JÁTÉKRA FEL!

Kovács Zsófia: Medvék és mormoták – Bestiák és banyák

  1. A játék neve, címe: Medvék és mormoták – Bestiák és banyák
  2. A játék pedagógiai célja: különböző futó- és mászómozgások alkalmazása, iramváltó futás
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: figyelemfelhívás a fogójáték közbeni esetleges sérülésekre
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: sportruházat
  12. Technikai igény: célvonal kijelölése a két csapat között
  13. Az előkészítés feladatai: A gyerekeket két egyenlő számú csoportra osztjuk.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ti lesztek a Medvék, ti pedig a Mormoták!
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekeket két egyenlő számú csoportra osztjuk, egyik csoport Medve, másik Mormota. Egymással szembe, egysoros vonalba állítjuk őket, majd a terem felénél célvonalat jelölünk ki. Jelre mindkét csoport lopakodva elindul a másik csapat felé, majd a játékvezető medvét vagy mormotát kiált. Ekkor a kijelölt csapat válik fogóvá, a másiknak hirtelen irányt váltva vissza kell menekülnie a kiindulási pontra. Akit elfognak, a másik csapaté lesz. Az a csapat nyer, akik többen lesznek a játék végén. Variációk, amelyek színesítik a játékot és a futás mellett más mozgást is fejlesztenek: a két csapat pókmászásban közelít, majd futva menekül; páros lábon szökdelve közelít, majd futva menekül; tyúklépésben közelít, futva menekül; indiánszökdelésben közelít, futva menekül stb.
  18. A játék lezárása: Megszámoljuk, melyik csapat rabolt el több játékost, az nyer, akik többen lesznek a végén.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük az aktívan, lelkesen résztvevő gyerekeket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A gyerekek kreativitása is hasznosítható, ötleteiket be lehet építeni a játék során, megtartva az eredeti funkciót, játékszabályt. A két csapat neve lehet egészen más, de ugyanazzal a kezdőbetűvel. Pl. Bestiák és Banyák. Ezt újabb kerettörténettel lehet felvezetni. A mozgásokat is variálhatjuk, akár indiánszökdeléssel, galoppozással, nyusziugrással, rókaugrással, törpejárással stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni a játék izgalmának megtartására, fokozására, időben variálni a feladaton, hogy ne legyen unalmas.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot tovább vittem abban a formában, hogy a Medvék és Mormoták az óra további részében is a csapatban maradtak, és elmentek egy másik kedvelt játékban összemérni az erejüket. Ez a jól ismert Tűzharc, vagy Partizán nevű játék volt. A visszajelzés az, hogy azóta ujjongva fogadják, ha újra ezt a játékot játsszuk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Zsófia