesztve 1-12-ig beszámozva

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmiféle technikai kellékre, asztalnál játszható vagy egy nagyobb nappaliban

Az előkészítés feladatai: Be kell rendezni a helyszínt, vagy az asztalt vagy a nappalit szabaddá kell tenni, hogy könnyen meg lehessen közelíteni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek öntapadós jegyzettömbbel megjelölni a színes puzzle-szőnyegkockákat a nappaliban vagy kikészíteni a 20-20 db építőkockát dobozokba, babszemeket tálkákba, 2-2 dobókockát kirakni.

A játék megnyitása, nyitánya: Mivel családtagokról van szó, jelen esetben a pandémia miatt a gyerekeimnek vezettem le a játékot, nincs szükség bemutatkozásra, névtáblák készítésére sem, rögtön kezdhetjük is a játékszabályok ismertetését.

A játék menete, játékszabályok:Az egyik gyermekem a játék elején elosztja a 20 babot a papíron megjelölt 12 mezőn, bárhova teheti, bármilyen arányban a babszemeket, a másik gyermekem pedig a puzzleszőnyeg 12 kockáján osztja el a 20 építőkockát szintén bármilyen arányban.. A játék 4 körből áll. Játékvezetőként segítem tartani az időt, figyelem, hogy egyszerre , utasításra dobjanak a két kockával. 1. kör: A szám összege számít. ( pl.. 6+4=10) Az a játékos, akinek van azon mezőn babja / kockája leveheti. 2. kör: A két szám különbsége számít. ( pl. 6-4=2) Az a játékos, akinek van azon mezőn babja 6 kockája ismét leveheti. 3. kör: A játékos eldöntheti, hogy a két szám összegét vagy a különbségét használja. 4. kör: Ha az előbb a különbséget használta, akkor most az összeget kell, ha az összeget, akkor most a különbség számít.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha az egyik versenyzőnek elfogyott az összes babja / kockája a mezőkről. Újabb és újabb köröket lehet kezdeni, akár cserélgetni is tudják a versenyzők a helyszíneket, asztalon történő játék után kicsit mozgolódni tudnak a nagyobb térben a puzzle-szőnyegeken.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeimet, megköszönöm nekik a részvételt, együttműködést, megkérdezem hogyan érezték magukat a közös játék során. átbeszéljük milyen tapasztalatokat szereztek, mit is tanultak a játék során.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot ki lehet vinni a szabadba is, akár sportpályán krétával is fel lehet rajzolni a beszámozott 12 mezőt, nagyobb szivacs dobókockákkal is lehet kint játszani, két csapatot alkotni, ha nagyobb csoporttal dolgozik a játékvezető.

A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a játékszabályokat fokozatosan ismertetni, körönként kipróbálni az utasításokat, egy játékkört pl. összeadást több soron gyakorolni és csak utána rátérni a a számok kivonására. Minél gördülékenyebben megy a játék, annál gyorsabban tudom már vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabbá is válik az adott játék. Folyamatosan figyelnem kell a gyermekeim lelki biztonságára is, főleg ha eltérő a korosztály.

A játékot lejegyezte: Krnájszki Gréta