JÁTÉKRA FEL!

Kozelkáné Vadász Veronika: Mókusok a házban (Házatlan mókus játék átalakítása)

A játék neve, címe: Mókusok a házban (Házatlan mókus játék átalakítása)

A játék pedagógiai célja: A gyermekek figyelme, koncentrációja fejlődjön és egymásra is tudjanak a játékban figyelni.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék előtt keresni egy biztonságos helyszínt, ahol a terep egyenes, lehetőleg ne kemény talajon legyen, az esetleges elesések miatt. A játék alatt felhívni a játékosok figyelmét, hogy „Mókusok, mókusok, ki a házból utasításra helyzetváltoztatással keressenek egy másik „házat” maguknak.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során.

Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.

Az előkészítés feladatai: Megszervezni, hogy szabad legyen a tornapálya. Engedélyt kérni az óvodavezetőtől.

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges résztvevőket bevonni.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt különböző járó-és futó gyakorlatokkal élénkítem fel a csoportot, ez kb. 5 perc. Ezután magam elé hívom a gyerekeket. Megkérdezem tőlük, hogy kik szeretnének lenni. Lehetnek „mókusok” vagy „házak”, egy valaki lehet „róka” és egy valaki lehet „játékindító”. Egy” ház” 2 gyermekből áll, akik megfogják egymás kezét, egy helyben maradnak állva és ha feléjük fut egy ”mókus” mindkét kezüket a magasba emelik és beengedik a házukba. Jelen játékban 4 „ház” van, egymástól kb. 2 méter távolságban helyezkednek el. A róka a játékindító és a játékvezető mellett áll a gyerekekkel szemben. Amikor elindítom a „rókát”, akkor mutatnia kell két „fület” kezeivel a feje fölött és ebben a pozícióban kell megfogni a „mókusokat”, úgy, hogy ha közel érkezik hozzájuk, csak akkor nyújthatja ki kezeit, amivel a „mókusok” kezeit vagy hátát érintheti meg. A játékindító mellé a játékvezető áll, aki most én leszek.

A játék menete, játékszabályok:Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer 4 mókus, 4 ház és 1 róka és egy játékindító. Ez a 4 mókus szeretne elbújni az eső elől, ezért keresnek minél előbb maguknak egy szabad házat. Amikor a játékindító ezt mondja: „Mókusok, mókusok ki a házból” mindegyik mókus egy másik „házat keres magának. (Ezt kb. 3x, 4x eljátsszuk.) Érkezik hozzátok egy róka, aki szeretne elkapni titeket, mielőtt bebújnátok a házatokba. Ne hagyjatok neki lehetőséget, gyorsan bújjatok be a házakba. A róka akkor indul el, amikor a játékindító kiáltja, hogy: „Mókusok, mókusok ki a házból”. Akit elkapott a róka, az lesz az új róka.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor érzékelem, hogy a játékosok figyelme vagy koncentrációja gyengül. Amennyiben 15-20 percet meghaladóan is van kedvük a játékhoz, akkor, ha az ezután következő játékban nem kap el senkit a róka, akkor befejeződik a játék.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat és megköszönöm a részvételt. Megkérdezem hogyan érezték magukat, mi tetszett a játékban nekik?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -keretmesét változtatnék: pl. az állatneveket változtatnám meg vagy teljesen új keretmesét találnék ki. -kellékeket használnék: a mókusok felvehetnének mókusos fejdíszt, amire vigyázni kellene, hogy ne essen le a fejükről, mert ha leesik, akkor azonnal ki kell lépnie a játékból.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertetem. Folyamatosan figyelek a játékosok fizikai és lelki biztonságára is.

Egyéb/megjegyzés: Az alap játékot, amit most átalakítottam nagyon szeretik a gyerekek.

A játékot lejegyezte: V. Veronika