A játék neve, címe: Szituációs játék: Csapatokban dolgoznak, csapatnév és szimbólum választás, egy történet befejezése és megoldása a feladat: Mit tennél, ha? címmel.
A játék pedagógiai célja: Csoportmunka fejlesztése, közösségépítés, helyzetelemzés és megoldóképesség javítása, egymásra való odafigyelés, egymás jobb megismerése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nincsenek veszélyforrások, egy teremben vagy asztalnál dolgoznak, a mi esetünkben szabadtéren egy Tánc és dráma projekt keretében. Majd ott adják elő történeteiket, ahol dolgoztak.
Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Papír és íróeszköz a történetek leírásához.
Technikai igény: A csapatok széken ülnek, lehetőség szerint pad vagy nagyobb asztal körül.
Az előkészítés feladatai: Előkészíteni a helyszínt, asztalok (csoportok száma szerint) és székek a résztvevők létszámának megfelelően.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közös készülődés, székek és asztalok elhelyezése közösen, a csapatok kiválasztása.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék előkészítéseként ráhangolódunk a csoportmunkára. Minden csapat választ magának egy nevet és annak kezdőbetűit függőlegesen felírva, ír egy-egy tulajdonságot a kezdőbetűkhöz. (pl. MOHIKÁN = Merész, tOlldíszt hord, Halászik stb.) A csapatok rajzolnak egy szimbólumot maguknak, akár a résztvevők saját címerével, melybe egy jellemző tulajdonságukat írják. A szituációs játékkal folytatódik a csoportmunka: Képzeljétek el, hogy nyertek egy álomutazást a Kanári-szigetekre. Tudod, hogy édesanyád, testvéred és a barátod is szívesen elmenne az utazásra. A barátoddal éreznéd legjobban magad, de a testvéred is mindig erről álmodott, szívesen menne és sokat segített neked az érettségire készülésben. Mit tennél ebben a helyzetben? Hogyan magyarázod meg a döntésed okát? Mi befolyásolja a döntésedet?
A játék menete, játékszabályok:Szabályok: A csapatok az asztalnál ülve dolgoznak együtt. Kiválasztanak majd egy csapatvezetőt, aki felolvassa a végleges történetet és döntést. A csoportokon belül próbálnak közös döntést hozni és azt leírni a papírra. Meg fogják látni, hogy ez nem is olyan könnyű feladat. Amikor elkészültek a feladattal, felolvassák a csapatok a történetüket és a döntésüket. Minden csoport véleményt fűzhet, hogy egyetért vagy nem, mit tennének ebben a helyzetben, mi szerintük a helyes döntés. Zárják le a történetet kerek egésszé. Miért választották ezt a döntést? Hangsúlyozzák mindenképp ki.
A játék lezárása: A cél a csoportok együttműködése, egymás véleményének meghallgatása, közös döntésre jutás. Csapatépítő jelleggel működik, mindenki véleményét meg kell hallgatni érvekkel, ellenérvekkel. Osztályokban nagyon jól tud ez működni és kedvelik. A csapatok egyenként befejezik a történetet, majd a játékvezető irányításával közös döntésre próbálnak jutni, a csapatok mini vitába szállhatnak. Mi a helyes döntést és lépés? Szavazzák meg. Mindenki véleménye fontos lehet, meghallgatják egymást. A végén döntenek arról, mi a történet happy endje- azaz, hogy végződne jól a történet.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a résztvevőket és csapatokat, hogy jól tudtak együtt dolgozni, odafigyeltek egymásra, meghallgatták egymás véleményét. Tudtak ügyesen vitába szállni, érvelni mellette és ellene. Megköszöntem a részvételt és azt, hogy bátran elmondták gondolataikat és vállalták véleményüket. Mint tanáruk és osztályfőnökük a visszajelzések számomra már menet közben is megvoltak, élvezték a játékot, jókat nevettek, jól érezték magukat. A fiúk szeretnek poénkodni és kicsit viccet csinálni a helyzetből, de ezt jól irányítva vissza lehetett terelni őket a megfelelő mederbe. Tanultak egymásról néhány új dolgot, ki hogyan vélekedik bizonyos helyzetekben, ki az önfeláldozóbb, ki nézi a saját érdekeit inkább és kik azok, akik mások érdekeit helyezik előtérbe. Én is tanultam a feladat során.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A keretmese számos lehetőséget rejt magában, szinte minden történetre alkalmazható. Lehet korban közelebb álló szituációt választani számukra többfélét. Titkos randevúra hívott a barátod, barátnőd, meg is van a találka helye és időpontja. Az iskola előtt azonban várnak a szüleid, hogy nagymamádat baleset érte, kórházba került, azonnal menni kell. Mit tennél, ha nem tudod értesíteni a partnered? Mi a helyes döntés? Továbbfejleszthető az eredeti játék azzal, hogy elő is kell adni szerepjátékkal a történetet. Kiválasztják a szereplőket és előadják a teljes jelenetet. Így még élvezetesebb lehet a játék számukra. Kedvelik a szerepjátékokat.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a ráhangolódásnál odafigyelni, hogy a csapatok együtt dolgozzanak és találjanak fantáziadús csapatnevet. Lehet ötleteket adni nekik, bár nagyon kreatívak tudnak lenni. A szimbólumhoz jó rajzost választani és ott is kicsi segítséget adhatunk. Monitorozni kell folyamatosan, hogy a feladatra koncentráljanak közben és mindenki igyekezzen véleményt mondani csapaton belül is. Egy ember írja a történetet. A játék vezetése közben irányítani őket, ha vitáznak egy ember beszéljen egyszerre, hallgassák meg a másikat. Figyelni a visszajelzéseket folyamatosan, élvezik-e, tetszik-e nekik, aki nehezen hangolódik rá, azokat egy-két szóval motiválni a feladatra.
Egyéb/megjegyzés: Osztályfőnökként mondhatom, hogy a csapatépítő játékok fontos részét képezik a közös programoknak. Kedvelik a csoportmunkát és a szituációs játékok a kedvenceik.
A játékot lejegyezte: Kovácsné Bordás Enikő Éva