JÁTÉKRA FEL!

Kovács Tímea: Fekete-Fehér fogó

  1. A játék neve, címe: Fekete-Fehér fogó
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők energetizálása, reflexek gyorsítása, szabálytudat fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Magas
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A két csapat mögötti háttér ütközéskor stabil legyen. A legjobb bordásfal, fal, esetleg a fal előtt stabil székek vagy pad.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során.
  12. Technikai igény: Lehetséges a térfelező vonal és a hátsó vonalak jelzése krétával vagy a homokba rajzolva, de általában elég, ha megegyezünk, minek a vonalában(pl. oszlop) van a határ. A játékhoz nincs szükség semmilyen kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Eltávolítani az útból mindent.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítenek a tér biztonságossá tételében, így jobban megértik a játék baleseti kockázatát.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténetbe is könnyen helyezhető játék, melynek lényege, hogy két csapat/sereg mérkőzik egymással.Pl. Bödön király Fekete serege és Butykos király Fehér serege minden évben barátságos hadgyakorlatot tartanak, melyben senki nem szokott megsérülni, mert az ellenfelek is vigyáznak egymásra.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok 2 csapatra oszlanak (ha nem megy magától, akkor a játékvezető segít a beosztásban. A két csapat/sereg egymással szemben felsorakozik úgy, hogy kb kartávolságra álljon egymástól. Megegyeznek, hogy melyik sor a Fekete sereg és melyik a Fehér sereg. A játékvezető ezalatt ezt a vezényszót mondja:”Támadáshoz felkészülni!” Ekkor a vezető hangosan a következő két szó közül az egyiket kiáltja: Fekete/Fehér. Amelyiket mondja, az a sereg kezdi hazakergetni a másikat. A menekülők akkor vannak már csűrben, ha megérintették a saját falukat/széküket, vagy más esetben átlépték országuk határát. Akit elfogtak/megérintettek, az innentől a másik sereg tagja lesz.
  18. A játék lezárása: A játékvezető taktikáján múlik, meddig tart a játék. Bármikor hirdethetünk eredményt, ha megszámoljuk, melyik oldalon hány játékos van. Ha valamelyik oldalon elfogy a sereg, mindenképp új játék indul.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszélhetjük, mindenki betartotta-e a szabályt, vigyázott-e a másik testi épségére. Jutalmazás attól függ, mit szeretnénk kiemelni. Pl. Ha végigjátsszuk, a győztes seregben mindenki ott van. Ha hamarabb megállítjuk, a vesztes seregben legtovább harcoló katonák még ügyesebbnek mondhatók, mint a győztes sereg katonái. Erre érdemes felhívni a figyelmet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egyre közelebb állítsuk a két sereget egymáshoz. A Fekete/Fehér kiáltást helyettesíthetjük mással is (pl.fekete-fehér oldalú dobozt dobunk fel, s amelyik szín felül van, az támad; kendőket emelünk fel, a játékvezetés feladatát átadhatjuk gyereknek is. Továbbfejleszthetjük kő-papír-olló, sárkány-herceg-királylány,stb játékra
  21. A játékvezető speciális feladatai: A hangulat függvényében kell váltogatni a vezényszavakat. Meg kell érezni, meddig élvezik, mert túl sokáig játszani nem jó.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint minden korosztály szereti ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Tímea