JÁTÉKRA FEL!

Krisán Edina Kamilla: Irányítócsapat

  1. A játék neve, címe: Irányítócsapat
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők a tájékozódási, együttműködési és irányító képességüket fejleszthetik. A jobb és a bal gyakorlása. A felelősség és a bizalomérzet kialakítása, erősítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helyes irányok betartása, az ütközés elkerülése, az elhangzott utasítások követése.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Szükséges egy darab kendő.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebb, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet.
  13. Az előkészítés feladatai: A székek és a kendő előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék nem igényel speciális előkészületet. A játék résztvevői a játékosok számával azonos mínusz 1 széket előkészíthetnek, amennyiben a “székes” játékváltozatot választják.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt a résztvevőkkel átismételjük az irányokat: jobb – bal. Próbáljuk ki csukott szemmel is: emeljük fel a jobb, majd a bal kezünket. Mondd el a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok közül kiszámolunk egy résztvevőt, ő lesz az, akinek bekötjük a kendővel a szemét. Miután ez megtörtént, a játék menete a következő: – a bekötött szemű játékos a vezényszó elhangzásáig egy helyben türelemmel várakozik; – a többi játékos a játékvezető segítségével és irányításával egy kijelölt célállomásig alagutat alkot a játékosok váltott felsorakozásával – egymástól kb. 1-1,5 méternyi távolságra (a felsorakozás függ a játékosok számától és a játékhelyiség méretétől). Példa: X X X X Rajt X X Cél X X X X X X – a játékvezető a bekötött szemű játékost az alagút elejéhez segíti; – a játékvezető ismerteti a szabályokat: a bekötött szemű játékos elindul (VEZÉNYSZÓ) és a továbbiakban mindig az a játékos irányítja, igazítja útba, akihez közelebb van. A használható vezényszavak: jobbra, kicsit jobbra, balra, kicsit balra, egyenesen, tovább, állj; – az irányított játékosnak az elhangzott vezényszó alapján kötelessége haladni; – fontos szabály, hogy nem szabad nekiütközzön senkinek és semminek a bekötött szemű játékos, ha ez mégis megtörténik, akkor a bekötött szemű játékos helyet cserél a rosszul irányító játékossal. Amennyiben a bekötött szemű játékos sikeresen eljut a célig, akkor vagy újabb kiszámolóval (aki már volt bekötött szemű, kimarad) választunk, vagy a bekötött szemű játékos által választott résztvevő lesz a következő irányított.
  18. A játék lezárása: A játék lezárása a rendelkezésre álló időtől és a játékosok számától függ. – Ha mindenkire jut idő, sőt még többszöri részvételre is van lehetőség, akkor érdemes pontokat gyűjteni, pontot kap a helyesen irányító játékos és a célig eljutó bekötött szemű irányított játékos is. – Amennyiben csak néhány játékra van időnk, akkor a tévesztő játékosok kieshetnek a játékból. Így a játékidő végéig bennmaradó játékosok nyernek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogyan érezték magukat a játék során, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak meg. Csukják be a szemüket és emeljék fel újra a job, majd a bal kezüket. Van-e tévesztés?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha van rá lehetőség, akkor az irányítócsapat tagjai leülhetnek székekre, így kényelmesebb a játék. Továbbá bonyolíthatjuk úgy a játékot, hogy két irányított játékost választunk, akik mindketten bekötött szemmel egymás mögött haladnak, a hátsó játékos az első játékos vállára teszi egyik kezét. Így a két bekötött szemű játékosnak egymásra is figyelnie kell. Ezt a variációt inkább a nagyobb gyermekek, vagy felnőttek számára javaslom.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok biztonságára, továbbá folyamatosan fel kell hívni az iránytócsapat tagjainak figyelmét az alkalmazható vezényszavakra, valamint az irányított játékosok figyelmét arra, hogy követniük kell az irányítócsapat utasításait.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot, mindkét variációt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Krisán Edina Kamilla