JÁTÉKRA FEL!

Kovács Erika: Nyúl fogyasztó

  1. A játék neve, címe: Nyúl fogyasztó
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők hangulatkeltő játék segítségével kapcsolódjanak ki úgy, hogy közben gyakorolják az egymásra figyelést és a toleráns magatartásformákat.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a játék során a résztvevők mozgása igen intenzívvé válhat, minden esetben fel kell hívni a figyelmet arra, hogy saját és társuk testi épségére a hely-és helyzetváltoztatás során maradéktalanul ügyelni kell.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A játéktér és a játékmező kijelöléséhez a helyszíntől függően aszfaltkréta, leszúrható textil szalagcsík vagy szigetelő szalag, esetleg a tornaterem padlójára felfestett vonalazás kiegészítése bólyák, zsámolyok tornapadok segítségével. A hangulatkeltés érdekében készíthető hajráfból papír vagy textil segítségével „rókafül”, de ez akár el is hagyható.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín kiválasztása után a teret a játékhoz elő kell készíteni: ki kell jelölni a játékteret és a játékmezőt. (A hangulatfokozó „rókafül” kellék elkészítése a játék megkezdése előtt történjen.)A résztvevők számához és az időjárási viszonyokhoz kell igazítani a helyszínt, amely lehet szabadtér, focipálya, iskolaudvar, tornaterem vagy iskolai folyosó egyaránt. A résztvevők minimum száma szerinti minimum helyigény 3 méter széles, 5 méter hosszú téglalap alakú játéktér, amelybe középre az álló helyzetben játszó résztvevőknek elegendő helyet biztosító „ befőttesüveg” oldalnézeti képe formájú játékmezőt kell kijelölni. Ez a játékmező lesz a „nyulak föld alatti lakása”. A játéktér és a játékmező nagysága -értelemszerűen- a résztvevők számának növekedésével egyenes arányban növelést igényel.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A fiatalabb korosztállyal lehet a játék előtt nyuszis dalocskákat énekelni (pl.: Nyuszi ül a fűben, Hová mégy te kis nyulacska?), illetve rókáról szóló mondókákat hangoztatni (pl.: „Sánta róka, ki, ki, ki majd megfoglak ideki!” vagy „ Jön a róka, ne nézz hátra, tüzet viszen a markába’! Meg ne fordulj, szépen állj, mert a róka közel jár!”). Az idősebb korosztályú résztvevők segíthetnek a játéktér és a játékmező kijelölésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt meg kell mutatni a játéktér és a játékmező vonalait, amelyek határt szabnak a játék során a résztvevők mozgásának. Amennyiben „rókafül” is készült kellékként, akkor annak a játék során történő balesetmentes használatára is fel kell hívni a figyelmet. Ismertetni kell e keretmesét, amely a következő: A kijelölt nagyobb játéktér egy gyönyörű mező, ahol boldogan élnek az üregi nyúlcsalád tagjai. Mindennapjaik szépen telnek, csak néha kerülnek veszélybe, amikor arra vetődik az éhes róka, aminek finom nyúlpecsenyére fáj a foga. A nyuszik, amikor meglátják a rókakomát, igyekeznek előle elszaladni, illetve bemenekülni a védelmet nyújtó nyúllakásba. Ezt a lakást a játéktér közepén található kisebb játékmező jelenti. Oda a nyusziknak és a rókának is csak a keskeny, nyitott bejáraton lehet bejutni. A róka rettenetesen éhes, ezért oda is követi a menekülő nyuszikat. A nyulak azért, hogy ne legyenek a róka lakomái, egy titkos hátsó kijáraton kimenekülnek a nyúllakásból, amelyet a róka nem ismer. Emiatt a róka ismét csak a bejáraton keresztül tudja elhagyni a föld alatti kuckót, és a mezőn megint üldözőbe veszi a nyuszikat. Akit elfog, annak a „lelke” ott marad az elfogásának a helyén a mezőn és abból a pontból próbálja védelmezni a még élő nyúltársainak az életét a róka koma támadásai során. A cél az, hogy a róka ne tudja a nyúlcsaládot kiirtani, de ha ez mégis megtörténik, akkor a legutolsónak maradt nyuszi az új életében róka lesz, és ő veszi át a következő játékidőben a rókakoma helyét.
