JÁTÉKRA FEL!

Kovácsné Szani Anikó: Elvarázsolt kastély

  1. A játék neve, címe: Elvarázsolt kastély
  2. A játék pedagógiai célja: tanult szófajok felismerésének gyakorlása
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Padok elrendezése egymástól 3-4 lépés távolságra, székek betolása
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: szókártyák (Üresen laminált A/4-es lapok hosszában félbe vágva, majd kb. 2 cm szélesre vágva. Alkoholos filccel ráírjuk a szavakat. A kártyák körömlakk lemosóval letakaríthatóak, újra használhatóak.)
  12. Technikai igény: csoportonként egy asztal
  13. Az előkészítés feladatai: Szókártyák megírása. Közvetlenül játék előtt: padrendezés, székbetolás, csoportszámnak megfelelő számú asztalon kb. 8-8 kártya elhelyezése írással lefelé.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés, kártyák kiosztása az asztalokra.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A Szavak birodalmában betévedtetek az elvarázsolt kastélyba. A kijárat nélkülinek látszó elvarázsolt termekből csak a legjobbak tudnak kiszabadulni. Minden teremben áll egy asztal, amin szókártyákat találtok. Csak az találja meg a titkos átjárókat, melyek kivezethetnek a kastélyból, aki hamarabb tudja megmondani a szófaját egy-egy szónak. A nagy Szómágus varázslata miatt hol küzdő leszel, hol figyelő.
  17. A játék menete, játékszabályok: Állandóan változó, három fős csoportokban fogtok játszani. Minden asztal mögé áll egy ember figyelőnek a tábla felőli oldalra, a túloldalára pedig a két küzdőfél. A figyelő feladata, hogy úgy fordítsa fel az egyik szókártyát, hogy a küzdőfelek egyszerre láthassák és olvashassák el. Amelyik küzdő előbb mondja ki az olvasott szó szófaját (figyelő ellenőriz), az szerezheti meg a szókártyát. A lassabb küzdő ezt a játszmát elvesztette, nem találja a titkos kijáratot, maradnia kell a „teremben”, de helyet kell cserélnie a figyelővel. ( A figyelő tehát küzdő fél lesz a következő körben.) A nyertes előtt megnyílik a titkos ajtó a következő terem felé. Megtartja a szókártyát és tovább megy egy másik asztalhoz küzdőfélnek. Döntetlen, jó megoldás esetén egy gyors kő-papír-ollóval döntik el, hogy kié a szókártya, ki ér oda előbb a megnyíló ajtóhoz. A másik előtt sajnos becsapódik a kijárat, benn reked a teremben. Amennyiben hibás megoldást mond mindkét küzdő, akkor szintén kő-papír-ollóval kell eldönteni, hogy ki megy tovább másik asztalhoz és ki cserél helyet a figyelővel. A szerencsés nem tétovázhat, a szókártyát nincs ideje felkapni és magával vinni, vissza kell keverni a többi közé. Aki a negyedik szókártyáját is megszerzi, az kiszabadult a kastélyból. (Ők figyelhetik a játékot, segíthetik a figyelőket.)
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor három játékosnak sikerül kiszabadulnia a kastélyból. Ezzel fel is oldják a varázslatot, társaik is kiszabadulnak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A kiszabadítóink kapnak egy győzedelmi tapsot. (Tanítótól pedig pontot kaphatnak.) Ha a gyerekeknek megtetszik a játék, akkor több órán keresztül be lehet vetni, akár más tantárgyakra is átírva , és akkor akik elérik, hogy 3 alkalommal is a megmentőink / kiszabadítóink közé tartoznak, azokat az osztály lovagjává ütjük.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: - A játék időtartama csökkenthető és kooperatívvá tehető a játék, ha azt mondjuk, hogy van 5 percük 20 szókártya megszerzésére. Minden kártya közös, amit sikerül megszerezniük. Ha sikerül, kiszabadulnak a kastélyból, ha nem, akkor sajnos mind szobrokká válnak. A szobrok csak bizonyos feltétel szerint kelhetnek újra életre, természetesen egy másik játék segítségével. - A játék nyelvtan órán használható szinonimákhoz, ellentétes jelentésű szavakhoz, tulajdonnév/köznév csoportosításhoz vagy akár igéknél cselekvő számának, személyének megállapításához…, de más tantárgyaknál is be lehet vetni. Például matematikán szorzótábla begyakorlására, angolon szótanuláshoz. - Ez nem változat, hanem folytatási lehetőség: A megszerzett szókártyákkal mondatalkotás lehet a következő feladat. Egyetlen mondatba kell befűzni a szavakat: 1 szókártya- felszólító mondat; 2 szókártya- felkiáltó mondat; 3 szókártya- óhajtó mondat; 4 szókártya- kérdő mondat alkotása a feladat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha egy asztalnál elbizonytalanodnak a megoldást illetően, tisztázza a szófajt a csapattal. A szabadulók útját terelgeti, ha esetleg a játék izgalmában rossz irányba menne tovább a nyertes.
