JÁTÉKRA FEL!

Kovácsné Nagy Krisztina: Béka-lencse

  1. A játék neve, címe: Béka-lencse
  2. A játék pedagógiai célja: Ön- és társismeret fejlesztése, figyelemfejlesztés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A rendelkezésre álló hely nagysága határozza meg a résztvevők számát. Vigyázni kell, hogy a levelek egymástól megfelelő távolságban legyenek.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: „Levelek”- Lehetnek papírlapok, szabadban kisebb karikák is. „Legyek/lárvák”- zseníliadrót, esetleg hurkapálcikák, vagy rövid ceruzadarabok.
  12. Technikai igény: Esetleg cd- lejátszó.
  13. Az előkészítés feladatai: Kirakni a leveleket a játékosok számának függvényében, mindig egy levéllel kevesebbet. A lárvák (legyek) kiosztása. Cd bekapcsolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Készíthetjük együtt a leveleket, lárvákat (legyeket). Közben hallgathatjuk a dalt és meg is tanulhatjuk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki foglaljon el egy helyet az adott területen, de a levelekre senki nem léphet.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kis békák vagytok a tóban. Levélről-levélre ugráltok. Ha valakinek nem jut levél, energiát kaphat a nála lévő lárva (légy) elfogyasztásával, így tovább ugrálhat egy kört. Thándor Márk – Török Máté: Béka-tangó — dal Brekex, brekex, brekex! Béka ül a levélen, nyelvét nyújtja serényen nem evett még eleget, kapkodja a legyeket. – A dal felhangzásakor mindenki elkezd sétálni ütemre a levelek között. A levelekre nem léphetnek. – Ha a dal elhallgat, gyorsan el kell foglalni egy levelet. Ha énekelünk, akkor a megbeszélt jelre történik mindez. – Akinek nem jut levél, az „megehet”/letehet a kezéből egy legyet, így még mehet egy kört. – Ha már nincs légy a kézben, akkor az a béka a tóban kuruttyol (énekel) tovább, azaz leguggol ott, ahol kiesett. – Ekkor a játékvezető elvesz egy levelet. „Elsüllyedt egy levél.” – A guggoló gyerekek segíthetnek a még játékban levőknek, hogy hol van még szabad levél.
  18. A játék lezárása: A játékot addig kell folytatni, míg 2 gyerek marad, így ők a nyertesek; vagy az utolsó levelet is el nem foglalja egy béka.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyerekek megdicsérése. Érdeklődés, hogy szeretnének-e még ilyet játszani. A fontos, érdekes események megbeszélése. Javaslatok meghallgatása arról, hogy mi volt a nehéz a játékban, mire kell különösen odafigyelni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha kevés gyerek játszik, akkor növelhetjük a játék idejét a legyek számának növelésével. Mi már ismerjük a dalt, így saját magunk énekeljük. Az elhallgatás helyett egy kereplőt szoktam használni, vagy egy síp is megfelel a levél-foglaló elindításához. Ha meg kell ennie egy legyet a játékosnak, akkor a következőt kell hangosan mondania: „Megeszem én a legyet, ugrálok a levelen.” Ha nincs több légy nála, akkor ezt mondja: „Elfogyott már a legyem, tóba ülök begyesen.”
  21. A játékvezető speciális feladatai: Pontosan kell ismertetni a szabályokat. Érdemes a leállítás idejét variálni, hogy ne tudják előre a játékosok, mikor kerül rá sor. Így még viccesebb a játék. Egész játék alatt figyelni kell a levelek megfelelő távolságára, a megfelelő sétatempóra, nehogy összeütközzenek a gyerekek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Mivel egyszerű játékról van szó, inkább ajánlom olyan osztályok részére (amilyen az enyém is),ahol bonyolultabb játékot nehéz megvalósítani, ahol több SNI-s, ill. BTMN-s gyerek van. A külön versikéket pedig akkor kell bevezetni, ha már jól megy nekik a játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovácsné Nagy Krisztina