JÁTÉKRA FEL!

Kovács Krisztina: Igenis, kapitány!

  1. A játék neve, címe: Igenis, kapitány!
  2. A játék pedagógiai célja: Szókincs fejlesztése szólásokkal, közmondásokkal
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Amikor felveszik egymást, a nagyobb vegye fel a kisebbet. Ha szaladnak, vigyázzanak, nehogy nekimenjenek a székeknek vagy a padoknak, melyek a terem végében vannak.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Szókártyák és feladatkártyák.
  12. Technikai igény: Nincs szükség technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Szabaddá kell tenni a játékteret. Ki kell osztani a szókártyákat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín közös berendezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Én egy képzeletbeli hajó kapitánya vagyok, és megkérem a gyerekeket, hogy legyenek a matrózaim. Ahhoz, hogy feljussanak a hajóra, és matrózok lehessenek, a tanult szófajokat kell felismerni. Akik azonos szófajú szót húztak, egy helyről érkeztek, egyszerre szállhatnak fel a hajóra.
  17. A játék menete, játékszabályok: Elmondom, hogy ahol megjelenik a kapitány, a matrózoknak tisztelegni kell. Ezután ismertetem a további tevékenységeket. – „Ember a vízben!”: ekkor a játékosoknak párba kell állniuk, és az egyiküknek a hátára kell vennie a másikat. – „Cápa a vízben!”:ekkor 2 játékosnak szembe kell állnia egymással, és meg kell fogniuk a másik kezét, mintha egy csónakot alkotnának, majd egy harmadik játékosnak utasként közéjük kell állnia. – „Föld a láthatáron!”: három játékos körbeáll, megfogják egymás kezét, egy játékos pedig beáll a kör közepébe, és ugrálva azt kiabálja, hogy „Föld, föld!” – „Tengeri csillag!”: egy 5 játékosból álló csoport minden tagja a jobb kezét a kör közepe felé nyújtja, a balt pedig az ellenkező irányba; így forognak körbe tengeri csillagot alkotva magukból. Mivel mindig más-más csapatot kell alkotniuk a játékosoknak, ezért gyakran elő fog fordulni, hogy néhányan nem kerülnek be egyik csapatba se. Azoknak a játékosoknak, akik nem kerültek be egyik csapatba se, egy-egy megkezdett szólást vagy közmondást kell befejezni. A befejezendő feladatkártyákat egy matrózsapkából húzzák. Ha nem tudják, a többiek segíthetnek. Addig kell feladatot húznia, amíg nem tud válaszolni. Ha ez megtörtént, újra játszik mindenki.
  18. A játék lezárása: Én csapatképzésre használtam, tehát addig játszottuk, amíg a megfelelő összetételű csapatok ki nem alakultak. Ha csak a szórakozás kedvéért játsszuk a játékot, addig csináljuk, amíg a játékosok élvezik.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet az elején ráhangoló feladatokat adni, pl. „Mossátok fel a fedélzetet; Húzzátok fel a vitorlát!” A képzeletbeli hajónak lehetnek részei. Elmondjuk, ezek hol terülnek el a játéktéren. – hajóorr – elöl – tat – hátul – árboc – középen – fedélzet – a hajóorr és a tat között bárhol, kivéve az árboc területét A tevékenységek mellé társíthatjuk a hajó valamelyik részét is. Pl. „Ember a vízben a hajóorrnál! – ekkor minden játékosnak a játéktér elejére kell futni, és párokba állva egyiküknek fel kell vennie a másikat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább.
  22. Egyéb/megjegyzés: Bálint Katalin Hajóskapitány játéka alapján játszottuk, amit a Játék nem játék! című könyvből tanultam. Egy egész tanórás foglalkozás kezdő játéka volt az Igenis, kapitány! Az óra minden feladata a tengerhez, a vízhez kapcsolódott.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Krisztina