JÁTÉKRA FEL!

Kreszta Anita: Tyúkanyó szeretne megtanulni repülni

A játék neve, címe: Tyúkanyó szeretne megtanulni repülni

A játék pedagógiai célja: Nyári felügyelet alatt, a 2 óvodai csoport összevonva tölti heteit. A résztvevő gyerekek kényszerérzet nélkül megismerkedjenek egymással, megtanulják társaik neveit. Eldobás, elkapás gyakorlása.

A játék jellege: Ismerkedős

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy a dobásnál ne túl erősen dobjanak és vigyázzanak egymásra, nehogy megüssék egymást.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Tyúkanyó báb

Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése (játékok összepakolása), hogy ott körben ülve, biztonságosan tudjunk játszani. Báb előkészítése. Csoportszoba szellőztetése.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előzménye A kiskacsa és a pillangó barátsága c. mese.

A játék megnyitása, nyitánya: A mese szereplőinek felelevenítése. A kiskacsa egy baromfiudvarban lakott, ahol lakott egy tyúkanyó is, aki elmesélte a kiskacsának, hogy szeretne megtanulni repülni. Arra gondoltam, segítsünk a tyúkanyónak megtanulni repülni. A játék előtt minden résztvevő bemutatkozik. Ezt többször átismételjük, hogy megjegyezzék egymás nevét.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok/gyerekek körben ülnek, én is a körben ülök a gyerekek között és onnan irányítom a játékot. Mindig, akinek a kezében van a tyúkocska, az azt mondja: a tyúkanyó nem nálam van, hanem…, annak a nevét mondja ki, akinek dobja az állatot. Én kezdem a játékot és szólok, amikor befejezzük. A játék elején azt mondom: A tyúkanyó nem nálam van, hanem Annánál és odadobom a tyúkanyót. Anna, te mondd azt, hogy a tyúkanyó nem Annánál van, hanem ….és dobd tovább annak, akinek a nevét mondtad, ha nem jut eszedbe a neve, segítek. Akinek, Anna dobta újra azt mondja, hogy a tyúkanyó nem nála van, hanem….és így tovább!

A játék lezárása: • A cél, az ismerkedés, ezért nincs kiesés, hiszen minél tovább játszik a résztvevő, annál jobban rögzülnek benne a társai nevei. A játéknak, a résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve én vetek véget. Gyerekek, a tyúkanyó most már elfáradt a sok próbálkozásban, hagyjuk pihenni. Menjünk át a másik csoportszobába és rajzoljátok le a saját jeleteket. A kisebbeknek segítek, nekik csak színezni kell. • Ha, a cél, a versenyhelyzet fokozása, akkor a tévesztő/hibázó játékosok kieshetnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad játékban.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, sikerült-e mindenki nevét megtanulni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők már ismerik egymás nevét, akkor a játékot játszhatjuk a gyerekek jeleivel is, úgy hogy táblát teszünk a pólójukra amin a jelük van. A játékot megelőzheti a táblák elkészítése.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetése fokozatos legyen, először csak egy utasítást kipróbálni és bemutatni, majd, ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a továbbiakat. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Folyamatosan figyelnem kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!

A játékot lejegyezte: Kreszta Anita