JÁTÉKRA FEL!

Kovácsné Havasi Andrea: Kis batyumnak helyet kérek! /továbbfejlesztett változat/

  1. A játék neve, címe: Kis batyumnak helyet kérek! /továbbfejlesztett változat/
  2. A játék pedagógiai célja: Az együttműködés, egymás iránti felelősségérzet kialakulásának elősegítése, valamint az alkalmazkodó képességek, tolerancia, bátorság, gyors reagáló képesség és térészlelés fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A csoportszoba biztonságossá tétele érdekében az asztalok kihelyezése az öltözőbe, illetve a játék szabályainak ismertetése a gyermekekkel.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: óvodai székek, fakanálra kötött batyu
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A biztonságos hely és a játékhoz szükséges eszközök biztosítása után a gyermekek megfogják a széküket és a szőnyeg köré teszik kör alakzatban, majd leülnek.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyermekek segítenek a teremrendezésben, a megfelelő hely kialakításában.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt elmesélem a kerettörténetet, amelyet a gyerekek a széken ülve hallgatnak: Képzeljétek gyerekek, reggel oviba jövet találkoztam egy tyúkocskával, aki elment vándorútra. De nem ám talicskával, hanem batyut kötött a hátára! Ment, ment, bandukolt, útközben hangosan kotkodácsolt. Meghallotta ezt a róka, utána sietett nyomban. Utolérte, megfogta, utána meg jól bekapta! Róka koma száját nyalta, a batyut meg jól eldobta! Éppen arra jártam, a batyut megtaláltam. Magammal hoztam nektek, hogy ti is útra kelhessetek!
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyermekek a csoportszobában a szőnyeg köré helyezett székeken ülnek. Egy gyermek a kör közepén áll batyuval a vállán, és úgy tesz, mintha hosszú vándorútról érkezett volna. A körben ülők és a batyus is köszöntik egymást, majd megkérdezik a batyust: Honnan jöttél? A válasz tetszőleges: a baromfiudvarból, a tengerről, nagymamától stb., majd hozzáteszi: Kis batyumnak helyet kérek! Erre mindenkinek fel kell állni a helyéről és máshová kell üljön. Eközben a batyus igyekszik egy helyet elfoglalni. Akinek nem jut szék, az lesz a következő batyus. A játék és a hozzá tartozó szabályok könnyebb megértése érdekében az első játékban én leszek a batyus, a következőben pedig a szék nélkül maradó gyerek.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden résztvevő volt batyus, illetve amíg jól érzik magukat a gyermekek a játékban. A játék végét szintén kerettörténettel zárom le: Képzeljétek gyerekek, most üzent a tyúkocska, hogy mégsem kapta be a róka! Szeretné a batyuját visszakapni, mert nem tud nélküle hazajutni. A kakaska megígérte, hogy elviszi, hát segítsünk mi is neki! Ezért azt javaslom gyerekek, vigyük ki a batyut az udvarra, hadd örüljön a tyúkocska!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérettel, megerősítéssel fokozom a jó hangulatot. Megköszönöm, hogy ügyesen részt vettek a játékban, odafigyeltek egymásra és betartották a játékszabályokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék nehezített változata pl.: Honnan jöttél ? helyett: 1.Mivel jöttél? Vízi-,légi-vagy szárazföldi közlekedési eszközöket lehet mondani/előzetes megbeszélés alapján/,pl.: légi: repülővel, léghajóval stb. 2. Mit hoztál magaddal? Állatok közül lehet választani /házi-, vadállat, madár stb./,pl.: háziállat- tyúk, csirke,kutya stb. 3. A játék menete ugyanaz, de a székek számát csökkentjük, a kiesett gyermekek pedig beülnek valaki más ölébe. A játéknak akkor van vége, ha minden gyerek ölében ül egy másik.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék menete és a szabályok könnyebb megértése érdekében első körben én leszek a batyus. Természetesen felhívom a gyermekek figyelmét a balesetveszély elkerülésének módjára is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon tetszett a gyerekeknek a játék, hosszabb időre is lekötötte a figyelmüket. Bekerült az ovis játék repertoárba
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovácsné Havasi Andrea