JÁTÉKRA FEL!

Kovács Erika: Cápauszony- iszony- viszony”

  1. A játék neve, címe: Cápauszony- iszony- viszony”
  2. A játék pedagógiai célja: A fő cél a játékosok kreativitásának, együttműködő készségének fejlesztése. Emellett nagymértékben fejleszti figyelmüket, gyorsaságukat, mozgáskoordinációjukat és egyensúlyérzéküket, ami az SNI- s tanulóknál kiemelt fontosságú. A játék öröme nagymértékben hozzájárul a csoportkohézió fejlesztéséhez.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a figyelmüket, hogy helyváltoztatáskor, valamint a szigetek elfoglalásakor fokozottan figyeljenek egymásra. Ne lökjék meg egymást.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: CD- lejátszó, annyi szigetek, ahány játékos van./ 30×30 cm-es fatábla filcbevonattal /
  12. Technikai igény: CD -lejátszó
  13. Az előkészítés feladatai: Szigetek elhelyezése a tornaszobában, zene bekészítése. Előzetesen a Cápa című film zenéjének letöltése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Először alkalmazott játéknál nincsen szükség a résztvevők bevonására. Később ráhangolódásként saját maguknak készíthetik el a szigeteket és a cápát különféle technikákkal.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Felvezetem a játékot, ahol elmondom, hogy ma egy új játékot játszunk. A játék akkor lesz izgalmas, ha elég gyorsak, és kreatívak, együttműködőek lesznek, ami ahhoz szükséges, hogy mindenki megmeneküljön a cápa elől, mert ez a játék lényege. Ismertetem a játékszabályokat. Bemutatom a cápa hangját, ami ebben az esetben a Cápa film zenéje.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok sétálgatnak a terembe, miközben imitálják, hogy úsznak a tengervízben. A játékot én irányítom a CD- lejátszó mellől. Amikor meghallják a zenét, egy szigetre kell menekülniük a cápa elől. Először minden játékosnak jut sziget, majd fokozatosan csökken a szigetek száma, és izgalmassá válik a játék. Maguknak kell rájönniük, hogy hogyan osztozkodnak a szigeteken. A lehető leggyorsabban stratégiát kidolgozni, hogyan férnek el legtöbben a szigeten. Az a játékos, aki nem fért a szigetre, a cápa áldozatává válik, kiesik a játékból, leül a padra.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a játékosok visszajelzéseit figyelve, már lehetetlennek tűnik a feladat megoldása vagy, ha egy túlélő marad.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok elmondják, hogyan érezték magukat a játékban, persze én is megosztom velük az érzéseimet. Átbeszéljük a játékmegoldási stratégiájukat. Megdicsérem őket. Csoportosan és az egyéni sajátosságaikat figyelembe véve egyénileg is értékelek. Jutalmul választhatnak szigetes vagy cápás matrica közül.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az a játékos, aki előbb kiesik a játékból cápává változik, és a zene megszólalásakor zavarhatja társait,de nem érhet hozzájuk. A szigetek számával és méretével lehet nehezíteni a játékon.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelnem kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára. Felhívni a figyelmüket, hogy szigetfoglalásnál ne lökdösődjenek, lehet a cápa áldozatává is válni. Figyelem fokozása érdekében egyre halkabb zenével indítani. Az izgalom fokozása érdekében egyre hangosabb zenére váltani.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot először játszottuk. Nagyon kreatív megoldások születtek arra, hogy mindenki megmeneküljön. Jól szórakoztunk, nagyon megkedvelték a játékot. Jól szórakoztak azon, amikor észrevették, hogy üres szigetet is hagytak és ők ott tömörülnek egymáson.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Erika