JÁTÉKRA FEL!

Kovács Gyuláné: Légyvadász

  1. A játék neve, címe: Légyvadász
  2. A játék pedagógiai célja: Célom a figyelem és koncentráció fejlesztése, a reakcióidő csökkentése, memóriafejlesztés a játék továbbfejlesztett változatával. Odafigyelés a másikra. Közösségformálás, a jó hangulat megteremtése. Szabálykövetés. Az osztályfőnöki óra zárása egy jó hangulatú játékkal. 
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a figyelmet arra, hogy a kőpadlón megcsúszhat a szék.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Eggyel több szék, mint ahány játékos van. Számkártyák.
  12. Technikai igény: A teremben kialakítható a padok eltolásával akkora hely, ahol a játék játszható. A számkártyákat előre elkészítem.
  13. Az előkészítés feladatai: Az osztályfőnöki óra utolsó harmadában a gyerekekkel végezzük az előkészítő feladatokat. A padokat félretoljuk és kialakítjuk a kört.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészítéstől kezdve a játék lezárásáig, a terem teljes elrendezéséig, hiszen tanóra záró része a játék.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mivel ez az óra osztályfőnöki a hatodik órában, így az aktuális feladatok megbeszélése után jön a játék. Minden ilyen óra végén szoktunk játszani, hogy levezessük a napi streszt, és jókedvet teremtsünk a délutáni foglalkozásokhoz. – Ma hoztam nektek egy új játékot, aminek a címe: Légyvadász.
  17. A játék menete, játékszabályok: Eggyel több széket rakunk körbe, mint ahány játékos van. Mindenki húz egy számkártyát, amit meg kell jegyeznie. Véletlenszerűen foglalnak helyet a székeken. A bal kezüket hátra teszik. Aki az üres szék bal oldalán ül mond egy számot. A szám tulajdonosa a légy, akinek fel kell pattannia a székéről és át kell repülnie az üres székre. A jobbról mellette ülő játékos a légyvadász, aki a társa térdére ütve lecsaphatja a legyet. Ütni csak ülő helyzetben lehet! Ha a legyecske felállt már el kell engedni. A játék a szabályok szerint az üres szék bal oldalán ülő játékos számhívásával folytatódik.
  18. A játék lezárása: A terem elrendezése és röviden a játékkal kapcsolatos tapasztalatok megbeszélése.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséret a szabályok betartásáért. Mivel nagyon szeretnek játszani, így az, hogy megígérem, az újbóli játékot számukra jutalom. Kérdések: Milyen volt a játék során légynek és légyvadásznak lenni? Mire figyeltél amikor légy voltál, hogy ki tudd cselezni a légyvadászt? És amikor légyvadász voltál? Máskor, ha újra játsszuk a játékot mit fogsz másként csinálni? Gondolkodjatok, kinek milyen ötlete lenne a játék még érdekesebbé tételére!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor sikerül leütni a legyet, az kiveszi a székét a körből és kiáll a játékból. Ekkor még jobban kell figyelni, mert azt is meg kell jegyezni, hogy mely számok estek ki . A játék addig folytatódik, amíg hárman nem maradnak. A kört a kiesőkkel csökkentjük, de a három főnél a távolság olyan legyen, hogy a légyvadász elérhesse a legyecskét, és a légy megbotlás nélkül tudjon átrepülni az üres helyre.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel ebben a csoportban sok a BTMN-es és SNI-s tanuló így kezdetben sok segítség kell a játék levezetése során. A következő alakalommal már elég lesz a szabályok felidézése.
  22. Egyéb/megjegyzés: A 7.-es osztályom. Több a fiú a csoportban. Nyüzsgő, nagyszájú társaság. 6. éve vagyok az osz- tályfőnökük. A csoport kb. fele küzd tanulási, magatartási, figyelem és koncentrációs gondokkal. A köztük lévő kapcsolat igen változó. Sok erősakaratú egyéniség van az osztályban, ezért vannak időszakok, amikor fellángolnak kicsit az ellentétek, de legtöbbször vállvetve dolgoznak együtt, szép eredményeket elérve. Nagyon szeretnek játszani, versengeni egymással.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Gyulán