JÁTÉKRA FEL!

Kovács Ágnes: Betű a háton

  1. A játék neve, címe: Betű a háton
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők játékos keretek közt tanulják, gyakorolják a betűket. Helyes betűismeret. Szóalkotási, gondolkodási képesség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs szükség kellékekre a játékhoz.
  12. Technikai igény: Nincs szükség kellékekre a játékhoz.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín, szabad terület kiválasztása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevőknek nem kell előkészület a játékhoz.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Előzetes feladatként betűket rajzolok a résztvevők hátára, és nekik fel kell ismerniük és hangoztatniuk kell. Ha ezt begyakorolták, akkor ismertetni kell a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok háttal állnak a játékvezető előtt,(vízszintes sorban) aki mindenkinek a hátára rajzol az ujjával egy betűt. Jelre szembefordulnak a játékvezetővel és balról jobbra haladva hangoztatják a betűket. Ha mindenki kimondta helyesen, akkor egy értelmes szót kell alkotni úgy, hogy megfelelő sorrendbe állnak csendben. Ezután balról haladva újra elmondják a betűket. Akkor sikeres a feladat, ha egy értelmes szót hallunk. Ha valaki tévesztett vagy hibázott, akár a betűfelismerés, akár a szóalkotás terén, akkor neki különböző feladatokat kell megoldani, például álljon gólyalábon 20 másodpercig, vagy adjon zálogot stb. Ha sikerül megoldania a feladatot, akkor visszaállhat a játékba és a játékvezető újra rárajzolhatja a hátára a betűt. Ha sikeresen visszahangoztatta a betűt, vagy beállt a megfelelő helyre, akkor kapja vissza a zálogot. Többszöri tévesztés után a játékos kiesik a játékból, a többieknek pedig így kell megoldania a feladatot.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha sikeresen kirakták a szót.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játék végén megdicsérem a résztvevőket, megköszönöm a részvételüket, és megkérdezem, hogy érezték magukat a játék közben. Megbeszéljük a tapasztalataikat, a játék során felmerülő problémahelyzeteket. A nagyon ügyes játékosok, akik egyszer sem tévesztettek, vagy hibáztak, külön tapsot érdemelnek. (Ha tanórai játékról van szó, akár érdemjegy is lehet a jutalom.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot, ha már nagyon jól megy nekik, akár úgy is lehet később játszani, hogy gyorsan írom a betűket a hátukra. Aztán szótagokat írok a résztvevők hátára, amiből értelmes szót kell kitalálniuk. Majd rövidebb szavakat, amiből értelmes mondat kerekedik ki. A jól begyakorolt játék után választásos alapon valamelyik játékos lehet a játékvezető.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Játék közben figyelni kell a résztvevők testi és lelki állapotára. A játékot folyamatosan figyelemmel kell kísérni, ha szükséges akkor többször ismételni kell a szabályokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékosok szeretik az ehhez hasonló feladatokat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovács Ágnes