JÁTÉKRA FEL!

Kovácsovicsné Szigeti Krisztina: „Vigyázz Márton”

  1. A játék neve, címe: „Vigyázz Márton”
  2. A játék pedagógiai célja: -néphagyomány átismétlése,rögzítése az élmény által -tolerancia ,empátiás készség erősítése a szerepek átélése,a segítségnyújtás pozitív érzésének megtapasztalása kapcsán -egymás elfogadására,összedolgozásra nevelés a csapatmunka során
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: 1.Hely megfelelő kialakítása.Akadályok(székek,asztalok,játékok áthelyezése). 2.Bemelegítés:egyszerű mozgásos játékok eljátszása a történethez kapcsolódva: „Száz liba egy sorba….”-dramatikus játék,”Gyertek haza ludaim,dalosjáték. 3.Biztonságos játékszabályok:közös megalkotása: „állj” mindenki megáll,csak a vállát érintheti meg különben kiesik,a libák között tilos a lökdösődés mert akkor Márton elmenekül. 4.Pszichikai biztonság biztosítása:aki nem szeretne vagy megijed a gyors mozgásoktól szemlélheti kívülről a játékot. Amennyiben ő is úgy akarja egyszerű,számára biztonságos játékba vonom be: pl kártyák kiosztása,a végét jelentő "gágogás" megszólaltatása.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 1.Előre kinyomtatott jelkártyák:ludak(10-14 db),katonák(max. 5. db.),Márton (1 db.).
  12. Technikai igény: —————
  13. Az előkészítés feladatai: 1.Kártyák kivágása,kartonra ragasztás. 2.Libahang begyakorlása. 3.Teremrendezés közösen:székek,asztalok áthordása a terem másik végébe. 4.Játékok elpakolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kártyák közös kivágása,közben képek motiváló hatására a történet elmesélése. Márton és a koldus történetének dramatikus eljátszása,szerepcserékkel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet:Ebben a játékban libákká változunk akik próbálják társaikkal együtt megvédeni Mártont a katonáktól.Kipróbálhatjuk hogyan próbált Márton elbújni a libák között,hogy a katonák ne találják meg.Még az is lehet,hogy megváltozik a történet,ha olyan ügyes Márton,hogy nem érintik meg a vállát a katonák!
  17. A játék menete, játékszabályok: 1.Mindenki húzzon egy lapot a kártyák közül(itt a félénkebb gyermekeknek is lehetősége lehet szerepet vállalni).A képek között láttátok már,vannak libák,katonák és Márton maga. 2.Aki libát húz az libává változik,kört alakít a többi libával együtt. 3.Aki Mártont húzza a kör közepére áll és próbál a katonák elöl elmozogni,hogy ne érjék el.Futni nem ér. 4.Aki katona lesz az a libák körén kívül mozogva próbálja Márton vállát megérinteni.Ezt a libák szorosan egymás mellé lépve nehezítik meg.
  18. A játék lezárása: Ha a katonák megérintik Mártont elviszik magukkal és vége a játéknak.A játék ,ha nem sikerül Mártont megérinteni addig tart míg nem hallotok hangos gágogást.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 1.Milyen szerep tetszett legjobban? 2.Hogyan érezted magad mikor katona voltál? 3.Hogyan érezted magad libaként? 4.Milyen volt Mártonnak lenni? 5.Mi nem tetszett?Mi volt a rossz benne? 6. „Agymanók” kártya segítségével érzelmeik azonosítása- ” Válassz olyan kártyát ki amit éreztél a játék során!” Szükséges a képek közös megbeszélése a jelentés tekintetében,amit a választás előtt megteszek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -szereplők számának növelése:több katona,nehezítés. -ha Márton nem mozoghat csak a libák-nehezítés -katonák számának csökkentése-könnyítés -ha a katonáknak szoros alakzatban párosával kell közelíteniük,könnyítés,ill. katonák számára nehezítés.
  21. A játékvezető speciális feladatai: -a játszótársak egymás iránti figyelmére, -az érintés finomságára, -a balesetveszély szükség szerinti megelőzésére:libák-katonák,lökdösés,vita,durvaság stb..
  22. Egyéb/megjegyzés: ——
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovácsovicsné Szigeti Krisztina