JÁTÉKRA FEL!

Kovács Gabriella: Ujjlenyomós

  1. A játék neve, címe: Ujjlenyomós
  2. A játék pedagógiai célja: Önfegyelem gyakorlása, szabálykövetés kialakítása, szocializálódás elősegítése, türelem fejlesztése, kudarc elfogadása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem szükséges biztonsági intézkedés.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Nincs.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékot szinte bármikor lehet játszani: akár a gyermekek lecsendesítésére, akár unaloműzésre, akár egy kis felfrissítésre vagy pihentetésre akarjuk használni. Alkalmi helyettesítésnél is jó, amikor nem ismerjük az adott gyermekközösséget. Ezzel a játékkal a diákok nevét is hamar megtanuljuk, illetve feltérképezzük a közösség szociális hálóit. A játék megnyitását a bemutatkozásommal kezdem, amikor olyan gyermekekkel találkozom, akik még nem ismernek. Ezután ismertetem a játék nevét, amely nem más, mint az „Ujjlenyomós”.
  17. A játék menete, játékszabályok: A tanulók a padban ülnek, a játékvezető előttük áll. Létszámtól függően 5-7 gyermek kiválasztásra kerül, akik felsorakoznak a pedagógus mellé. A többiek a „Fejeket le, ujjakat ki!” vezényszóra lehajtják a fejüket úgy, hogy az egyik kezükkel a szemüket eltakarják.(Lesni nem szabad! Aki így tesz, az kiesik a játékból.) A másik karjukat előre nyújtják, a kezüket ökölbe szorítják és a hüvelykujjukat felfelé mutatják. Amikor ezt minden padban ülő gyermek megtette, a kiválasztott diákok elindulnak lenyomni egy-egy ujjacskát úgy, hogy senki ne ismerhesse fel őket (nem beszélhetnek, halkan kell járniuk társaik között). Miután mindenki lenyomott egy ujjat és visszaállt a helyére, a „Fejeket fel, állásba fel!” vezényszó hangzik el. Mindenki felemeli a fejét, viszont csak azoknak a diákoknak kell felállni, akiknek az ujja le lett nyomva. Ezután a játékvezető tetszőleges sorrendben kérdezi meg, hogy szerintük a kint álló gyerekek közül ki nyomhatta le az ő ujjukat. Ha valaki eltalálja, akkor helyet cserél a kint állóval. Ha viszont rossz nevet mond, akkor leül. Az ujjnyomó gyerekek közül akit nem találnak ki, az marad a helyén, és a következő körben is lenyomhatja valakinek a hüvelykujját.
  18. A játék lezárása: A játékot addig ismételjük, amíg az idő engedi, illetve amíg a gyermekeknek van kedve ezt játszani.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérettel értékelek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Gabriella