  22. Egyéb/megjegyzés: Meg kell mutatni haladás irányát a termek – vagyis asztalok – között, hogy ne legyen össze-visszaszaladgálás. Az élvezhetőség miatt fontos felhívni a gyerekek figyelmét a hangerőre. Hiszen ha izgalmukban kiabálják a megoldást, akkor a többi asztalnál nem fogják érteni egymás szavát. Amennyiben a játékosok száma nem osztható hárommal, mert kettővel többen vannak, akkor a tanító is beáll játszani az egyik asztalhoz, de csak figyelőnek. Ennél az asztalnál a vesztes maradhat küzdőnek. Ha csak egy fővel vannak többen, akkor az egyik (előre kijelölt) asztalnál mindig lesz egy várakozó/szobor, aki a figyelő helyébe lép, a vesztes pedig a várakozó helyébe. Meg kell mutatni haladás irányát a termek – vagyis asztalok – között, hogy ne legyen össze-vissza szaladgálás. Az élvezhetőség miatt fontos felhívni a gyerekek figyelmét a hangerőre. Hiszen ha izgalmukban kiabálják a megoldást, akkor a többi asztalnál nem fogják érteni egymás szavát. Amennyiben a játékosok száma nem osztható hárommal, mert kettővel többen vannak, akkor a tanító is beáll játszani az egyik asztalhoz, de csak figyelőnek. Ennél az asztalnál a vesztes maradhat küzdőnek. Ha csak egy fővel vannak többen, akkor az egyik (előre kijelölt) asztalnál mindig lesz egy várakozó/szobor, aki a figyelő helyébe lép, a vesztes pedig a várakozó helyébe. Meg kell mutatni haladás irányát a termek – vagyis asztalok – között, hogy ne legyen össze-vissza szaladgálás. Az élvezhetőség miatt fontos felhívni a gyerekek figyelmét a hangerőre. Hiszen ha izgalmukban kiabálják a megoldást, akkor a többi asztalnál nem fogják érteni egymás szavát. Amennyiben a játékosok száma nem osztható hárommal, mert kettővel többen vannak, akkor a tanító is beáll játszani az egyik asztalhoz, de csak figyelőnek. Ennél az asztalnál a vesztes maradhat küzdőnek. Ha csak egy fővel vannak többen, akkor az egyik (előre kijelölt) asztalnál mindig lesz egy várakozó/szobor, aki a figyelő helyébe lép, a vesztes pedig a várakozó helyébe. Meg kell mutatni haladás irányát a termek – vagyis asztalok – között, hogy ne legyen össze-vissza szaladgálás. Az élvezhetőség miatt fontos felhívni a gyerekek figyelmét a hangerőre. Hiszen ha izgalmukban kiabálják a megoldást, akkor a többi asztalnál nem fogják érteni egymás szavát. Amennyiben a játékosok száma nem osztható hárommal, mert kettővel többen vannak, akkor a tanító is beáll játszani az egyik asztalhoz, de csak figyelőnek. Ennél az asztalnál a vesztes maradhat küzdőnek. Ha csak egy fővel vannak többen, akkor az egyik (előre kijelölt) asztalnál mindig lesz egy várakozó/szobor, aki a figyelő helyébe lép, a vesztes pedig a várakozó helyébe.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovácsné Szani Anikó