JÁTÉKRA FEL!

Kálcza-Czető Nikoletta: Kreatív osztálykép

  • A játék pedagógiai célja: Együttműködés és kommunikáció fejlesztése.
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Közepes
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Előfordulhat, hogy a nagy mozgások közepette nem figyelnek egymás testi épségére a gyerekek. Figyelemfelhívás, hogy kerüljék a hirtelen mozdulatokat. Akadálymentesítés a játéktéren.
  • Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  • Résztvevők életkora: 10+,14+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: A gyerekek saját maguk, mint „építőelem”.
  • Technikai igény: Fényképezőgép vagy fényképezős telefon.
  • Az előkészítés feladatai: Helyszín akadálymentesítése, esetleg a „fénykép” méretének kijelölése.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Akadálymentesítés a csoporttal együtt.
  • A játék megnyitása, nyitánya:
  • A játék menete, játékszabályok: „Ma egy olyan osztályképet fogunk készíteni, amin természetesen ti szerepeltek, de mindenféle segédeszköz nélkül a képen szerepelnie kell annak is, hogy 3.a / 4.b. Hogy mégis hogyan? Saját magatokból fogjátok kialakítani a formát. Lesz 1 percetek (onnantól számítva, hogy minden szabályt ismertettem) megbeszélni, hogyan fogjátok megoldani ezt a közel sem egyszerű, de megoldható feladatot. Ekkor még nem szabad kipróbálnotok semmit, csak beszélnetek szabad. ( Ha mégis megpróbálják a formát, lehet indítani az időt.) Fekhettek, ülhettek, egymásba kapaszkodhattok, integethettek, mosolyoghattok, majd amikor a képet készítem. Mégis ki kell rajzolódjon az osztályotok „neve” és mindenkinek szerepelnie kell a képen. (Bele kell férjenek a képbe.) Most van 1 percetek kérdezni, ha valami nem világos! ( Lehet fél perc, vagy 3-4 kérdés. Nálam a kicsikkel még kellett egy kicsit több támpont.) A megbeszélés után 5 percetek lesz elkészíteni az osztálynevet. Az 5 perc végén szólok és már kattintom is a fényképezőt, készülni fog a kép. (Én ebben a játékban próbáltam ki először a „fapofa” játékvezetési stílust. Egészen jól „tűrték” a gyerekek. Nekem nehéz volt a habitusomból adódóan, de nem volt rossz. )
  • A játék lezárása: Valóban elkészítem a képet. (Tapasztalat: érdemes előre megadni, mekkora területük van, ami még belefér a képbe, vagy ha nagyon nem férnek bele, érdemes egy gyereket odahívni és megnézheti milyen is a kép, ki nincs benne, mennyire kellene még zsugorítaniuk magukon.)
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Körben leülünk. végigmegyek, megmutatom a képet közben kérdéseket teszek fel. Szerintetek teljesítettétek-e a feladatot? El tudnátok képzelni, hogy év végén nagy képként előhívatva ajándékba adjuk az osztályfőnökötöknek? Hogy éreztétek magatokat? Emeljétek olyan magasra a kezeteket amennyire jól éreztétek magatokat. (A legmagasabbra emelt kéz a nagyon jól. ) Miért volt könnyű a feladat? (Labdával vagy plüssjátékkal kapnak szót.) Miért volt nehéz? (Labdával vagy plüssjátékkal kapnak szót.) Hogyan lehetne másképp csinálni? (Labdával vagy plüssjátékkal kapnak szót.) Jutalomként – ha pénztárcám engedi – év végén előhívatom mindenkinek a képet.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet… – rövidíteni – nyújtani az időn – kisebb helyet adni „fényképtérnek” – meghatározni, hogy pl.: csak akkor jó, ha megfogjátok egymás kezét – nem beszélhetnek egymással (csak mutogatással – ez extra nehéz) – pár embernek bekötve a szeme – csak bizonyos emberek beszélhetnek a többiek nem
  • A játékvezető speciális feladatai: figyelni az időt (ez a kisebb korosztálynál még jó, a nagyoknál ki lehet adni feladatnak) – büntetés kiszabása (ha úgy alakítjuk, vagy alakul a játék)
  • Egyéb/megjegyzés: Sajnos ez már egy lejátszott játék. Még az élménypedagógiai képzés (2015.május –Budapest) után, de az online képzés előtt „történt”. Amikor ebben a képzésben eljutottam a vizsgáig, sajnos már javában dúlt a nyári szünet, nem tudtam volna összeszedni egy csapat gyereket, így egy június elején lejátszott játékot írok le nektek. Két osztállyal is játszottuk, testnevelés óra végén. (3.a, 4.b.) Érdemes ezt a játékot egy már összeszokott csapatnak adni. Nekem az volt a célom mindkét osztálynál, akinél lejátszottuk, hogy az év végi lazulást és együttműködés hiányát egy kicsit elfelejtsük. Feldolgozásnál nagyon őszinték voltak és ez nagyon sokat segített az utolsó két hét káoszban a vakáció előtt, mert jobban tudtak együtt dolgozni az utolsó napokban is.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/folderview?id=0BxwYIn7Df6zmflhTaFB6T2NPZi1fNl9PaUwtXzgwdUpNMXRKbkhSZjMzQ1N4c3NhNHVfcTg&usp=sharing
  • A Játékot lejegyezte: Kálcza-Czető Nikoletta