  17. A játék menete, játékszabályok: A legelső „rókakoma” kijelölése egy tetszőleges kiszámolóval történik, aki megkapja a fejére a füleket, amennyiben használni kívánunk ilyen kelléket. A többi résztvevő „üregi nyúl” lesz. A játékvezető a játéktéren kívül állva segíti a játék lebonyolítását az alábbi szabályok szerint: • A játék egy előre megbeszélt jelre indul, pl sípszó, taps, vagy „Rajt!” vezényszó. • A résztvevők csak a nagyobb játéktéren belül tartózkodhatnak a játék során, aki azt elhagyja, az a játékból arra a játékidőre kimarad, a játéktérre nem térhet vissza. • A „róka” az előle menekülő „nyulakat” futva próbálja elfogni, amely már az érintéssel is elérhető. • Az a „nyúl”, akit a „róka” elfogott nem mozdulhat meg, az elfogás helyén marad, „nyuszilélek” lesz belőle és a továbbiakban a helyzetét változtatva akadályozhatja a közelébe kerülő üldöző „rókát” az elfogás megvalósításában (pl. mérlegállásba áll, kezét széttárja oldalra vagy kinyújtja mellső középtartásba, előre dönti a törzsét, stb.). • Az a „segítő nyuszilélek”, aki a helyét elhagyja, vagy a „róka” testi épségét veszélyeztető módon próbálja akadályozni őt a játék során, az a játékból arra a játékidőre kimarad, a játékteret el kell hagynia. • A „nyulak” menekülés közben befuthatnak a nyúllakásba a kisebb játékmező nyitott oldalán, és ebből a játékmezőből csak ők juthatnak ki a „titkos kijáraton” át a bejárattal szemközti rövidebb oldalvonalon. • A hosszabb oldalvonalon kiszaladó menekülő a játékból arra a játékidőre kimarad, a játékteret el kell hagynia. • A „róka” üldözés közben szintén befuthat a nyúllakásba a kisebb játékmező nyitott oldalán, és ebből a játékmezőből ő csak a bejáraton keresztül juthat ki. • Ha a „róka” utána fut a kimenekülő nyulaknak a kisebb játékmező rövidebb hátsó, vagy hosszabb oldalsó oldalvonalán, akkor helyette új „rókát” kell választani, és a játék elölről kezdődik, de a leváltott fogó abból a játékidőből kimarad, a játékteret el kell hagynia.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor már csak egyetlen „nyúl” maradt játékban. Ez a játékos lehet az, aki a következő játékidőben a „róka” lesz.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az ügyesség elismerést érdemel, ezért mindenképpen dicséretet kap az utolsó „nyuszi”. Ki kell emelni és példaként bemutatható az egyes helyzetváltoztató testhelyzetek formája, amelyek hatékonyan segítették a játék során a „nyuszitársak” menekülését a „róka” akadályozása közben. Fel kell hívni a figyelmét azoknak a résztvevőknek, akik bármilyen szabálytalanság miatt nem maradhattak benn az adott játékban, hogy az elkövetkezőkben mire kell figyelniük annak érdekében, hogy ők is maradéktalanul élvezhessék az elejétől a végéig a játék idejét. Abban az esetben, ha bármelyik szabály betartásánál többször elkövetett hibát észleltünk az adott szabály ismétlése, próbajáték során helyes bemutatása szükséges.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékmező egyedi formája miatti felhasználhatósága lehetőséget ad a keretmese megváltoztatására. Lehetnek a résztvevők macska-egerek, (egérlyukkal); róka-kacsák, (kacsaúsztatóval); farkas-bárányok, (juhakollal); Darth Vader-jedik, (jedi központtal); stb. keretbe ágyazott játékosok. Nagyobb korosztály esetében a játéktér ésszerű keretek között növelhető, és ebben az esetben egyszerre több fogó is lehet a játékban.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A legelső játék elindítása előtt célszerű egy-egy helyzetgyakorlatot elvégezni annak érdekében, hogy az egyes szabályok mindenki számára érthetők, a feladatok pedig a gyakorlatban helyesen kivitelezettek legyenek. A játékvezetőnek nagyon figyelmesnek kell lennie a játék során, mivel elég sok szabály betartását kell ellenőriznie. A szabálytalanság észlelését követően egyértelmű és azonnali jelzésre van szükség, amely a szabályszerűséget szavatolja. A mozgalmas játéktér miatt a játékvezetőnek a nagy játéktéren kívül mobilnak kell lennie, hogy az eseményeket a lehető legkedvezőbb szemszögből tudja követni.
  22. Egyéb/megjegyzés: nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Erika