JÁTÉKRA FEL!

Kovácsné Lente Magdolna: Ez itt az én helyem!

  1. A játék neve, címe: Ez itt az én helyem! 
  2. A játék pedagógiai célja: Közös játék örömének megélése. Figyelem, térérzékelés, irányok érzékelése, gyors reagáló képesség fejlesztése. Számlálás képesség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A hely kialakítása, játékok elpakolása, asztalok félretolása a játékhelyszínről, balesetmentes játéktér kialakítása.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: A résztvevők számának megfelelő mennyiségű és méretű szék +1 szék.
  12. Technikai igény: A kezdeményező játékhoz magnó és cd lemez.
  13. Az előkészítés feladatai: A hely előkészítése, játékok elrakása a helyszínről. Székek elhelyezése körben.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A közös játék lehetőségét felajánlva a játék elrakásba, a hely kialakításába és a gyermekszékek elhelyezésébe bevonom a gyerekeket is.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A már jól ismert hagyományos székfoglaló játékba invitálom a gyerekeket. A székeket körbe háttámlával befelé helyezzük el. Zenére a gyermekek körbe járnak, sorban nem előzve egymást. Amikor a zene elhallgat, gyorsan le kell ülni a legközelebbi székre. A székek közül minden körben kiveszek kettőt vagy hármat, amit a körön kívül helyezek el háttámlával kifelé. Akinek nem jut szék, kiesik és elfoglal egy széket a külső körben. A játék végére kialakul egy másik kör a székekből, aminek a háttámlája már kifelé van, tehát a csoport arckörben székeken ülve kezdheti meg az új tevékenységet. A gyermekek nagyon szeretik ezt a székfoglalót, így valószínű a részvétel és az aktivitás, ill. a játék végére kialakul az új játéktér. A kiesett gyerekeknek a körön kívül lehetősége van a székük előtt táncolni, vagy akár állva szurkolni a barátoknak. Miután megtapsoltuk a két legügyesebb versenyzőt egy újfajta székfoglaló játék lehetőségét kínálom fel a gyerekeknek. Elmondom, hogy mire kell nagyon figyelniük. – Mindenki emelje fel a jobb kezét! Ez azért fontos, mert mindig jobb oldalra fog a játék haladni. (Ellenőrzöm és javítom a felemelt kezeket.) – Számoljunk el háromig úgy, hogy minden hármasra tapsolunk. Éreztetem a gyermekekkel a hármas szám kitüntetett figyelmét a játékban. Kb 5-ször ismétlem.
  17. A játék menete, játékszabályok: A székek arckörben vannak elhelyezve. Mindenkinek van egy széke és van egy üres szék is a körben. Mindig az üres széket kell elfoglalni. • Az üres szék bal oldalán ülő játékos ráteszi jobb kezét a székre, és azt mondja: „Itt én ülök” –és átül. • A következőben szintén az üres szék bal oldalán ülő játékos ráteszi jobb kezét a székre, és azt mondja: „Itt én ülök” –és átül. • A harmadik játékos azonban nem ülhet át, hanem ráteszi jobb kezét a székre és azt mondja: „ Itt ……….ül” (egy játékos társa nevét mondja). A megnevezett gyorsan odaszalad és leül a székre. • A megüresedett széknél újra kezdődik a játék. Az első két játékos átül, a harmadik egy nevet mond a társai közül. Aki téveszt, kieshet a játékból. Én a gyermekek korából adódóan, és a közös játék örömére való tekintettel nem kiesősnek szeretném játszani, hanem úgy, hogy a tévesztő zálogot ad, vagy plusz feladatot kell végrehajtania. Pl. páros lábon körbe ugrál, mondjon öt négylábú állatot stb. A játék tovább fejlesztésével ez a probléma is megoldódik. A játékhoz nem feltétlenül tartom szükségesnek a kerettörténetet, de tudok hozzá kitalálni. A három pillangó mesére alapoznék, ahol a pillangók a vihar elől menekülve virágról, virágra szállnak, de a virágok nem engedik be őket egyszerre. A székek virágok a tavaszi réten, a gyerekek a pillangók. Az első két pillangó átrepülhet a szomszéd virágra a harmadik azonban már nem.
  18. A játék lezárása: Amikor úgy érzem, hogy a gyerekek aktivitása, figyelme lankad, befejezésül áttérek egy másik jól ismert és szeretett játékra, aminek a játéktér pontosan megfelel. „Csere-bere” játék. A gyermekek körben ülnek. A játékvezető középen áll, mond két nevet, akiknek gyorsan helyet kell cserélniük egymással. Amikor a játékvezető azt kiáltja, hogy „csere-bere” mindenki helyet cserél. A játékvezető néha cserélgetjük.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az ellenőrzés folyamatos a játék közben, az értékelés mindig személyre szabott, a cselekvésre irányuló és a fejlődést segítő. A játék végén megkérdezem a gyerekeket, hogy jól érezték-e magukat, és szeretnék-e, hogy máskor is játszunk ilyet. Ezzel tudom lemérni, hogy mennyire tetszett nekik a játék.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy játékos középen áll és igyekszik leülni az üres székre. Ezt akkor teheti meg, ha figyelmetlenek a játékosok, vagy rontanak. A széken lévő kézre már nem ülhet le. Aki ront, az megy középre.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelemmel kell kísérni a játékot, azt, hogy ki és mit hibázott. A figyelmetlenebb gyermekeknek eleinte segítség szükséges, hogy ne éljék meg a játékot kudarcként. Sokkal szórakoztatóbb a játék, ha a felnőttek is részt vesznek benne, ők is ronthatnak megmutatva a gyerekeknek, hogy a játékban hibázni nem szégyen, hogy játszani mindig, minden korban jó.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot én egy képzésen játékosként próbáltam ki. Nagyon élveztük a játékot, de felnőttként sem volt egyszerű a szabályokat követni mindenkinek. Nagyon jókat derültünk magunkon, ezért gondoltam úgy, hogy kipróbálom a gyermekcsoporttal is.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovácsné Lente Magdolna