JÁTÉKRA FEL!

Kovács Barbara: Félős hangok

  1. A játék neve, címe: Félős hangok
  2. A játék pedagógiai célja: Hangegységek megismerése, magabiztos alkalmazása. Együttműködés csapategység erősítése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Flipchart tábla, filctoll, A4-es lapok, öntapadós matricák – nem feltétele a játéknak!
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Nem igényel előkészítést, csak abban az esetben, ha vizuális „ingerrel” is meg szeretnénk támogatni a tanulási folyamatot. Ehhez használhatunk negyed hangokat ábrázoló matricákat, amiket a résztvevőkre ragasztunk, fél és egész hangokat ábrázoló A4-es lapokat, ill. flipchart táblát, hogy szemléltessük az egységek közötti összefüggéseket, ill. a hangok zenében használatos jeleit.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Meglévő elméleti tudás alkalmazása.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Hangrezervátumban járunk. Az itt élő hangok nagyon félősek. Amint idegen hangot, zajt, zörejt hallanak, egyből párba állnak, vagy csoportba rendeződnek.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindenki egy negyed hang. „Ki fél?” kérdésre párba kell állniuk egymás mellé és válaszolni, hogy „Én!” „Hol az egész?” kérdésre 4-esével kell csoportot alakítani, egymás mellé állni és úgy válaszolni: „Itt van!”
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már mindenki ügyesen, gyorsan, gyakorlottan alkot párokat, csoportokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Hogy éreztétek magatokat? A feladat könnyű volt-e, vagy nehéz? Mit tanultál belőle?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: „Én!” felkiáltás helyett „sikíthatnak” is, ha ahhoz van kedvük! Számolhatunk is a hangokra a dobolásnál használatos számolással, hangosan mondva amit „leütnénk”, suttogva amit nem. (Negyed: egyet-kettőt-hármat-négyet, Fél: egyet-kettőt-hármat-négyet, Egész: egyet-kettőt-hármat-négyet) Későbbiekben játszhatjuk úgy is, hogy nem csak hangokká, hangértékekké állnak össze, hanem ütemekké. Ilyenkor kérdés helyett használjuk a 2/4-es, ill. a 4/4-es ütemmutatót! Ha már az alapok jól mennek, triolákkal is játszhatjuk! Előtte érdemes tisztáznunk, hogy egy 4/4-es ütembe hány triola kerülhet és ez hogyan hangzik dobolásnál. A szóbeli, vagy „kártyás”(A4-es lap, ami a hangérték jelét mutatja) utasításokat felcserélheti a dobolással megadott egység. (Beszámolás + egy ütem) Könnyítés: Játszhatjuk az „Amőbás” játék mintájára is. Ebben az esetben az győz, aki leghamarabb lesz egész hang. (lásd: „Átirat”)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A résztvevők létszáma alapján apró módosításokra lehet szükségünk a szabályokat, ill. a keretmesét illetően!
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://onedrive.live.com/redir?resid=D925F5FE28357A4F!10370&authkey=!AFb2ovMDcsuNe34&ithint=folder,JPG
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Barbara, (kovacsbubu@gmail.com)